شرایط کنونی بهترین فرصت برای واقعی‌کردن قیمت بنزین است

گروه نفت و پتروشیمی: روز گذشته در حالی که تنها دو روز به شروع بیستمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی باقی مانده است نشست خبری در این راستا با حضور نصرت‌الله سیفی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و عباسعلی جعفری نسب، مدیرعامل شرکت خط لوله و مخابرات تشکیل شد. در این نشست مدیر عامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه بر‌خلاف قانون از محل قانون هدفمندی یارانه‌ها تا کنون هیچ پولی به این شرکت تعلق نگرفته است از مغفول ماندن قانون باز‌توزیع اختلاف قیمت سال پایه با قیمت‎های کنونی گلایه کرد. مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت نیز با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ١٤ هزار کیلومتر خط لوله، انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی را انجام می‌دهد، اعلام کرد تا سال ١٤٠٠ شمسی طول این خط لوله به بیش از ١٨ هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت.

هدفمندی یارانه‌ها، روشی برای کاهش مصرف انرژی

به گفته سیفی یکی از محورهای کاهش مصرف انرژی که کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی را نشانه گرفته بود، قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده که به دلیل اجرای نادرست، این قانون نتوانست به اهداف مورد نظر دست یابد. وی با اشاره به اینکه برخی از فصل‌های قانون هدفمندی یارانه‌ها مغفول مانده و اجرا نشده است، گفت: از جمله ماده ٧ این قانون که باز توزیع اختلاف قیمت سال پایه یعنی سال ٨٩ با قیمت روز است و یکی دیگر از بخش‌های این ماده که تخصیص پول هدفمندی به بهینه‌سازی و سلامت بود مغفول مانده است.

به اعتقاد وی به یقین قیمت‌گذاری در هدفمندی یارانه‌ها تأثیر بسیار مهمی دارد و هنگامی که قیمت‌ها درست باشد و با بازار آزاد تعیین شود، در نتیجه مصرف تنظیم می‌شود زیرا مردم عقل معیشتی دارند. وی در این راستا به قیمت بنزین اشاره کرد که طی این چند سال اختلاف زیادی با قیمت‌های جهانی خود داشته و تنها در حال حاضر با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی این کالا قیمت داخلی آن به قیمت فوب نزدیک شده است. به گفته سیفی نزدیک شدن قیمت‌های داخلی و قیمت فوب بهترین فرصت برای واقعی‌سازی قیمت بنزین است. مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به کاهش ترافیک و در نتیجه کاهش مصرف پس از برنامه سهمیه بندی بنزین در سال ٨٦ اظهار کرد: هر تغییری در نظام قیمت انرژی، سبب می‌شود معادلات یک مجموعه بر هم بخورد و در نقطه تازه‌ای به تعادل برسد، بنابراین روند کاهش ترافیک و مصرف ادامه پیدا نکرد.سیفی معتقد است برای موفقیت طرح هدفمندی باید در کنار اصلاح‌های قیمتی اقدام‌های غیرقیمتی مانند بند «ق» فناوری و بهبود راندمان‌ها نیز انجام شود. وی افزود: برای نمونه همراه با افزایش قیمت بنزین برای مصرف کمتر سوخت باید از خودروسازها تولید خودروی کم‌مصرف را خواست و از خودروهایی که موتورشان تنظیم نیست و بد مصرف می‌کند مالیات اخذ کرد.

افزایش ۲۸ درصدی ظرفیت انتقال نفت و فرآورده‌ها تا سال ۱۴۰۰

در ادامه این نشست مدیر‌عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ١٤ هزار کیلومتر خط لوله، انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی را انجام می‌دهد، گفت: خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی کشور تا سال ١٤٠٠ شمسی به بیش از ١٨ هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت، در حالی که تقریبا ٣٠٥٠ کیلومتر از این افزایش خطوط لوله، تا حدود سه سال آینده اجرایی می‌شود.

به گفته جعفری‌نسب هم‌اکنون از این ١٤ هزار کیلومتر خط لوله حدود ٤٥٠٠ کیلومتر به انتقال نفت خام و ٩٥٠٠ کیلومتر به انتقال فرآورده‌ها مربوط می‌شود که در مجموع روزانه ٣٥٠ میلیون لیتر نفت خام و فرآورده را در سطح کشور جابه‌جا‌ می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته با حدود ۸/ ۳ درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن، ٥٥ میلیارد تن-کیلومتر نفت خام و فرآورده از طریق خطوط لوله منتقل شده است، افزود: ٦٧ درصد فرآورده‌ها و ٧٠ درصد نفت خام در کشور از طریق خط لوله منتقل می‌شود که این امر با یک‌سوم هزینه سایر روش‌ها (دریایی، جاده‌ای و ریلی) انجام می‌شود. در واقع تنها دو پالایشگاه بندرعباس و لاوان خوراک مورد نیاز خود را از طریق کشتی دریافت می‌کنند.

به گفته وی این کاهش انتقال در سال ٩٣ نسبت به سال قبل آن، به علت کاهش ارسال سوخت مایع به نیروگاه‌های کشور به دلیل افزایش گازرسانی بوده است. جعفری‌نسب تاکید کرد: انتقال با خط لوله در کشور به دلیل عدم وابستگی به شرایط جوی، هزینه پایین‌تر و ایمنی و پایداری بیشتر از اهمیت زیادی برخوردار است.

در ادامه این نشست محمد‌علی پیشاهنگ، مدیر مخابرات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت نیز با بیان اینکه مخابرات صنعت نفت، نخستین مخابرات صنعتی و بزرگ‌ترین‌ شبکه در خاورمیانه است، گفت: این شبکه مخابراتی از ضریب اطمینان بالایی برخوردار است همچنین استفاده از تجهیزات ضد‌انفجار نیز از جمله ویژگی‌های دیگر این مخابرات است که موجب شده بتواند خدمات متمایزی ارائه دهد. پیشاهنگ تصریح کرد: مخابرات صنعت نفت به دلیل ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند به سایر سازمان‌ها و نهادها نیز خدمات ارائه کند.

نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی روزهای ۱۶، ۱۷و۱۸ اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.