گروه بنگاه‌ها: قرار‌داد ساخت پنج دستگاه دکل حفاری دریایی 350 فوتی برای نخستین بار در کشور با یک شرکت ایرانی منعقد شد.محمدرضا نعمت‌زاده، وزیرصنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم امضای قرارداد ساخت پنج دکل حفاری دریایی در جمع خبرنگاران گفت: 10 درصد منابع مالی مورد نیاز برای ساخت این پنج دکل حفاری از طریق کارفرما، 10 درصد از طریق پیمانکار و 80 درصد نیز از محل منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانک صنعت و معدن تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه می‌توانیم در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به یک هاب بزرگ تبدیل شویم، گفت: صنایع فولاد که قرار است در جنوب کشور شکل گیرند، می‌توانند تامین‌کننده مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت این پنج دکل حفاری باشند.

وی ادامه داد: چند روز پیش به رئیس سازمان گسترش (ایدرو) گفتم شما هنوز قراردادی برای ساخت دکل حفاری نبسته‌اید، ولی بخش غیردولتی توانست این کار را آغاز کند که در حال حاضر شاهد انعقاد قرارداد آن هستیم. نعمت‌زاده خطاب به سازندگان دکل‌های حفاری خلیج فارس اظهار کرد: اجرای این پروژه، کار سختی نیست و ضمن رعایت استانداردهای مناسب، کاری انجام‌شدنی خواهد بود. از سوی دیگر ما نخستین مخترع این دکل‌ها نیستیم که ساخت آن برایمان ریسک داشته باشد.وزیر صنعت همچنین در واکنش به درخواست نماینده کنسرسیوم رضوی برای حضور نعمت‌زاده در مراسم افتتاح پروژه پنج دکل حفاری گفت: من معمولا در مراسم کلنگ‌زنی شرکت نمی‌کنم، مگر اینکه نسبت به آن پروژه اطمینان داشته باشم.

وی ادامه داد: این اولین اقدامی است که در این زمینه در جنوب انجام می‌شود. در سال‌های گذشته دو دستگاه در دریای خزر ساخته شد که در ابعاد کوچک و به‌صورت شناور ساخته شده بود، اما در خلیج‌ فارس این اولین اقدامی است که برای ساخت دکل حفاری انجام می‌گیرد که امیدوار هستیم این اقدام موجب توسعه صنایع دریایی کشور شود. محمد‌رضا نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه حمایت از بخش خصوصی راهبرد دولت است، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت از همه سازندگان توانمند ایرانی حمایت می‌کند و آماده افزایش همکاری‌ها است. با همدلی و تعامل میان همه فعالان و سازندگان و ایجاد کنسرسیوم‌های تخصصی می‌توانیم بسیاری از نیازهای صنعت نفت را با بالاترین کیفیت در داخل کشور تولید کنیم.دبیر شورای صنایع دریایی کشور با بیان اینکه در ایران برای ساخت دکل هیچ کمبودی وجود ندارد، گفت: امید است با ساخت دکل‌های حفاری در داخل کشور نیاز به واردات نداشته باشیم و در آینده نزدیک خودمان به صادر‌کننده تبدیل شویم.وی ادامه داد: با شعار نمی‌توانیم به اهداف پیش‌بینی شده در توسعه کشور دست یابیم و در صورتی که از ظرفیت‌ها و تولید داخل حمایت کنیم مسیر توسعه کشور هموار می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجات در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تشکیل موزه نفت اشاره کرد و گفت: امید است بتوانیم دستاوردهای صنعت نفت کشورمان را در بخش‌های مختلف در موزه صنعت نفت صیانت کنیم. در همین حال غلامعباس جوکار، مدیرعامل صنایع دریایی تسدید درخصوص این پروژه که برای نخستین بار از سوی شرکت ایرانی انجام می‌شود، گفت: کارفرمای پروژه ساخت پنج دستگاه دکل حفاری دریایی ۳۵۰ فوتی، کنسرسیوم رضوی (متشکل از چند شرکت خصوصی و شرکت‌های آستان قدس رضوی) و پیمانکار ساخت آن، شرکت توسعه سازه‌های دریایی تسدید است.وی محل اجرای این طرح را یارد خرمشهر اعلام کرد و درخصوص ارزش کلی پروژه گفت: ارزش کلی پروژه‌ حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار است که تامین مالی این پروژه از محل صندوق توسعه ملی و بانک صنعت و معدن است که مجوز‌های لازم برای دریافت آن اخذ شده است.همچنین مدیر عامل کنسرسیوم رضوی که کارفرمای این پروژه است، گفت: با توجه به برنامه‌ریزی و طراحی صورت گرفته در این پروژه، بومی‌سازی ساخت دکل اول ۵۸ درصد پیش‌بینی شده که تا دکل پنجم به ۸۴ درصد خواهد رسید.یدقار اظهار کرد: طراحی، مهندسی و ساخت این دکل‌ها به‌صورت کاملا بومی و توسط شرکت‌های ایرانی انجام خواهد شد و دارای گواهینامه دانش فنی ساخت طبق استاندارد جهانی و تاییدیه از مراجع صلاحیت‌دار بین‌المللی خواهند بود.وی تصریح کرد: ساخت پنج دکل حفاری در کشور با هدف تحقق تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده حداکثری از توان داخل و به کارگیری توان مهندسان و متخصصان ایرانی در جهت توانمندسازی شرکت‌های ایرانی، کاهش نیاز به شرکت‌های خارجی و صرفه‌جویی ارزی انجام می‌شود.یدقار تصریح کرد: با اجرای این طرح در مدت ۴۲ ماه، حدود ۲ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در کشور ایجاد می‌شود.