تو لید نفت ایران در مرز 3 میلیون بشکه‌

گروه نفت و پتروشیمی: این روزها بازار نفت روزهای کم‌رمقی را سپری می‌کند و نفت عاری از هیجانات یک سال گذشته تنها شاهد نوسانات محدود قیمتی است. نفت خام آمریکا مدام در حال رفت و برگشت روی مرز ۶۰ دلار است و برنت نیز در بازه ۶۳ تا ۶۴ دلار در نوسان است. نفت روز جمعه در آخرین روز معاملاتی بازارهای جهانی تنها شاهد تغییرات چندسنتی بود این در حالی است که در کل طول هفته وضعیتی مشابه این داشت. هفته گذشته هر بشکه نفت برنت شاهد صعود ۶۳ سنتی بود در حالی که نفت خام آمریکا نوسان محدودتری داشت و در این بازه زمانی تنها شاهد رشد ۲ سنتی در قیمت خود بود.

کارشناسان بر این باورند که تداوم این وضعیت طی بیش از یک ماه گذشته نشان از به تعادل رسیدن بازار نفت دارد. این هفته مذاکرات ایران و وضعیت نفت کشور بعد از رفع تحریم‌ها در کانون توجه تحلیلگران قرار داشت و در عین حال وضعیت یونان و احتمال اخراج این کشور از اتحادیه اروپا، کاهش تولید و حجم ذخیره‌سازی نفت آمریکا و احتمال افزایش تعداد دکل‌های فعال در میادین نفتی این کشور عوامل تاثیرگذار روی این بازار بود. برخی کارشناسان نوسان محدود بازار نفت را به انتظار فعالان بازار برای نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران ارتباط داده‌اند.

ایران کانون توجه تحلیلگران

هفته گذشته گزارش‌های گوناگونی از وضعیت صنعت نفت ایران و تاثیر رفع تحریم‌ها روی این صنعت از سوی موسسات معتبر انرژی منتشر شد که نشان از اهمیت و نگرانی معامله‌گران از توافق احتمالی ایران و گروه ۱+۵ بر سر مساله هسته‌ای کشورمان دارد. این گزارش‌ها بعضا گمانه‌زنی‌های بسیار متفاوتی را درخصوص آینده نفت ایران منتشر کرده بودند.

در حال حاضر دیپلمات‌های کشورمان در حال مذاکره با گروه ۱+۵ بر سر مساله هسته‌ای هستند. ایران از سال ۲۰۱۱ مورد تحریم‌های یکجانبه غرب قرار گرفت که عمده این تحریم‌ها نفت کشور و صادرات آن را نشانه رفته بودند. بر اثر این تحریم‌ها تنها در بخش صادرات و تولید، ایران متحمل ضررهای بسیاری شد و در واقع در این بازه زمانی صادرات نفت ایران بیش از ۵۰ درصد افت کرده است. حال در آستانه ضرب‌الاجل تعیین شده برای رسیدن به توافق(۱۰ تیر) گمانه‌زنی‌های بعضا متفاوتی در این خصوص منتشر شده است.

اولین موسسه «اداره اطلاعات انرژی آمریکا» بود که در آخرین گزارش ماهانه خود اعلام کرده است که رفع تحریم‌های ایران موجب افت ۵ تا ۱۵ دلاری قیمت نفت می‌شود، اما برخی موسسات اعلام کرده‌اند که ایران با رفع تحریم‌ها در کوتاه مدت نمی‌تواند تولید نفت خود را افزایش دهد و تاثیری بر بازار نخواهد داشت. موسسه وودمکنزی در گزارشی که هفته گذشته منتشر کرد مدعی شد تا پایان سال ۲۰۱۵ تولید روزانه نفت ایران تنها ۱۲۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد و به ۷/ ۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد. بر اساس این گزارش ایران تا پایان ۲۰۱۷ یعنی بیش از دو سال بعد تنها ۷۰۰ هزار بشکه افزایش تولید خواهد داشت و بالاخره تا پایان ۲۰۲۵ به ۴/ ۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

به نظر می‌رسد موسسه وود مکنزی چندان خوش‌بینانه صنعت نفت ایران را بررسی نکرده است.

در حالی که این موسسه اعلام کرده است تولید نفت ایران تا پایان سال جاری میلادی تنها به ۷/ ۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود موسوم به «دسترسی‌پذیری و قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی تولیدشده در همه کشورها به‌جز ایران» از افزایش تولید نفت ایران در ماه مه‌ ‌و ژوئن سال جاری و رسیدن آن به ۹/ ۲ میلیون بشکه خبر داده است. بر این اساس تولید روزانه نفت ایران طی بازه زمانی یاد شده نسبت به مدت مشابه سال پیش بیش از ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است. به‌طور کلی ایران در این بازه زمانی حدود ۴/ ۳ میلیون بشکه در روز نفت‌خام و دیگر سوخت‌های مایع تولید کرده است. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا ایران به‌طور متوسط روزانه در سال ۲۰۱۴ حدود ۴/ ۳ میلیون بشکه تولید نفت و میعانات گازی داشته و نسبت به سال پیش از آن افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای داشته است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش خود افزوده است که ایران در ماه‌های آخر سال ۲۰۱۱ میلادی، پیش از اعمال آخرین دور تحریم‌ها علیه این کشور روزانه ۶/ ۳ میلیون بشکه نفت تولید می‌کرده است، حال این کشور قصد دارد با رفع تحریم‌ها به تولید روزانه خود بیفزاید. افزایش تولید و صادرات نفت ایران به نتایج مذاکرات و وضع میادین نفتی این کشور بستگی دارد، از سویی زمان و چگونگی رفع تحریم‌ها نیز در صورت حصول توافق در سرعت ایران برای افزایش تولید و صادرات نفت تاثیرگذار است.

در این بین برخی با این ادعا که ایران حدود ۵۰ میلیون بشکه نفت روی آب دارد، مدعی شده‌اند که رفع تحریم افت ۵ تا ۱۰ دلاری قیمت نفت ایران را به دنبال خواهد داشت.

تولید نفت آمریکا کاهش می‌یابد؟

در این بین اخبار ضد و نقیضی که از صنعت نفت آمریکا منتشر می‌شود وضعیت این بازار را بیش از پیش مبهم کرده است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط شرکت بیکرهیوز، تعداد دکل‌های نفتی آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ ژوئن ۳ دستگاه کاهش یافته که کمترین تعداد طی پنج هفته اخیر بوده است. به گفته کارشناسان این موسسه از هفته بعد احتمالا شاهد توقف افت تعداد دکل‌های فعال در میادین نفتی آمریکا خواهیم بود.

در این بین هفته گذشته برخی موسسات اعلام کردند که تولید نفت آمریکا به بیشترین مقدار خود رسیده است و از این پس شاهد توقف تولید یا افت آن خواهیم بود. برهمین اساس زمانی که تولید نفت آمریکا رو به کاهش گذاشته است سرمایه‌گذاران نفت شیل در حال افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش تولید خود هستند. در حال حاضر مشخص نیست شروع دوباره فعالیت‌ها در میادین نفتی شیل کی به نتیجه خواهد رسید و شاهد افزایش دوباره تولید آمریکا خواهیم بود.

از سوی دیگر حجم ذخایر نفتی آمریکا برای دهمین هفته پیاپی رو به کاهش گذاشت. بر اساس آمار منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در هفته منتهی به ۱۹ ژوئن حجم ذخایر نفتی این کشور ۸/ ۴ میلیون بشکه کاهش یافته است، این در حالی است که پیش از این انتظار می‌رفت حجم ذخایر با افت کمتری مواجه شود.

اما در قاره سبز نیز وضعیت چندان برای بازار نفت مساعد نبود. هفته پیش مذاکرات یونان و اتحادیه اروپا بر سر مسائل این کشور به اوج رسید. درحالی که هفته گذشته گمانه خروج یونان از اتحادیه اروپا تقویت شده بود که افت ارزش یورو و کاهش قیمت نفت را به دنبال داشت، با ارائه بسته پیشنهادی یونان به کشورهای وام دهنده خوش بینی‌ها به ماندگاری یونان در این اتحادیه افزایش یافت که رشد اندک قیمت نفت را رقم زد. خروج یونان از اتحادیه اروپا از این منظر برای اقتصاد اروپا و بازار نفت مهم است که می‌تواند منجر به خروج ایتالیا و اسپانیا که وضعی مشابه یونان دارند از اتحادیه اروپا شود که از هم پاشیدن شیرازه اتحادیه اروپا را به دنبال خواهد داشت.

اما در آسیا نیز اخبار مثبتی از وضعیت اقتصادی قدرت‌های بزرگ این قاره منتشر نشد. شاخص خرید مدیران در چین همچنان کمتر از ۵۰ و کمتر از انتظارات قبلی بود که احتمال کاهش تقاضا و افت قیمت نفت را تقویت کرد. از سویی جنوب غربی آسیا، خاورمیانه همچنان شاهد افزایش تنش‌ها بود. انفجار بمبی در یکی از مساجد شیعی در کویت احتمال افزایش تنش‌ها در این منطقه را تقویت کرد و موجب رشد اندکی در قیمت نفت شد.