اگرچه اخراج چینی‌ها از میدان نفتی آزادگان جنوبی به دلیل تاخیرهای پی‌درپی و عمل نکردن به وعده‌ها در اردیبهشت ماه سال گذشته باعث شد تا چینی‌ها در آزادگان شمالی کار را با جدیت بیشتری پیگیری کنند، اما وعده‌های داده شده مبنی بر آغاز برداشت از این میدان نفتی مشترک با عراق هنوز محقق نشده است.


به گزارش «ایسنا» میدان نفتی آزادگان با میدان مجنون عراق مشترک است و پس از حضور ژاپنی‌ها در این میدان مشترک که به نیمه اول دهه 80 بر می‌گردد، به دلیل اینکه قسمت شمالی این میدان در هور قرار گرفته بود و لرزه‌نگاری سه‌بعدی آن صورت نگرفته بود، ژاپنی‌ها قرارداد را محدود به بخش جنوبی کردند و در همان قسمت هم مشغول به کار شدند و در نتیجه این میدان مشترک به دوبخش شمالی و جنوبی تقسیم شد، البته بسیاری از کارشناسان معتقدند جدا کردن آزادگان جنوبی و شمالی از ابتدا کار اشتباهی بوده است.


در میدان نفتی آزادگان شمالی ، طرح توسعه برای برداشت روزانه ۷۵ هزار بشکه نفت توسط شرکت سی ان پی سی چین به عنوان پیمانکار در حال انجام است و آن طور که اعلام شده پس از اخراج پیمانکار بخش جنوبی عملیات اجرایی در این بخش تاحدودی از شتاب برخوردار شد.


در این راستا اردیبهشت ماه سال جاری و در آستانه بیستمین نمایشگاه نفت، عبدالرضا حاجی حسین نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) که توسعه میادین غرب کارون را به عهده دارد، اعلام کرد که پروژه آزادگان شمالی اکنون از پیشرفت 94 درصدی برخوردار شده و از شهریورماه به بهره‌برداری می‌رسد.


در مرداد ماه سال جاری نیز کرامت بهبهانی، مجری طرح توسعه آزادگان شمالی، با اشاره به پیشرفت ۶/ ۴۵ درصدی فاز اول طرح توسعه میدان آزادگان شمالی در دولت یازدهم، میزان پیشرفت فیزیکی تا پایان اردیبهشت ماه امسال جاری را ۶/ ۹۳ درصد اعلام کرد و گفت عملیات پیش راه‌اندازی فاز اول این طرح تمام شده و برخی از بخش‌ها مانند دو ترین (ردیف) نیروگاه آزادگان شمالی، راه‌اندازی شده است.


البته بهبهانی دی ماه سال گذشته و در جریان بازدید خبرنگاران از منطقه غرب کارون، تیرماه را زمان بهره‌برداری از فاز اول این میدان نفتی عنوان کرده بود.

برای توسعه فاز دوم نیز تولید روزانه 25هزار بشکه نفت پیش‌بینی شده و طبق قراردادی که پیش از این با چینی‌ها منعقد شده توسعه این فاز ابتدا باید به چینی‌ها پیشنهاد شود، اما ظاهرا چینی‌ها از اقتصادی بودن توسعه فاز دوم این میدان نفتی مطمئن نیستند، در این زمینه مدیر عامل متن با بیان اینکه با مطالعات انجام شده از سوی کارشناسان شرکت متن، توسعه فاز دوم میدان آزادگان شمالی اقتصادی تشخیص داده شده است، گفته شرکت CNPCI خواهان آن است که از نظر اقتصادی حاشیه امن بسیار مناسبی داشته باشد، به نحوی که حتی این شرکت پیشنهاد افزایش مساحت قرارداد را از سمت جنوبی نیز ارائه کرده که هنوز تایید نشده است.


بنابراین در آستانه لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و وعده وزیر نفت برای افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای عرضه نفت ایران به بازار با لغو تحریم‌ها، و همچنین اهمیت بهره برداری و برداشت بیشتر از میادین مشترک، شمارش معکوس برای برداشت از این میدان نفتی و اجرای فاز دوم آن آغاز شده است.