پنج کالای استراتژیک ساخت داخل همزمان با برگزاری نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان رونمایی ‌شد. به گزارش خبرگزاری فارس این تجهیزات در ارتباط با شیرآلات سرچاهی و ماشین‌آلات فرآیندی است که با حمایت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و به وسیله شرکت‌های داخلی بخش خصوصی بومی‌سازی شده است. این تجهیزات شامل روتور ناحیه سرد کمپرسور، شیر توپی سرچاهی، فوران گیر چرخشی سرچاهی، استاتور کمپرسور توربین ردیف دوم و پمپ بلانچری جابجایی مثبت است. سومین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان از ۲۸ آذر تا اول دی در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی استان خوزستان در اهواز برقرار است. در این نمایشگاه ٣٠٠ شرکت و سازنده داخلی، دانشگاه‌ها، مراکز علمی، پژوهشی و دانش‌بنیان که در زمینه ساخت قطعات و تجهیزات مورد استفاده در صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی و حفاری فعالیت می‌کنند، حضور دارند.

مشارکت ایران در حفاری میادین نفتی عراق و عمان

قائم مقام شرکت ملی حفاری درباره شرکت در پروژه‌های خارج از کشوردر حاشیه این نمایشگاه گفت: با کشورهای عراق و عمان مذاکراتی داشته و قصد داریم در حفاری میادین نفت و گاز آنها مشارکت کنیم. محمدرضا تاکایدی با تشریح فعالیت حفاری در میادین نفتی و گازی ایران افزود: در میدان آزادگان جنوبی شرکت ملی حفاری باید ۴۰ حلقه چاه حفر کند که تاکنون حفاری ۲۵ حلقه چاه به پایان رسیده است. وی افزود: در نیمه دوم سال آینده، با اتمام پروژه حفاری چاه‌های میدان آزادگان جنوبی این طرح را برای تولید به شرکت ملی نفت تحویل می‌دهیم. قائم مقام شرکت ملی حفاری ادامه داد: همچنین تاکنون ۱۲ حلقه چاه در میدان مشترک یاران جنوبی حفر شده که به دلیل نبود تجهیزات موسوم به «رشته حفاری» این عملیات طبق برنامه پیش نرفته است. تاکایدی به حفاری میدان آذر اشاره کرد و گفت: این میدان از نظر شرایط زمین‌شناختی و عمق چاه، از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین میدان‌های نفتی ایران به شمار می‌رود که تاکنون سه حلقه چاه در آن حفر شده است. وی ادامه داد: به دلیل کمبود اطلاعات، حفاری میدان گازی کیش به مدت یک سال متوقف شده بود که با دسترسی به تجهیزات و اطلاعات لازم، از پایان سال گذشته کار را دوباره آغاز کردیم. به گفته این مقام مسوول تا ۶ ماه آینده حدود ۶ حلقه چاه را تکمیل کرده و تحویل می‌دهیم.

رشد 500 هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب در یک روز

محسن دهقانزاده، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون نیز با اشاره به اینکه شرایط برای افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت ایران در پساتحریم آماده است، گفت: در عملیات رکوردگیری که چندی پیش انجام شد، تلاش کردیم آمادگی شرکت‌های نفتی برای افزایش ظرفیت تولید در پساتحریم را بسنجیم و بر این پایه عملیات افزایش تولید به‌طور آزمایشی اجرا شد. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون اضافه کرد: بر پایه این برنامه قرار بود، در سه روز، نزدیک به ۵۰۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت مناطق نفت‌خیز جنوب اضافه کنیم، اما توانستیم این رکورد را در یک روز به‌دست آوریم. وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته با انجام تعمیرات بنیادین، نزدیک به ۶۴ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت این منطقه اضافه شده است. این مقام مسوول به بهره‌برداری از بزرگ‌ترین واحد نمک‌زدایی نفتی خاورمیانه در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: این واحد نزدیک به ۸۰ درصد پیشرفت دارد و با بهره‌برداری از آن تا خردادماه سال آینده، ظرفیت نمک‌زدایی این واحد از ۲۸۰ هزار به ۴۸۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد. وی خاطرنشان کرد: مناطق نفت‌خیز جنوب آمادگی دارد، پس از رفع تحریم‌ها برنامه تکلیفی افزایش تولید خود را انجام دهد. دهقان‌زاده گفت: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون با برخورداری از ظرفیت تولید بیش از یک میلیون بشکه نفت، قادر است نزدیک به ۲۵ درصد نفت مورد‌نیاز را تامین کند.