شرکت نفت کازمو ژاپن یک محموله نفت خام از آمریکا خریداری کرده که اولین خرید نفتی ژاپن از آمریکا از زمان لغو ممنوعیت 40 ساله صادرات نفت این کشور و احتمالا اولین خرید نفت آسیا از آمریکا به حساب می‌آید.

به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، یک منبع آگاه گفت: شرکت نفت کازمو اویل که یکی از واحدهای تابعه هلدینگ انرژی کازمو به حساب می‌آید، حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام از آمریکا خریداری کرده که در اواسط فوریه از آمریکا به ژاپن منتقل خواهد شد.در شرایطی که صادرات نفت خام آمریکا به اروپا در جریان است، این قرار‌داد می‌تواند اولین قرار‌داد فروش نفت آمریکا به آسیا باشد. شرکت پالایش نفت چینی ساینوپک نیز خواستار واردات نفت خام از آمریکا شده که در ماه مارس از یکی از بنادر خلیج‌مکزیک بارگیری خواهد شد.

فعالان بازار نفت در آسیا پس از لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا همچنین در حال بررسی واردات نفت از آلاسکا هستند.ژاپن که برای واردات حدود ۸۰ درصد نفت خام مورد نیاز خود به خاورمیانه تکیه دارد سعی دارد منابع واردات نفت خود را متنوع کند. این محموله نفتی در حال حاضر قرار است وارد پالایشگاه شیبا متعلق به شرکت کازمو که روزانه ظرفیت پالایش ۲۲۰ هزار بشکه را دارد و همچنین به پالایشگاه یوکایچی با ظرفیت پالایش روزانه ۱۳۲ هزار بشکه در اواسط آوریل برسد.شرکت کازمو ۳۰۰ هزار بشکه میعانات آمریکا و همچنین ۳۰۰ هزار بشکه نفت این کشور را خریداری کرده که به یک نفتکش سوئزماکس بارگیری خواهند شد. این شرکت این محموله را جایگزینی برای نفت خاورمیانه همچون نفت موربان یا داس می‌داند.کازمو به شدت سعی دارد نفت جدید را جایگزین نفت‌های خاورمیانه کند و اولین شرکت ژاپنی است که از آمریکا میعانات می‌خرند.