یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

چهارمین روز اصلاح شاخص
دیروز شاخص کل با افت اندک ۱۸ واحدی (۰۲/ ۰ درصدی) برای چهارمین روز متوالی با افت همراه شد. شناسایی سود معامله‌گران در قیمت‌های کنونی و اخبار مبهم صنایع خودرویی به این گروه فشار آورد. بنابراین تداوم غلبه فضای منفی با لیدرمحوری صنایع خودرویی برآیند منفی شاخص را رقم زد. به نظر می‌رسد همچنان حقوقی‌ها در صدد حمایت از سطح ۸۰ هزار واحدی شاخص هستند؛ انعکاس آن را می‌توان در نماد «تاپیکو» و «فملی» که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند مشاهده کرد. همچنین بالا بودن ارزش و حجم معاملات، خوش‌بینی معامله‌گران به بورس را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، افزایش فعالیت در نمادهای کوچک‌تر روند معکوس شاخص کل و شاخص هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زده است. در این شرایط، معامله‌گران همچنان در پیدا کردن لیدری جدید ناکام مانده که نوسانات بورس را محدود کرده است.

بازار ارز

افت اندک دلار با 2 اهرم
دیروز هر دلار آمریکا با افت ۵ تومانی همراه شد. افزایش قیمت سکه با رشد اونس طلای جهانی و همچنین کاهش نرخ درهم در بازار داخلی عامل فشار بر نرخ دلار بود. قیمت سکه به رکورد جدیدی از بهمن ۹۳ رسید. بنابراین رابطه الاکلنگی میان ارز و سکه، معامله‌گران را به سمت فروش ارز سوق داد. همچنین روز گذشته نرخ حواله درهم کاهش یافت؛ با توجه به برابری نرخ دلار و درهم، افت نرخ درهم با کاهش تقاضای آربیتراژی ارز عامل دیگر افت نرخ دلار بود. با این وجود همچنان شاهد حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار هستیم. این امر خوش‌بینی معامله‌گران به رشد ارز را تقویت کرده است. به‌صورتی که با وارد شدن نرخ دلار به کانال ۳۴۷۰ تومانی، معامله‌گران با شناسایی کف اقدام به افزایش خرید کردند. اما همچنان مقاومت سطح ۳۵۰۰ تومانی انتظار می‌رود.

بازار سکه

سیگنال اونس به سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۵ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۳۹ هزار تومان معامله شد. با وجود افت اندک نرخ دلار، رشد اونس طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. افزایش تقاضای محافظه‌کارانه عامل حمایت از اونس است. روز گذشته قیمت اونس طلای جهانی در میانه معاملات به بیشترین سطح در ۳ هفته اخیر رسید. با این وجود افت اندک نرخ دلار و انتظارات برای مقاومت سطح ۳۵۰۰ تومانی باعث کمتر شدن حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) سکه شد. همچنان حمایت عوامل بنیادین، خوش‌بینی‌ها به رشد نرخ دلار را حفظ کرده است. بنابراین با وارد شدن به کانال ۳۴۷۰ تومانی شناسایی کف از سوی معامله‌گران رشد تقاضای دلار را رقم زد. تداوم حباب سکه در ۹ روز اخیر نیز خوش‌بینی‌ها به حمایت عوامل اثرگذار از سکه را نشان می‌دهد.

بازار طلای جهانی

نگاه اونس به آمارهای اقتصادی
دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۴۹ دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار و رشد تقاضای محافظه‌کارانه، اونس را طی معاملات به بیشترین میزان در ۳ هفته اخیر رساند. آمارهای نامناسب اقتصادی، نگرانی‌ها از ضعف اقتصاد جهانی و کند شدن روند افزایش نرخ بهره آمریکا، عامل حمایت از اونس است. چشم‌انداز ضعف اقتصاد جهانی اونس را در ۳ ماه ابتدایی سال جاری با بیشترین رشد در ۳۰ سال اخیر همراه کرد. اما همچنان چشم‌انداز ۲ بار افزایش نرخ بهره آمریکا چشم‌انداز رشد شدید اونس را در میان مدت دور از انتظار کرده است. آمارهای اقتصادی شامل نرخ تورم این کشور می‌تواند تصویر روشن تری ارائه دهد. صندوق بین‌المللی پول هم بارها به چشم‌انداز ضعیف اقتصاد جهانی اشاره کرده است. بنابراین گزارش این نهاد روز سه‌شنبه و آمار تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه اول سال جاری چین می‌تواند بر اونس تاثیر بگذارد.

بازار اوراق مسکن

حبس نرخ سود 22 درصدی
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد یک درصدی به قیمت ۷۸ هزار و ۴۱۶ تومان معامله شدند. رشد تقاضا با افزایش سقف وام تا ۱۰۰ میلیون تومان برای زوج‌های خانه اولی عامل حمایت از «تسه»ها است. این وام و وام‌های ۶۰ میلیون تومانی که پیش‌تر تصویب شد، به اوراق جدید (نماد «۹۴۰۸» به بعد) تعلق می‌گیرد. اما امکان ترکیب این اوراق با اوراق پیشین رشد تقاضای اوراق پیشین را به همراه داشته است. با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، این اوراق در مقابل رشد پرشتاب مقاومت می‌کنند. بنابراین در شرایط کنونی نرخ سود در سطح ۲۲ درصد تثبیت شده است. این در حالی است که کارشناسان با اشاره به روند نزولی نرخ تورم، بر بالا بودن نرخ سود تاکید دارند. عدم توانایی بازپرداخت وام، تعداد وام‌ها را نسبت به سال ۹۳ کاهش داده است.

بازار نفت

نوسانات نفت در انتظار نشست دوحه
دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۳۹ دلار معامله ‌شد. نوسانات نفت در سایه ابهامات نشست یکشنبه هفته آینده است. روز دوشنبه کمرنگ شدن خوش‌بینی‌ها به توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی روند نفت را اندکی نزولی کرد. ماه گذشته تولیدات نفت عراق (دومین صادرکننده اوپک) ۲ درصد و صادرات این کشور ۱۸ درصد نسبت به فوریه افزایش داشت. این عامل در کنار اظهارات مقامات این کشور و عدم همکاری ایران، خوش‌بینی‌ها به توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی نفت را کمرنگ کرده است. کارشناسان اثرات این توافق برای شتاب بخشیدن بازگشت تعادل میان عرضه و تقاضا را کم می‌دانند. گلدمن ساکس اعلام کرد توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی، سطح تولیدات را حفظ می‌کند و نمی‌تواند مازاد عرضه را جبران کند.