یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم روند کم‌نوسان شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۶۲ واحدی (۰۸/ ۰ درصدی) در سطح ۷۶ هزار و ۱۶۷ واحدی ایستاد. روز گذشته نماد «دعبید» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. شرکت داروسازی عبیدی پس از تعدیل مثبت ۳۸ درصدی پیش‌بینی سودآوری هر سهم بر اساس عملکرد واقعی ۶ ماهه، روز گذشته بازگشایی شد و مورد اقبال سهامداران قرار گرفت. نماد «پارسان» نیز که پس از تعدیل منفی پیش‌بینی سودآوری روز شنبه بازگشایی شد، مجددا روز گذشته بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشت. همچنان در شرایط رکودی کنونی، معامله‌گران در تک‌نمادها و صنایع کوچک‌تر فعالیت می‌کنند. به این ترتیب روز گذشته شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) با رشد ۵/ ۰ درصدی همراه شد. نبود محرک بنیادین و عدم ارزندگی قیمت سهام باعث شده است که سهامداران در صدد کسب سودهای کم و کوتاه‌مدت باشند. به این ترتیب صف‌های خرید سریعا با عرضه مواجه می‌شوند.

بازار ارز

توجه معامله‌گران به پوند انگلیس

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۲ تومانی به نرخ ۳۵۵۸ تومان معامله شد. دلار برای چهارمین روز متوالی مجددا بالاتر از سطح ۳۵۵۰ تومانی ایستاد. اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها عامل فشار بر دلار شد. این عامل در هفته‌های اخیر با تقویت احتیاط معامله‌گران، نوسانات دلار را در جهت صعودی محدود کرد. روز جمعه با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا رشد ۸/ ۰ درصدی ارزش دلار در سطح بین‌المللی رقم خورد. امری که با رشد تقاضای آربیتراژی می‌تواند عامل حمایت از دلار شود. این عامل همچنین باعث افت ۸/ ۱ درصدی ارزش جهانی پوند شد. روند نزولی پوند از سه‌شنبه با نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی این کشور شدت یافت. اما در بازار داخلی شاهد کم‌واکنشی پوند به این عامل بودیم و تنها با افت ۵۰ تومانی به نرخ ۴۹۶۰ تومان معامله شد. این اختلاف در تعادل بازار ارز اثرگذار است.

بازار سکه

رشد حباب سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۱۳ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی و افت اندک نرخ دلار خوش‌بینی‌ها به حمایت تقاضای مناسبتی عامل حمایت از سکه بود. در بازار طلای جهانی، روز جمعه شاهد افت اونس طلای جهانی به کمترین سطح (۱۳۱۰ دلار) در دو هفته اخیر بودیم. در هفته جاری نتیجه نشست دوروزه فدرال رزرو می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد. با وجود شرایط احتیاطی در مورد روند افزایش نرخ بهره آمریکا، اما همچنان ریسک‌ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند حمایت سطح ۱۳۰۰ دلاری را رقم بزند. دلار نیز با وجود افت اندک، برای چهارمین روز متوالی بالاتر از سطح ۳۵۵۰ تومانی معامله شد. با نزدیک شدن به عید غدیر با رشد تقاضای مناسبتی شاهد بزرگ شدن حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه هستیم.

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به نشست بانک‌های مرکزی

اونس طلای جهانی پس از دو هفته رشد متوالی با افت ۳/ ۱ درصدی همراه شد. روز جمعه آمار مناسب نرخ تورم آمریکا (بیش از پیش‌بینی‌ها) با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره با رشد ۸/ ۰ درصدی شاخص دلار، اونس طلا را تا ۱۳۱۰ دلار کاهش داد. در هفته اخیر آمار نرخ تورم در کنار اظهارات نمایندگان فدرال رزرو چشم‌انداز افزایش نرخ بهره را تقویت کرده است. در مقابل آمار اشتغال آگوست، شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای و خدمات چشم‌انداز احتیاطی را برای افزایش نرخ بهره ارائه دادند. نشست هفته جاری فدرال رزرو (۲۰ و ۲۱ سپتامبر) می‌تواند تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا ارائه دهد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۳ کارشناس) ۳۸ درصد از کارشناسان روند صعودی، ۱۳ درصد حرکت خنثی و ۱۳ درصد روند نزولی را برای اونس طلا پیش‌بینی کردند. نشست بانک مرکزی ژاپن نیز می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها به مسیر صعود

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳(تسه۹۳۱۲) با رشد ۲/ ۰ درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی حمایت تقاضا «تسه»ها را مجددا بالاتر از سطح ۹۰ هزار تومانی قرار داده است. آخرین قیمت «تسه»ها تا سطح ۹۶ هزار تومان نیز رسید و قیمت پایانی (میانگین قیمت) «تسه»های جدیدتر نزدیک سطح ۹۲ هزار تومانی قرار گرفت. چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود با توجه به افزایش شتاب رشد قیمت و معاملات مسکن در ماه‌های اخیر عامل تقویت تقاضا است. با اینکه در سه هفته ابتدایی شهریور افت ۱۱ درصدی «تسه»ها رقم خورد. اما در هفته اخیر شاهد بازگشت «تسه»ها به مسیر صعود هستیم. همچنان عوامل فشار از جمله نرخ بالای سود «تسه»ها (۸/ ۲۲ درصد) با توجه به کاهش نرخ سود وام رقیب (صندوق سپرده‌های مسکن) و تقویت سمت عرضه در کنار پایان فصل تابستان(رونق مسکن) عوامل فشار بر «تسه»ها هستند.

بازار نفت

فشار عوامل بر نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۲/ ۶ درصدی برای سومین هفته در چهار هفته اخیر نزولی شد. رشد (۲ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای یازدهمین هفته در ۱۲ هفته اخیر، رشد شاخص دلار و کاهش اختلالات عرضه از سوی نیجریه و لیبی عوامل فشار بر نفت بودند. افزایش صادرات ایران و رسیدن به بالاتر از ۲ میلیون بشکه در روز نیز نگرانی‌ها برای تداوم مازد عرضه را تشدید کرده است. همچنان نشست غیررسمی صادرکنندگان بزرگ نفتی در الجزیره (۲۶ تا ۲۸ سپتامبر) می‌تواند سیگنالی برای نفت باشد. نماینده لیبی در اوپک اعلام کرد که این کشور تا بازگشت تولیدات به سطح ۶/ ۱ میلیون بشکه در روز قصد همکاری برای فریز را ندارد. اما ایران از همکاری برای ثبات بازار نفت حمایت می‌کند. با این وجود با توجه به حجم بالای تولیدات کنونی اثرگذاری توافق بر قیمت نفت مورد تردید است.