یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

ورود شاخص به 87 هزار واحدی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۴۲ واحدی (۳/ ۰ درصدی) برای اولین بار از ۳ شهریور وارد کانال ۷۸ هزار واحدی شد. روز گذشته نمادهای «کگل»، «جم» و «ومعادن» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. رشد ۱۰درصدی شاخص کالایی بلومبرگ (شامل ۲۳ کالای پایه) در ۶ ماه اخیر، با حمایت از گروه‌های کالایی و رشد (۲۳ درصدی) قیمت جهانی روی و سنگ‌ آهن با تقویت انتظارات نسبت به رشد سودآوری گروه استخراج کانه‌های فلزی، عامل اقبال سهامداران از این گروه‌ها است. گزارش‌های مالی فولاد خوزستان و فولاد امیرکبیر کاشان به ترتیب با تعدیل مثبت ۳۷ و ۱۹ درصدی پیش‌بینی سودآوری، خوش‌بینی‌ها به نمادهای فلزات اساسی را تقویت کرد. ورود نقدینگی جدید با توجه به رشد ۷۷ درصدی حجم و ۶۹درصدی ارزش معاملات در مهر نسبت به شهریور در کنار انتشار صورت‌های مالی مناسب می‌تواند رشد پایدار شاخص را رقم بزند.

بازار ارز

روز متعادل بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت یک تومانی به نرخ 3588 تومان معامله شد. همچنین شاهد شرایط تعادلی در بازار ارز بودیم. با تداوم روند کاهشی ارزش دلار در سطح بین‌المللی از سقف 7 ماهه، تقاضای آربیتراژی ارز کاهش یافت. همچنین با حمایت اونس طلای جهانی از سکه، تقاضای معامله‌گران سکه نیز از دلار کاهش یافته است. با این وجود همچنان در یک ماه اخیر رشد 2 درصدی ارزش دلار در سطح بین‌المللی رقم خورد. بنابراین عوامل بنیادین از دلار حمایت می‌کنند. علاوه بر این، تقویت چشم‌انداز تک‌نرخی شدن ارز، باعث حرکت بازار به سمت تعادل بیشتر شده است، بنابراین با وجود اینکه همچنان صرافی بانک‌ها اقدام به عرضه ارز برای کاهش نوسانات ارز می‌کنند، اما این عرضه نیز به صورت متعادل صورت می‌گیرد، بنابراین میانگین نرخ دلار در مهر با رشد 9/ 0 درصدی نسبت به میانگین شهریور همراه شده است.

بازار سکه

سیگنال اونس طلا به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۳ هزار تومانی همراه شد. رشد اونس طلای جهانی از قیمت سکه حمایت کرد. پس از افت اونس طلای جهانی به سطح ۱۲۵۰ دلاری در هفته اخیر، از روز سه‌شنبه شاهد نوسان طلای جهانی در بازه ۱۲۵۸ تا ۱۲۷۳ دلاری بودیم. با این وجود با نزدیک شدن به زمان احتمالی افزایش نرخ بهره آمریکا (دسامبر) انتظار می‌رود فشار بر طلا در ماه‌های آتی حفظ شود. اما در هفته‌های آتی همچنان با توجه به ریسک انتخابات آمریکا انتظار حمایت سطح ۱۲۵۰ دلاری از اونس طلا می‌رود. در بازار ارز نیز با حمایت عوامل بنیادین افت شدید دلار دور از انتظار است. با توجه به کم‌واکنشی سکه نسبت به افت اخیر طلای جهانی، روز گذشته نیز شاهد کم‌واکنشی سکه به رشد طلا بودیم و به این ترتیب حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه کمی تخلیه شد.

بازار طلای جهانی

خروج طلا از حبس بازه‌ای

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1270 دلار معامله می‌شد. تداوم افت شاخص دلار (از سقف 7 ماهه) در کنار تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران پیش از اعلام نتیجه نشست بانک مرکزی اروپا، طلا را به بالاترین سطح در 2 هفته اخیر (35/ 1273 دلار) رساند. با وجود نرخ تورم مناسب سپتامبر (بیشترین رشد در 5 ماه) اما فدرال رزرو برای بررسی سطح عمومی قیمت‌ها بیشتر به شاخص هزینه شخصی مصرف‌کننده توجه دارد. با وجود تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر، اما نشست‌ نوامبر تصویر روشن‌تری از روند بلندمدت افزایش نرخ بهره ارائه می‌کند (که انتظار می‌رود تدریجی شود). چشم‌انداز رشد شاخص دلار در سه-ماهه چهارم و کاهش ریسک سیاسی انتخابات آمریکا (با احتمال پیروزی هیلاری کلینتون طبق نظرسنجی‌ها) عوامل فشار بر اونس طلا هستند. با این وجود قیمت کنونی طلا می‌تواند با افزایش تقاضای فیزیکی از طلا حمایت کند.

بازار اوراق مسکن

تشدید روند نزولی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه ۹۳۱۲) با افت ۲ درصدی بیشترین افت در سه هفته اخیر را ثبت کردند. روز گذشته برای پنجمین روز در ۶ روز اخیر روند نزولی اوراق رقم خورد و اوراق جدیدتر در سطح ۸۴ هزار تومان معامله شدند. از ابتدای مهر با خروج از فصل رونق مسکن، قیمت اوراق افت ۲/ ۷ درصدی داشت. نرخ سود واقعی بالای «تسه»ها، ۳/ ۲۲ درصد نیز عامل فشار بر اوراق است. با این وجود نشانه‌های حمایت تقاضا، رشد تعداد معاملات و قیمت مسکن در ۶ ماهه نخست سال، مانع از افت شدید اوراق است. با این وجود به نظر می‌رسد خروج سمت عرضه از رکود نیازمند زمان طولانی‌تری باشد. با وجود افزایش سقف وام تا ۱۰۰ میلیون تومان و کاهش نرخ سود اسمی، اما همچنان توان خرید متقاضیان نسبت به قیمت مسکن پایین است. بنابراین خروج تدریجی مسکن از رکود انتظار می‌رود.

بازار نفت

تقویت خوش‌بینی به نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 51 دلار معامله می‌شد. اظهارات اعضای اوپک در کنار نشانه‌های کاهش مازاد عرضه عوامل حمایت از قیمت نفت بودند. تولیدات نفت سالانه چین به کمترین سطح در 6 سال اخیر رسید. امری که در کنار رشد تولیدات نفت فرآوری‌شده این کشور بر چشم‌انداز افزایش تقاضای این کشور تاکید دارد. همچنین تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش 8/ 3 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت تجاری پیش از انتشار گزارش رسمی EIA (اداره اطلاعات انرژی آمریکا) نیز از قیمت نفت حمایت کرد. روز گذشته وزیر انرژی عربستان اعلام کرد با حمایت عوامل بنیادین بازار نفت به سمت تعادل در حرکت است. دبیر کل اوپک نیز نسبت به نتیجه نشست 30 نوامبر اوپک ابراز امیدواری کرد. توافق اولیه اوپک رشد 18درصدی قیمت نفت را در هفته‌های اخیر رقم زده‌ است.