یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

توقف روند صعودی بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۷۶ واحدی (۱/ ۰ درصدی) همراه شد. پس از رسیدن شاخص به سقف ۶ ماهه (با حمایت صنایع کالایی و ورود نقدینگی از سوی حقیقی‌ها) از یکشنبه روند صعودی شاخص متوقف شد. رشد قیمت جهانی کالاها از جمله سنگ‌آهن و روی، موج خوش‌بینی را وارد گروه‌های کانه‌های فلزی و فلزات اساسی کرد و رشد قیمت جهانی محصولات پتروشیمی از جمله اوره و متانول از گروه پتروشیمی حمایت کرد. گروه‌های کوچک‌تر بازار نیز با اخبار مثبت مورد اقبال سهامداران قرار گرفتند اما رشد انتظارات بیش از واقعیات با ایجاد فرصت فروش، در مقابل خوش‌بینی‌ها نظیر رشد درآمدهای نفتی و کاهش انتظارات به بازگشت قیمت کالاها به کف ۲۰۱۶، باعث تعادل نسبی طرف عرضه و تقاضا شده است. همچنان با توجه به اتمام فصل گزارش‌دهی، روند قیمت جهانی کالاها و سیگنال‌ جدید می‌تواند بر روند شاخص تاثیرگذار باشد.

بازار ارز

عبور دلار از 3620 تومان

دیروز هر دلار آمریکا به نرخ ۳۶۲۵ تومان معامله شد. روز گذشته با بازگشایی بازارهای جهانی ارزش جهانی دلار، پس از افت روز جمعه، مجددا به روند صعودی بازگشت. موضوعی که با رشد تقاضای آربیتراژی از نرخ دلار حمایت کرد. روز گذشته نرخ درهم به بالاتر از سطح ۹۹۰ تومانی رسید. امری که با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، افزایش نرخ دلار را به همراه داشت. همچنین رشد تقاضای آربیتراژی دلار از سوی ترکیه نیز عامل حمایت از دلار بود. به این ترتیب با اینکه شاهد حرکت دلار در روزهای اخیر زیر سطح ۳۶۲۰ تومانی بودیم، اما رشد تقاضا مقاومت سطح مزبور را شکست. علاوه‌بر این کاهش عرضه صرافی بانک‌ها و حرکت براساس مکانیزم بازار، نوسانات دلار در جهت صعودی را تسهیل کرده است. با این وجود شناسایی سود معامله‌گران می‌تواند بازگشت دلار را رقم بزند.

بازار سکه

افت سکه با کاهش خوش‌بینی به طلا

دیروز ساعت ۱۶ هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی همراه شد. توقف روند صعودی طلا پس از بازگشایی بازارها، با وجود رشد نرخ دلار عامل فشار بر سکه شد. روز جمعه با افت شاخص دلار و تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران اونس طلا به بیشترین سطح در ۴ هفته اخیر رسید اما روز گذشته با وجود فشار رشد شاخص دلار بر اونس طلا، اما همچنان طلا بالاتر از سطح ۱۲۷۰ دلاری نوسان داشت؛ بنابراین کاهش خوش‌بینی معامله‌گران سکه به طلا، باعث بیش‌واکنشی معامله‌گران به افت طلا و کاهش حباب(بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شد. همچنان نزدیک شدن به انتخابات آمریکا (۲۸ آبان) عامل حمایت از طلا است. دلار نیز مجددا با حمایت عوامل بنیادین به بالاترین سطح در سال جاری رسید. با وجود احتمال افت از سطح کنونی، اما افت شدید دلار در روزهای آتی دور از انتظار است.

بازار طلای جهانی

ریزش طلا با فشار شاخص دلار

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی با افت ماهانه ۳/ ۳ درصدی به قیمت ۱۲۷۳ دلار معامله ‌شد. رشد ۲/ ۳ درصدی شاخص دلار در یک ماه اخیر در کنار شکستن سطوح حمایتی تکنیکال عامل فشار بر اونس طلای جهانی در یک ماه اخیر شد. آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا (از جمله رشد تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه سوم به بیشترین سطح در ۲ سال اخیر) در کنار اظهارات مقامات فدرال‌رزرو مبنی بر لزوم افزایش نرخ بهره چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر را به‌شدت تقویت کرده است. همچنین افت پوند (با نزدیک شدن به زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) و افت یورو (با تداوم سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا) نیز شاخص دلار را به بالاترین سطح در ۷ ماه اخیر رساندند. با این وجود ریسک سیاسی ناشی از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (۲۸ آبان) و رشد تقاضای فیزیکی عوامل حمایت از طلا هستند.

بازار اوراق مسکن

حرکت کم‌نوسان اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۲/ ۰ درصدی همراه شد. آخرین گزارش بانک مرکزی حاکی از تداوم رشد قیمت مسکن و تعداد معاملات مسکن در مهر ماه است. (رشد ۴ درصدی قیمت و ۲/ ۱۱ درصدی تعداد معاملات مسکن در ۷ ماه ابتدایی سال‌جاری نسبت به سال گذشته)؛ بنابراین همچنان تقاضا مانع از افت شدید «تسه»ها است. در تابستان با افزایش تقاضا قیمت اوراق به سطح بالاتر از ۱۰۰ هزار تومانی رسید اما در ادامه اقداماتی در راستای افزایش سمت عرضه با تمدید مهلت اعتبار اوراق همچنین کاهش نرخ بهره حساب ویژه (که وام از طریق اوراق به آن تعلق می‌گیرد) اوراق را از سطح مزبور بازگرداند؛ بنابراین در شرایط کنونی کاهش شتاب رشد تقاضا نسبت به فصل رونق مسکن، افزایش عرضه و بالا بودن نرخ سود (۹/ ۲۱ درصد) باعث نوسان اوراق در سطح ۷۵ تا ۸۰ هزار تومانی شده است.

بازار نفت

رفت و برگشت نفت با سیگنال اوپک

هر بشکه نفت خام آمریکا تقریبا بدون تغییر ماهانه، دیروز ساعت ۱۶ به قیمت ۲/ ۴۸ دلار معامله می‌شد. در ۲۸ سپتامبر توافق اولیه میان اعضای اوپک برای کاهش سقف تولیدات، خوش‌بینی به بازگشت تدریجی نفت به تعادل را تقویت کرد. خوش‌بینی‌ها به کاهش سقف اوپک به ۵/ ۳۲ تا ۳۳ میلیون بشکه در روز در کنار چشم‌انداز همکاری کشورهای غیراوپک و تداوم افت موجودی نفت تجاری آمریکا از نفت حمایت کرد. به این ترتیب در ۱۹ اکتبر قیمت نفت به بالاترین سطح در ۱۵ ماه اخیر (۹۳/ ۵۱ دلار) رسید. اما تمایل عراق به افزایش تولیدات، اولین جلسه برای بررسی سهم هر یک از اعضا را بدون نتیجه گذاشت. روسیه نیز اعلام کرد قصد کاهش تولید را ندارد. این عوامل در کنار تداوم رشد دکل‌های نفتی در ۴ ماه اخیر (به استثنای هفته گذشته) بازگشت نفت از سقف را رقم زد.