یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

نوسان اندک شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۱ واحدی (۰۱/ ۰ درصد) در سطح ۷۹هزار و ۸۴ واحد ایستاد. روز گذشته همانند روزهای اخیر حمایت حقوقی‌ها از برخی نمادها از شاخص حمایت کرد. به این ترتیب «شبندر» بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص داشت؛ امری که با وجود گزارش‌های نامناسب ۹ماهه شرکت‌های پالایشی از سایر نمادهای پالایشی، «شتران» و «شپنا» حمایت کرد. روز گذشته دو نماد خودرویی «خساپا» و «خپارس» با شناسایی سود میان معامله‌گران و تشدید فشار فروش بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند اما «خودرو» رشد اندکی را ثبت کرد. با تداوم صدرنشینی گروه خودرو، ۲۲ درصد از کل معاملات به این گروه اختصاص یافت. مطابق پیش‌بینی، هیجان در گروه کاشی و سرامیک نیز فروکش کرد و نه‌تنها صف‌های خرید جمع شدند، بلکه برخی نمادها نیز منفی شدند. بازگشایی نمادها و گزارش‌های ۹ ماهه همچنان می‌توانند بر شاخص اثرگذار باشند.

بازار ارز

سومین روز افت دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۵ تومانی به نرخ ۳۹۳۵ تومان معامله شد. روز گذشته افزایش عرضه و کاهش تقاضا عامل فشار بر نرخ دلار بود. در روزهای اخیر کاهش ارزش جهانی دلار با فشار بر تقاضای آربیتراژی عامل فشار بر دلار شد. علاوه بر این، با وجود اظهارات ترامپ در مورد «برجام» اما شاهد بی‌واکنشی معامله‌گران نسبت به این عامل بودیم، بنابراین چرخش انتظارات نرخ دلار را برای سومین روز متوالی کاهشی کرد. در هفته سوم دی، با وجود چشم‌انداز افزایشی دلار با حمایت عوامل بنیادین از جمله افزایش ارزش جهانی دلار، شاهد حرکت دلار در محدوده ۳۹۵۰ تا ۳۹۸۵ تومانی بودیم. اما اظهارات بازارساز با چشم‌انداز تقویت سمت عرضه مقاومت سطح ۴ هزار تومانی را تقویت کرد. اما در روزهای اخیر تغییر چشم‌انداز معامله‌گران و افزایش معاملات فردایی با چشم‌انداز کاهشی نرخ دلار، افت یک درصدی دلار را رقم زده است.

بازار سکه

رشد سکه با سیگنال اونس طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۹ هزار تومانی همراه شد. رشد اونس طلای جهانی، با وجود افت نرخ دلار عامل حمایت از قیمت سکه شد. روز گذشته اونس طلای جهانی بالاتر از سطح ۱۲۰۰ دلاری نوسان داشت. با وجود رشد اندک شاخص دلار، اما تقویت ریسک گریزی معامله‌گران به دلیل ریسک ترامپ و نحوه اجرایی شدن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عامل حمایت از اونس طلا شد و اونس طلا را به سقف ۷هفته‌ای (۵/ ۱۲۰۹ دلار) رساند. همچنان تداوم صعود دلار در روزهای اخیر محتمل است. در بازار ارز، کاهش تقاضا در کنار تداوم افزایش عرضه دلار را برای سومین روز متوالی نزولی کرد. اما برخلاف هفته‌های اخیر شاهد بی‌واکنشی سکه به دلار و حرکت آن با اونس طلا بودیم. چشم‌انداز تداوم رشد طلا در کنار رشد تقاضای مناسبتی سکه، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را بزرگ‌تر کرد.

بازار طلای جهانی

تداوم صعود طلا در سقف 7 هفته‌ای

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۰۳ دلار معامله ‌شد. روز گذشته با وجود رشد ۴/ ۰ درصدی شاخص دلار و بازگشت اندک از کف، اما همچنان رشد تقاضای محافظه‌کارانه عامل حمایت از اونس طلا شد. شرایط انتظاری برای مشخص شدن نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و سخنرانی نخست‌وزیر این کشور، افت پوند را به کمترین سطح از اکتبر رقم زد. این عامل در کنار افت یورو عامل حمایت از شاخص دلار شد. افت بازارهای سهام اروپا نیز رقم خورد. همچنان تردیدها نسبت به اجرای سیاست‌های مالی ترامپ که در کنفرانس خبری وی اشاره نشد و سیاست‌های خارجی وی، باعث تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران و عامل فشار بر شاخص دلار شد، بنابراین نوسانات اونس طلا در کانال ۱۲۰۰ دلاری رقم خورد. همچنین معاملات آتی با چشم‌انداز افزایش طلا برای اولین‌بار در ۹ هفته اخیر صعودی شد.

بازار اوراق مسکن

تداوم حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۳/ ۱درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۸۶ تومان معامله شدند. از ابتدای دی نوسان «تسه»ها در سطح ۷۶ تا ۶۹ هزار تومانی را شاهد بودیم. کاهش تقاضای مسکن عامل فشار بر قیمت «تسه»ها است؛ امری که حمایت کف ۷۲ هزار تومانی از «تسه»ها را شکست. پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل اصلی فشار بر تقاضا است. به این ترتیب با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق به سطح ۶/ ۲۱درصد رسیده است. با این وجود نگرانی‌ها از تسریع رشد قیمت مسکن به دلیل رشد نهاده‌های تولید باعث تشدید نوسانات قیمت «تسه»ها در هفته‌های اخیر شده است. همچنان در سمت عرضه، رشد تدریجی قیمت مسکن و سیگنال‌های تقویت عرضه با افزایش صدور تعداد پروانه‌های ساختمان خوش‌بینی‌ها نسبت به خروج مسکن از رکود را تقویت کرده است.

بازار نفت

نوسان نفت در 52 دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۵۲ دلار معامله ‌شد. تردیدها نسبت به تعهد اعضا به توافق و چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل، لیبی و نیجریه تشدید نوسانات نفت در سطح ۵۲ دلاری را رقم زد. سیگنال‌های مثبت از کاهش تولیدات کویت، عربستان و اظهارات وزیر‌نفت کشورمان و دبیرکل اوپک از خوش‌بینی‌ها به اجرای توافق عامل حمایت از قیمت نفت است. وزیر انرژی عربستان اعلام کرد با بازگشت عرضه و تقاضا، نیازی به تمدید توافق پس از ۶ ماه نخواهد بود. همچنان احتمال افزایش تولیدات شیل، معاملات آتی با چشم‌انداز کاهش قیمت نفت را به بیشترین سطح از ۲۰۰۷ رساند. رسیدن تولیدات شیل به بیشترین سطح از آوریل، پیش‌بینی گلدمن ساکس از افزایش تولیدات شیل به میزان ۲۳۵ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۷، همچنین پیش‌بینی بارکلیز از افزایش ۲۷ درصدی سرمایه‌گذاری نفت و گاز آمریکای شمالی عامل فشار بر نفت است.