یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

سقف‌شکنی شاخص

روز دوشنبه شاخص کل بورس با رشد ۲۴۷ واحدی (۳/ ۰ درصدی) برای اولین بار از ۵ بهمن، بالاتر از سطح ۷۸ هزار واحدی ایستاد و رشد قابل‌توجه حجم و ارزش معاملات رقم خورد. روز دوشنبه با تداوم لیدرمحوری گروه خودرویی، ۲۴ درصد از ارزش کل معاملات به این گروه اختصاص یافت. اما شاهد تعدیل رشد این نمادها با مقاومت سطوح تکنیکال بودیم. همچنان حرکت در تک نمادها را نیز شاهد هستیم. چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضای مسکن در کنار آمارها از افزایش تولیدات کاشی و سرامیک، اقبال معامله‌گران از این گروه و گروه انبوه‌سازی را رقم زده است. اما چشم انداز خروج تدریجی مسکن از رکود می‌تواند مانع از پایداری رشد این گروه شود. همچنان با کاهش اختلالات عرضه مس زیر ۵۸۰۰ دلار و روی زیر ۲۶۰۰ دلار قرارگرفت. این عامل در کنار افت قیمت سنگ آهن می‌تواند بر صنایع کالایی فشار آورد.

بازار ارز

تداوم کم‌نوسانی دلار

روز دوشنبه هر دلار آمریکا با رشد اندک ۵ تومانی به نرخ ۳۷۶۹ تومان معامله شد. در ۶ روز معاملاتی اخیر شاهد نوسان نرخ دلار در سطح ۳۷۶۰ تومانی هستیم. با اینکه در هفته ابتدایی معاملات با افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی، نرخ دلار مقاومت سطح ۳۸۰۰ تومانی را نیز شکست اما از هفته دوم معاملات نوسان دلار در مسیر نزولی تشدید شد. با این وجود، با حرکت دلار به‌صورت مقطعی زیر سطح ۳۷۶۰ تومانی، شناسایی کف از سوی معامله‌گران رشد نرخ دلار را به همراه داشت. اما همچنان چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و تقویت دورنمای کنترل دولت بر بازار ارز به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات مانعی برای رشد نرخ دلار است. همچنان در بازار جهانی رشد ۷/ ۱ درصدی نرخ دلار در دو هفته اخیر می‌تواند با رشد تقاضای آربیتراژی تا حدی از دلار حمایت کند.

بازار سکه

افت سکه با ناامیدی از طلا

روز دوشنبه هر سکه طرح جدید با افت ۴ هزار تومانی همراه شد. افت اونس طلای جهانی در کنار روند کم‌نوسان نرخ دلار عوامل فشار بر قیمت سکه بودند. با وجود عبور مقطعی دلار روز جمعه از سطح ۱۲۶۴دلاری، اما ناتوانی اونس طلا برای حفظ سطح مزبور، افت قیمت سکه را رقم زد. همچنان ریسک‌های ژئوپلیتیک از سوی آمریکا در کنار نگرانی‌ها از نتیجه انتخابات فرانسه، حمایت سطح ۱۲۵۰ دلاری از اونس طلا را تقویت کرده است. در بازار ارز نیز شاهد تداوم روند کم‌نوسان نرخ دلار در سطح ۳۷۶۰ تومانی هستیم، بنابراین ناامیدی معامله‌گران از بازارهای اثرگذار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را اندکی تخلیه کرد و زیر ۹۰ هزار تومان قرار گرفت. با این وجود رشد تقاضای مناسبتی برای روز پدر، روز دوشنبه از قیمت نیم سکه و تمام سکه حمایت کرد.

بازار طلای جهانی

نوسان طلا زیر 1260 دلار

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۵۷ دلار معامله ‌شد. افزایش تقاضای محافظه کارانه روز سه شنبه نوسان اونس طلا را بالاتر از سطح ۱۲۵۰ دلاری رقم زد. در هفته اخیر حمله موشکی آمریکا به سوریه اونس طلا را تا ۱۲۷۰ دلار نیز بالا برد. این عامل در کنار هشدار رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به سایر کشورها از جمله کره شمالی نیز افزایش ریسک ژئوپلیتیک را رقم زده است. علاوه بر این، بازگشت نگرانی‌ها نسبت به احتمال پیروزی احزاب افراطی فرانسه با تقویت ریسک گریزی معامله‌گران افت بازارهای سهام و رشد اونس طلا و ین ژاپن را رقم زدند. با این وجود، چشم‌انداز رشد شاخص دلار مقاومت سطح ۱۲۶۰ دلاری را در برابر طلا تقویت کرده است. وضعیت مناسب اقتصادی آمریکا امکان افزایش تدریجی نرخ بهره آمریکا، ۲ بار دیگر در سال جاری را ارائه می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی «تسه»ها

روز دوشنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۳/ ۰درصدی به قیمت ۷۱ هزار و ۶۶۲ تومان معامله شدند. با افزایش تقاضای معاملات مسکن، شاهد نوسان «تسه»ها در بازه ۷۰ تا ۷۳هزار تومانی هستیم. با اینکه پیش‌تر با کاهش حجم معاملات به دلیل تعطیلات نوروز، قیمت اوراق تا کف ۷۰ هزار تومانی، به کمترین سطح از دی ۹۴ رسیده بود اما شناسایی کف میان معامله‌گران با توجه به چشم انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، همچنان حمایت کف مزبور را تقویت کرد. با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، در شرایط کنونی نرخ سود واقعی «تسه»ها در سطح ۴/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. بنابراین بالا بودن نرخ سود و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مانع از رشد قابل‌توجه اوراق است. اما نشانه‌های بازگشت تقاضا از سوی خانه اولی‌ها و نزدیک شدن به تابستان می‌تواند روند صعودی اوراق را شدت بخشد.

بازار نفت

نفت در سقف 5‌ هفته‌ای

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۵۳ دلار معامله شد. بازگشت اختلالات عرضه در کنار ریسک‌های ژئوپلیتیک عامل حمایت از قیمت نفت است. یک هفته پس از بازگشایی بزرگ‌ترین میدان نفتی لیبی، توقف فعالیت مجدد این میدان نفتی عامل حمایت از قیمت نفت شد. این عامل در کنار حمله نظامی آمریکا به سوریه و هشدار از سوی دولت این کشور به سایر کشورها، با تقویت ریسک ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه، دارای یک چهارم از منابع نفتی جهان، نفت را به سقف ۵ هفته‌ای رساند. با این وجود، رشد پرشتاب تولیدات شیل و قرار گرفتن سطح موجودی ذخایر نفتی در بالاترین سطح ثبت شده در کنار چشم انداز رشد شاخص دلار فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. گزارش رسمی حجم ذخایر نفت تجاری، با توجه به نتایج نظرسنجی‌ها از کاهش ۵/ ۱ میلیون بشکه، می‌تواند بر نفت اثرگذار باشد.