بازار سهام

رشد ۷ درصدی بورس در بهمن ماه

در داد وستدهای هفته گذشته بازار سهام، شاخص کل در نخستین روزمعاملاتی رشد چشمگیری داشت اما رفته رفته فشار فروش بر معاملات سنگینی کرد و افت‌های متوالی را تجربه کرد و روز چهارشنبه نیز با افت ۶/ ۰ درصدی روی رقم یک میلیون و ۲۳۸ هزار واحدی ایستاد. نماگر بورس در معاملات هفته گذشته رشد ۲ درصدی را به ثبت رساند.پرونده بورس تهران در دومین ماه از زمستان درحالی بسته شد که به رغم کم‌رمق بودن معاملات و نوسانات کمرنگ شاخص کل با رشد ۶/ ۷ درصدی در بهمن‌ماه همراه شد. به نظر می‌رسد بی‌ثبات بودن قوانین و مقررات در بازار سهام اصلی‌ترین دلیل نااطمینانی سهامداران شده است و بر همین‌اساس با ثبت خالص فروش ۴۴۰ میلیارد تومانی حقیقی‌ها در آخرین روز معاملاتی بهمن، هشتمین هفته متوالی خروج این دسته از سهامداران در بازار سهام رقم خورد.

 

 

بازار سکه

رشد 16 درصدی سکه در بهمن ماه

در معاملات روز پنج‌شنبه قیمت سکه و طلا تحت‌الشعاع بهبود اونس طلای جهانی اندکی افزایش یافت، اما در مسیر افت هفتگی قرار گرفت.بر این اساس هر قطعه سکه در معاملات روز پنج‌شنبه 11 میلیون و 820هزار تومان فروخته شد و برای کل هفته بیش از یک درصد کاهش را به ثبت رساند، در حالی که این رقم در هفته ماقبل نزدیک به 12 درصد مثبت بود. در طول داد‌وستد‌های ماه گذشته سکه روز‌های پر نوسانی را پشت سرگذاشت و از کانال 10 میلیون تومانی به محدوده‌های بالاتر نیز رفت و به رشد 5/ 16 در بهمن ماه بسنده کرد. از آنجا که همواره قیمت جهانی طلا به‌عنوان عامل خارجی و نرخ ارز به‌عنوان عامل داخلی، موثر بر قیمت سکه و طلای داخلی بوده است. طی هفته‌ گذشته، ریزش قیمت‌ سکه و طلا در داخل تنها تحت تاثیر ریزش قیمت اونس جهانی بوده است.

 

 

بازار طلای جهانی

افت 3 درصدی اونس در یک‌هفته

قیمت طلا پس از ریزش سنگین در چند روز گذشته، در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی اندکی بهبود یافت، اما همچنان نزدیک به پایین‌ترین حد خود در سه ماه گذشته قرار دارد. بهای هر اونس طلا روز جمعه در ساعت 20 به وقت تهران به 1785دلار رسید. در حالی که روز پنجشنبه در قیمت 1775 دلار بسته شده بود. در مجموع بهای معاملات طلا از حدود یک هفته پیش، نزدیک به ۳ درصد کاهش داشته است. سرمایه‌گذاران تحولات مربوط به بسته کمک مالی کرونایی 9/ 1 تریلیون دلاری که از سوی دولت بایدن پیشنهاد شده است را دنبال می‌کنند. تورم ناشی از اجرای برنامه‌های محرک مالی، قیمت طلا را تقویت می‌کند، اما از سوی دیگر بازده اوراق قرضه را بالاتر می‌برد که به نوبه خود  از جذابیت طلا برای نگهداری می‌کاهد.

 

 

بازار اوراق مسکن

 رشد 17 درصدی تسه در بهمن ماه

اوراق تسهیلات بانک مسکن درآخرین روز معاملاتی بازار سهام 59 هزار و 700 تومان معامله شد که کاهش 2درصدی را در مقایسه با روز کاری قبل در بازار سهام نشان می‌دهد. چند روزی است که اوراق در مسیر نزولی قرار گرفته و هر روز از ارزش تسه 9712 کاسته می‌شود بر همین اساس افت هفتگی 3/ 2 درصدی را تجربه کرد.تسه 9712 در معاملات بهمن ماه و به دلیل نزدیک شدن به تاریخ سررسید اوراق یاد شده نوسانات زیادی شاهد بود و توانست رشد بیش از 17 درصدی را به ثبت برساند. با توجه به اینکه تسه 9712 در اسفند سال 97 در فرابورس منتشر شده و سررسید تمام اوراق تسهیلات بانک مسکن دوساله است، تسه یاد شده در کمتر از دو هفته در فرا بورس قابل معامله بوده و اینکه در روز‌های آتی چه روندی در انتظار آن است به عرضه و تقاضای متقاضیان بستگی دارد.

 

 

بازار نفت

سقوط نفت به زیر کانال 60 دلاری

 نفت برنت تحت تاثیر سقوط ۴۰ درصدی از تولید نفت آمریکا و تبدیل آن به یک شوک عرضه جهانی، در معاملات روز پنج‌شنبه از مرز ۶۵ دلار در هر بشکه عبور کرد، اما در روزجمعه ادامه نیافت. هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت با یک‌درصد کاهش به 59 دلار و 40 سنت رسید. به گفته معامله‌گران و مدیران صنعت نفت، در پی سرمای شدید بی سابقه و فلج شدن فعالیت چاه‌های نفتی و قطع گسترده برق، بیش از 4 میلیون بشکه در روز تولید نفت آمریکا سقوط کرده است. اختلال در فعالیت پالایشگاهی، تقاضا برای نفت در آمریکا را کاهش داده و مصرف بنزین نیز در شرایط یخبندان کاهش پیدا کرده است بهای معاملات نفت برنت از ابتدای امسال تاکنون ۲۵ درصد صعود کرده و تقریبا افت قیمت سال گذشته را به‌طور کامل جبران کرده است.