بازار سهام

افزایش کم‌سابقه ارزش معاملات

1

آخرین روز معاملاتی بازار سهام در حالی به اتمام رسید که نماگر اصلی بورس اوراق بهادار تهران در این روز برای چهارمین روز معاملاتی متوالی افزایش یافت. به طوری که روز چهارشنبه، شاخص کل بورس با حدود 28‌هزار و 500 واحد افزایش، در محدوده 2 میلیون و 60‌هزار واحد قرار گرفت که بیشترین مقدار این شاخص از 12 مهر 1402 است. شاخص هم‌وزن نیز در این روز با 8580 واحد افزایش، در محدوده 720‌هزار واحد قرار گرفت. همچنین در این روز بورس تهران و فرابورس ایران مجموعا شاهد 280 میلیارد تومان ورود پول بودند و ارزش معاملات خرد(سهام و حق‌تقدم) نیز در سطح 5196 میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که با رشد شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روزهای اخیر، محدوده 2میلیون واحد تبدیل به یک محدوده قیمتی-حمایتی قوی شده است و این محدوده حمایتی به راحتی شکسته نخواهد شد.

بازار سکه

ورود به کانال 29 میلیون

2

قیمت سکه امامی پس از چهارده روز معاملاتی متوالی، مجددا وارد کانال 29 میلیون تومان شد. به طوری که در روز چهارشنبه و تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت هر قطعه سکه امامی در حدود 110‌هزار تومان افزایش یافت و در محدوده قیمتی 29 میلیون و 60‌هزار تومان، که بالاترین قیمت سکه از 18 آبان 1402 است، مورد خرید و فروش قرار گرفت. اما این افزایش قیمت باعث نشد تا قیمت سکه از ثبات هفته‌های گذشته خود خارج شود. همچنین در این روز نرخ دلار به عنوان مهم‌ترین عامل اثرگذار بر قیمت سکه در حدود 100 تومان افزایش یافت و در محدوده 50‌هزار و 250 تومان خرید و فروش شد، و قیمت طلای جهانی نیز با بیش از 2 دلار افزایش، در محدوده 2043 دلار قرار گرفت. کارشناسان بازار سکه معتقدند که اگر اتفاق دور از انتظاری رخ ندهد، قیمت سکه در روزهای آینده همچنان نوسانات محدودی خواهد داشت.

بازار طلای جهانی

تغییر فاز طلای جهانی

3

در حالی که در انتهای ساعات معاملاتی روز سه شنبه، قیمت طلا پس از یک جهش کم سابقه در حدود 26دلار و 84 سنت، قیمت پایانی 2040 دلار و 97 سنت به ازای هر اونس را به ثبت رساند(که بالاترین قیمت طلا از 17اسفند سال 1400 است)، اما در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه، با نوسانات نزولی قیمت طلای جهانی این روند افزایشی برای ساعاتی شکسته شد. اما تا ساعت 19:30 به وقت تهران، قیمت این فلز گرانبها با بیش از 2دلار افزایش، در محدوده قیمتی 2043 دلار قرار گرفت. برخی از کارشناسان بازار معتقدند که تقاضای طلا به عنوان‌‌‌ «پناهگاه امن سرمایه‌گذاری»، در روز سه‌شنبه پیش از قرائت‌های کلیدی اقتصادی از سوی ایالات متحده آمریکا و چین افزایش یافته است. که این اتفاق در کنار افت شاخص دلار و همچنین کاهش بازدهی اوراق خرانه‌داری آمریکا، باعث تغییر روند قیمت طلا شده است.

بازار اوراق مسکن

افت قیمت تسه پس از 5 روز

4

در پایان ساعات معاملاتی روز چهارشنبه که آخرین روز معاملاتی بازار سهام است، قیمت پایانی هر برگ «تسه 0011» پس از 5 روز متوالی افزایشی بودن و رسیدن به بالاترین مقدار در 8 ماه گذشته، کاهش یافت. به طوری که اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد، در روز چهارشنبه با حدود 700 تومان کاهش ارزش معادل با 0.64 درصد، در محدوده قیمتی 108‌هزار و 82 تومان به ازای هر برگ از این اوراق قرار گرفت. بر اساس گزارش‌هایی که به «دنیای اقتصاد» رسیده است، به نظر می‌رسد که پرداخت تسهیلات ساخت مسکن از محل سپرده‌گذاری سازنده، به دلیل نبود اعتبار دچار توقف یا اختلال شده است. همین‌طور روایت سازندگان مسکن نشان‌دهنده این است که برنامه‌ریزی تولید مسکن به پشتوانه وام بانکی بسیار پرریسک است و می‌تواند موجب باخت سرمایه‌گذار شود.

بازار نفت

ثبات نسبی قیمت نفت

5

صعود قیمت نفت در روز چهارشنبه نیز ادامه‌دار شد. در حالی که قیمت پایانی روز سه شنبه نفت برنت و WTI، به ترتیب در محدوده 81 دلار و 68 سنت و 76دلار و 41 سنت قرار گرفته بود، معاملات روز چهارشنبه نیز در حالی شروع شدند که در ساعات ابتدایی این روز نوسانات صعودی محدود در قیمت نفت‌های یاد شده دید می‌شد. به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش، نفت برنت با کمتر از یک دلار افزایش، در محدوده قیمتی 82 دلار و نفت WTI نیز هم جهت با نفت برنت، در محدوده 77 دلار قرار گرفتند. به این ترتیب ثبات نسبی روزهای اخیر قیمت نفت در روز چهارشنبه نیز ادامه‌دار شد. در روزهای اخیر بازار نفت تحت‌تاثیر نشست آینده اعضای اوپک پلاس بوده است و پیش‌بینی می‌شود که تا زمان برگزاری این جلسه و اعلام نتایج آن، بازار نفت همچنان در ثبات به سر خواهد برد.