یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

دومین هفته «سبز» بورس رقم خورد
طی آخرین روز معاملات هفتگی، شاخص کل با رشد روزانه 296 واحدی (معادل 4/0 درصد) مواجه شد و به این ترتیب توانست بازدهی هفتگی 46/0 درصدی را به ثبت رساند. در این شرایط، امکان اعتباردهی بیشتر توسط کارگزاران به سهامداران حقوقی منجر شده است تا فعالیت سهامداران مزبور در معاملات افزایش یابد و آنها برای حمایت از بازار سهام گام‌های قدرتمندتری بردارند. از سوی دیگر، گزارش‌های سه ماهه و در برخی موارد سالانه شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد وضعیت نسبتا متعادلی در بازار سهام وجود دارد که این امر در کنار حمایت سهامداران حقوقی باعث رشد شاخص کل شده است. از سوی دیگر، تمدید زمان مذاکرات هسته‌ای نشان از روند مناسب آن دارد این مساله در کنار افزایش قابل توجه حجم معاملات روزانه می‌تواند نویدبخش تداوم روند صعودی شاخص کل بورس باشد.



بازار ارز

دلار آماده ریزش بیشتر؟
در پایان معاملات هفته گذشته، هر دلار آمریکا با ثبت بازدهی 8/0 درصدی به قیمت 3 هزار و 140 تومان معامله شد. دلار در شرایطی بالای کف حمایتی 3100 تومان نوسانات ملایمی را تجربه می‌کند که معامله‌گران در انتظار سیگنال‌هایی از روند مذاکرات هسته‌ای هستند. مطابق با پیش‌بینی‌ها و بر اساس آخرین اخبار موجود، زمان مذاکرات هسته‌ای به مدت 4 ماه دیگر تمدید شد. در واقع، با توجه به اختلافات اساسی میان دو طرف، امکان رسیدن به توافق جامع تا امروز وجود نداشته است و همین امر منجر به تمدید زمان مذاکرات شد. این نخستین سیگنال مثبت جدی از وین است که می‌تواند آثار خود را در بازارهای داخلی نشان دهد. بنابراین، احتمال دارد بازار ارز که طی هفته‌های اخیر به شدت نسبت به اخبار مذاکرات واکنش نشان داده است، امروز با کاهش قیمت همراه شود.



بازار سکه

سکه در انتظار حرکت دلار
در پایان هفته گذشته، هر سکه طرح جدید با افت یک درصدی مواجه و به قیمت 954 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که دلار هفته نسبتا مثبتی را سپری کرد، اما افت شدید طلای جهانی باعث کاهش قیمت سکه شد. تعطیلی بازار جهانی طلا در روز جاری باعث می‌شود تا سکه کاملا متاثر از قیمت دلار حرکت کند. بر این اساس و با توجه به آنکه سناریو کاهش قیمت برای دلار در پی اخبار خوشایند هسته‌ای محتمل‌تر است، پیش‌بینی می‌شود سکه نیز در روز جاری با افت قیمت همراه شود. با این حال باید توجه شود که از ابتدای اسفند 92 تاکنون، سکه تنها یک بار به زیر 940 هزار تومان افت کرده است؛ این امر نشان‌دهنده سطح حمایتی قدرتمند 940هزار تومانی برای سکه است که در مقابل افت بیشتر مقاومت می‌کند.




بازار طلای جهانی

جدال عوامل افزاینده و کاهنده قیمت اونس
در پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی با 1/2 درصد افت به قیمت 9/1310 دلار معامله شد. رشد بازارهای سهام، عدم تغییر در محدودیت‌های واردات طلا در هند (دومین واردکننده طلای جهانی) و تقویت احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو با توجه به بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا، همگی عوامل کاهنده قیمت طلا محسوب می‌شوند. از سوی دیگر، عوامل ژئوپلیتیک نظیر درگیری‌های اوکراین- روسیه و اسرائیل در غزه اجازه افت شدید قیمت طلا را نمی‌دهند. در این شرایط، عدم افزایش تقاضای فیزیکی طلا باعث شده تا افزایش قیمت‌ها صرفا بر اساس افزایش تقاضا از سوی خریداران تکنیکالیست یا افراد محافظه‌کار انجام شود که این امر نمی‌تواند رشد مداوم قیمت را در پی داشته باشد. همه این عوامل، ابهام در وضعیت این فلز زرد را نشان می‌دهند.




بازار اوراق مسکن

هفته ملایم «تسه»ها
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد ملایم 16/0 درصدی مواجه و به قیمت 91 هزار و 546 تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور بازدهی هفتگی 35/0 درصدی را به ثبت رساندند. بنابراین، مطابق با پیش‌بینی‌ها اوراق مزبور پس از عبور از سقف مقاومتی 90 هزار تومانی، برای رشد بیشتر با مشکل مواجهند که تغییرات قیمتی ملایم «تسه»ها گواهی بر این ادعا است. به عبارت دقیق‌تر، احتمال شناور شدن سقف تسهیلات مسکن منجر به رشد قیمت این اوراق شده است که با توجه به نامشخص بودن این موضوع، معامله‌گران از رفتار هیجانی پرهیز می‌کنند. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود تا قطعی نشدن موضوع یادشده، روند صعودی اوراق مزبور متوقف شود.




بازار نفت

پایان هفته مثبت نفت
در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا با رشد 3/2 درصدی مواجه و به قیمت 13/103 دلار بر هر بشکه معامله شد. کاهش ذخایر نفت آمریکا طی هفته گذشته یکی از عوامل افزایش قیمت نفت به شمار می‌آید. از سوی دیگر، اوباما روز چهارشنبه تحریم‌هایی علیه شرکت‌های بزرگ روسی از جمله رزنفت (Rosneft)، غول نفتی که حدود 4 درصد نفت خام دنیا را تامین می‌کند، اعمال کرد. گرچه تحریم‌ها فقط هزینه مالی شرکت‌های مزبور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فعلا محدودیتی برای صادرات آنها ندارد، اما تهدیدی برای عرضه نفت محسوب می‌شود. با این حال، به عقیده کارشناسان، کاهش عرضه نفت روسیه به راحتی توسط کشورهای عضو اوپک جبران می‌شود و نمی‌تواند اثر شدیدی روی قیمت نفت داشته باشد. در این شرایط، تداوم درگیری‌ها در غزه عامل ژئوپلیتیک دیگری است که منجر به افزایش قیمت نفت شد.