یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تفاوت دوره‌های فرسایشی اخیر بورس تهران
طی معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس تهران با رشد 58واحدی (معادل 1/ 0 درصد) در رقم 63 هزار و 523 واحد متوقف شد. نمونه مشابه شرایط کنونی بورس تهران را در ماه‌های پایانی سال گذشته شاهد بودیم؛ به‌طوری که شاخص کل برای مدتی نسبتا طولانی در یک محدوده مشخص حرکت و پس از آن افت‌های پلکانی را تجربه می‌کرد. در شرایط فعلی اما، دو مورد متمایز مشاهده می‌شود؛ نکته نخست، برگشت قیمت جهانی کالاها از کف‌های قبلی، در مقایسه با ریزش ممتد قیمت‌ها در ماه‌های پایانی سال گذشته است (کاهش نگرانی از تعدیل سودهای منفی شرکت‌ها). از سوی دیگر، خوش‌بینی بیشتر به روند مذاکرات هسته‌ای در شرایط فعلی، نقطه تمایز دیگر با دوران مشابه پایان سال 93 است. در این میان، سرمایه‌گذاران با نگاه بلندمدت می‌توانند نسبت به بهبود اوضاع این بازار خوش‌بین باشند.


بازار ارز

هیجان ابهامات بیانیه لوزان فروکش کرد
در معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا با افت 5 تومانی به قیمت 3 هزار و 315 تومان معامله شد. در این شرایط، برای چهارمین روز معاملاتی متوالی، شاهد افت 5 تومانی قیمت دلار بودیم. با اعمال کنترل‌هایی بر بازار ارز به نظر می‌رسد بازار به حالت متعادلی رسیده است و اثرات هیجانی در بازار ارز به‌صورت کوتاه‌مدت عمل می‌کند. در این رابطه، بازگشت قیمتی ارز به روزهای پس از پیدایش ابهامات درخصوص بیانیه لوزان را شاهد هستیم. در بازار دیروز، کاهش تقاضا کاملا ملموس بود. در این میان، علاوه بر حاکم شدن نظام عرضه و تقاضا بر تعیین قیمت‌های ارز، حالت انتظاری برای نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای نیز بر کاهش تقاضا اثرگذار بوده است. کاهش 23درصدی ارزش دلاری واردات فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، گواهی بر این ادعا است.


بازار سکه

پیروزی اونس در جدال با دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی به قیمت 953هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، رشد قیمتی اونس طلای جهانی توانست بر افت اندک قیمت دلار غلبه کند. در این شرایط، همچنان شاهد حباب منفی در قیمت سکه (کم تر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) هستیم. با توجه به خوش‌بینی‌هایی که در بازار طلا برای به تاخیر افتادن نرخ بهره آمریکا به وجود آمده است، رشد قیمت فلز زرد در روزهای اخیر رقم خورد. در این میان به نظر می‌رسد جهش بیشتر قیمت اونس دور از انتظار باشد و باقی ماندن در محدوده فعلی نیز نیاز به همراهی آمارهای اقتصادی جدید در جهت حمایت از طلا دارد. در بازار ارز نیز، شرایط انتظاری برای مذاکرات هسته‌ای مشاهده می‌شود. بنابراین، تغییرات اونس طلا اثرگذاری بیشتری بر بازار سکه داخلی خواهد داشت.


بازار طلای جهانی

«گاو»ها در زمین اونس طلا
پس از جهش قیمتی هفته گذشته، اونس طلا هفته جاری را نیز با افزایش قیمت آغاز کرد. آمارهای ضعیف اقتصادی آمریکا در اواخر هفته گذشته، این ذهنیت را ایجاد کرده است که افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو به تعویق بیفتد؛ بر این اساس، در بازار آتی طلا تعداد موقعیت‌های گاوی (انتظار افزایش قیمت) رشد قابل توجهی پیدا کردند که منجر به بی توجهی بازار طلا به رشد شاخص دلار شد. از سوی دیگر، بر اساس اخبار، مقامات یونان به صندوق بین‌المللی پول (IMF) نامه‌ای مبنی بر آنکه پس از پرداخت قسط 750 میلیون یورویی هفته گذشته، این کشور به ورشکستگی نزدیک شده است، فرستاده‌اند (افزایش نگرانی‌ها در حوزه یورو و تقویت تقاضای طلا). با این حال به نظر می‌رسد پتانسیل طلا برای رشد بیشتر اندکی پایین است و حفظ قیمت‌های فعلی به آمارهای جدید اقتصادی بستگی دارد.


بازار اوراق مسکن

افت آرام «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت 1/ 0درصدی به قیمت 73 هزار و 205 تومان معامله شدند. میانگین قیمتی این اوراق، پس از تصویب کاهش نرخ سود بانکی توسط شورای پول و اعتبار در 8 اردیبهشت، 72500 تومان است. کاهش قیمتی این اوراق نسبت به ماه‌های پایانی سال 93 که میانگین قیمت 81 هزار تومان بود کاملا آشکار است. در این میان، علاوه بر کاهش نرخ سود بانکی، اخباری مبنی بر احتمال افزایش وام مسکن (تا 60 میلیون تومان) به گوش می‌رسد؛ این موضوع قرار است در جلسه امروز شورای پول و اعتبار بررسی شود. با توجه به انتشار این وام‌ها در اوراقی جدید، بخشی از تقاضای «تسه»های فعلی در انتظار وام‌های 60 میلیون تومانی هستند (فشار بر قیمت «تسه»های فعلی). با این حال، افزایش تقاضای فصلی مسکن با نزدیک شدن به تابستان می‌تواند از قیمت‌ها حمایت کند.


بازار نفت

آتش داعش در بازار نفت
نفت خام آمریکا که مدتی است در محدوده 60 دلاری نوسانات اندکی را انجام می‌دهد، روز گذشته به کمک برخی عوامل ژئوپلیتیک با افزایش نسبی قیمت مواجه شد (ساعت 16 به قیمت 2/ 60 دلار بر بشکه معامله می‌شد). پیشرفت داعش در عراق و تصرف شهر مهم الرمادی توسط این گروه تروریستی موجب تقویت قیمت نفت شد. با این حال، هنوز سایه مازاد عرضه بر سر این بازار سنگینی می‌کند. در این باره، معاون وزیر نفت کشورمان، عدم کاهش عرضه را سیاست پیش روی اوپک در نشست آتی پیش‌بینی کرد. این امر در کنار عدم افت چشمگیر تولیدات شیل آمریکا سمت عرضه را تقویت می‌کند. با این حال، افت بیشتر قیمت‌ها نیز از نظر کارشناسان دور از انتظار است. در این رابطه، نماینده کویت در اوپک اشاره کرده است قیمت‌ها در نیمه دوم 2015 افت بیشتری پیدا نخواهند کرد.