یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
بازار سهام

بیم و امیدهای بورسی به بودجه
دیروز، شاخص کل بورس با افت ۲۳۲ واحدی (۴/ ۰ درصدی) در ۶۱ هزار و ۵۰۱ واحد متوقف شد. در شرایط کنونی، افت قیمت‌های جهانی کالاها به ویژه نفت، نگرانی‌هایی را در مورد سودآوری شرکت‌ها در بورس کالامحور تهران به وجود آورده است. با اینکه احتمال تثبیت قیمت‌های پایین نفت می‌رود، اما چشم‌انداز عملی شدن برجام در هفته‌های آتی از یک طرف با افزایش حجم صادرات نفتی می‌تواند کاهش قیمت نفت را تا حدی بر بودجه دولت جبران کند. با این حال، همچنان نگرانی‌هایی در بورس تهران درخصوص بودجه سال ۹۵ که انتظار می‌رود تا میانه دی ارائه شود به ویژه از منظر کاهش بودجه عمرانی به چشم می‌خورد. این مساله در کنار افت شدید قیمت نفت از جمله عوامل اصلی رکود در بورس تهران محسوب می‌شوند و اثرات مربوط به گشایش‌های هسته‌ای را کاملا مخفی کرده است.

بازار ارز

افت دلار زیر لاک احتیاط
دیروز هر دلار آمریکا با افت ۵ تومانی به نرخ ۳۶۳۵ تومان معامله شد. همچنان شاهد برخورد ماموران نیروی انتظامی با سفته‌بازان بازار ارز هستیم که این امر کاهش معاملات ارز را به همراه داشته است. عوامل بنیادین از نرخ دلار در مقابل افت بیشتر حمایت می‌کنند. در شرایط کنونی، شاهد تثبیت نفت در قیمت‌های پایین هستیم که می‌تواند منابع ارزی را با کاهش روبه‌رو‌ کند و با تضعیف سمت عرضه، به رشد نرخ دلار منجر شود. اما چشم‌انداز اجرایی شدن برجام و آزادسازی بخشی از منابع ارزی بلوکه شده، می‌تواند نوساناتی را در بازار ارز به وجود آورد که به اعتقاد یکی از اعضای شورای پول و اعتبار، محمدمهدی رئیس‌زاده، این اثر مقطعی خواهد بود. همچنان انتظار برای یکسان‌سازی نرخ ارز و اختلاف ۶۰۰ تومانی نرخ ارز مبادله‌ای و نرخ آزاد معامله‌گران را در شرایط احتیاطی قرار داده است.

بازار سکه

هم‌ترازی قیمت بازاری و ارزش ذاتی
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت ۹۱۷ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی و با وجود افت اندک نرخ دلار، شاهد رشد قیمت سکه هستیم. امری که به بازگشت خوش‌بینی به معامله‌گران سکه تاکید دارد. عدم ریزش شدید اونس طلای جهانی با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، همچنین اتمام ماه‌های عزاداری و چشم‌انداز بازگشت تقاضا به سکه، خوش‌بینی را به معاملات سکه بازگرداند. بنابراین، قیمت بازاری سکه هم‌تراز ارزش ذاتی آن قرار گرفت و حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) که طی یک ماه گذشته تداوم یافته بود، روز گذشته تخلیه شد. در روزهای آتی، نوسان شدید در مسیر کاهش نرخ دلار و اونس طلای جهانی دور از انتظار است. بنابراین انتظار نمی‌رود قیمت سکه نیز نوسان شدید را به همراه داشته باشد.

بازار طلای جهانی

تعدیل انتظارات از بازار طلا
اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۷۵ /۰ درصدی مواجه شد. نتیجه نشست دوروزه فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره به میزان ۲۵/ ۰ واحد درصد، از آنجایی که پیش از این در بازارها پیش خور شده بود، شوک شدیدی را در بازار اونس ایجاد نکرد. اما روند افزایش نرخ بهره در سال آینده می‌تواند جهت جدیدی در بازار اونس ایجاد کند. انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا شامل بازبینی تولید ناخالص داخلی سه ماه سوم، هزینه ‌های مصرف شخصی و آمار مسکن می‌تواند بر شاخص دلار و در نتیجه بر بازار اونس تاثیرگذار باشد. اما از آنجا که تشدید سیاست‌های بانک مرکزی اروپا و بانک ژاپن، کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است می‌تواند مانع از رشد شدید شاخص دلار شود. در نظرسنجی هفتگی کیتکو ۸ نفر (از ۱۷ کارشناس) حرکت صعودی، ۳ نفر روند نزولی و ۳ کارشناس روند خنثی را برای اونس پیش‌بینی کرده‌اند.

بازار اوراق مسکن

دومین روز نزول «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۱/ ۲ درصدی به قیمت ۷۱ هزار و ۶۳۵ تومان معامله شدند. این دومین روز نزولی قیمت این اوراق است که پس از رشد قیمت به فصل رونق مسکن، روندی منطقی برای این اوراق محسوب می‌شود. به دلیل رابطه مستقیم قیمت این اوراق و نرخ سود آن، قیمت این اوراق در مقابل رشد مقاومت می‌کند. اما نزول شدید قیمت این اوراق دور از انتظار است؛ از آنجایی که به دلیل رکود طولانی مدت بخش مسکن، قیمت‌های کنونی در سطحی قرار گرفته است که افزایش سقف وام تا ۶۰ میلیون تومان، باعث افزایش قدرت خرید متقاضیان شده و این اوراق را برای متقاضیان مسکن جذاب کرده است. اما همچنان با توجه به نرخ سود بازپرداخت ۷/ ۲۲ درصدی این وام طی ۱۲ سال، توجیه اقتصادی وام مزبور برای خریداران محل ابهام است.

بازار نفت

چشم‌انداز تیره نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۳ درصدی مواجه شد. همچنان نگرانی از مازاد عرضه و تقویت شاخص دلار با افزایش نرخ بهره آمریکا، عامل فشار بر قیمت نفت است. تولیدکنندگان اوپک در نشست اخیر برای تولیدات خود سقفی تعیین نکردند؛ امری که بر تداوم مازاد عرضه تاکید دارد. افزایش ۱۷ موردی تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، علاوه بر رشد ۸/ ۴ میلیون بشکه ذخیره نفت تجاری هفته گذشته، باعث تداوم فشار بر قیمت نفت هستند. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) حجم ذخایر نفت بالاتر از میانگین ۵ سال گذشته قرار دارد. در شرایط فعلی شاهد حجم بالای تولیدات اوپک و روسیه و مقاومت تولیدکنندگان شیل در برابر کاهش قیمت‌ها هستیم. اما افت قیمت‌ها باعث کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای نفت در سال گذشته شد که در صورت تداوم، می‌تواند اختلال عرضه در بلندمدت را رقم زند.