فرصت خودکفایی در سایه تحریم اقتصادی

وی افزود: خوشبختانه با توجه به تجربیات خوبی که در زمینه ساخت تجهیزات نیروگاهی از جمله بویلر و مولد داشتیم، به موفقیت‌های قابل‌قبولی در زمینه بومی‌سازی تجهیزات دست پیدا کردیم. مدیرعامل شرکت پویش‌گستر صنعت با اشاره به وضعیت بد اقتصادی در سال گذشته گفت: تورم، افزایش نرخ ارز، رکود بازار، عدم ثبات اقتصادی و تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران، همه و همه دست به دست هم داد تا اقتصاد کشور یکی از بحرانی‌ترین دوران‌های خود را تجربه کند. در آن وضعیت تصمیم بر این شد تا با فعالیت در کشورهای خاورمیانه به‌ویژه کشورهای همسایه مانند عراق و سوریه، ضمن برطرف کردن معضل کمبود نقدینگی، حیات شرکت را حفظ کنیم. اکبری در پاسخ به این سوال که آیا تحولات سیاسی و اجتماعی عراق تاثیری بر روند مراودات تجاری شما داشته، گفت: بعد از تحولات سیاسی و اجتماعی که در عراق رخ داد، حجم معاملات یا بهتر است بگوییم سرعت پیشبرد کار در این کشور کاهش یافت؛ اما خوشبختانه هیچ‌گاه به صفر نرسید. وی با بیان اینکه کمبود نقدینگی یک چالش اساسی برای صنایع کشور است، افزود: درحال‌حاضر به‌دلیل حجم بالای مشتریان، مجبوریم بخش کوچکی از کارها را برون‌سپاری کنیم و توان پاسخگویی به موقع به تمامی مشتریان را داشته باشیم.

مشکلی که در اینجا با آن روبه‌رو هستیم عدم توانایی رقابت شرکت‌ها یا پیمانکاران کوچک با معدود شرکت‌های بزرگ دولتی و خصولتی به‌دلیل کمبود نقدینگی و انحصاری بودن بعضی از امکانات و ماشین‌آلات توسط آنها است. هم‌اکنون این مشکل باعث انحصارطلبی پیمانکاران یا شرکت‌های بزرگ در بازار شده است. مدیرعامل شرکت پویش‌گستر صنعت در موردنیاز صنعت برق به سرمایه‌گذاری جدید گفت: معتقدم سرمایه‌گذاری در صنعت برق همواره در تمام کشورها یک نیاز است، اما باید به این نکته توجه داشت که سرمایه‌گذاری باید سودمند و معطوف به هدف و نتیجه باشد. در ۴۰ سال گذشته به میزان کافی در صنعت برق سرمایه‌گذاری صورت گرفته و در صورت تعمیر و نوسازی، این صنعت تا چند سال می‌تواند پاسخگوی نیاز کشور به انرژی باشد.

اکبری با انتقاد از روند خصوصی‌سازی صنعت برق در دو دهه گذشته تصریح کرد: متاسفانه تاکنون خصوصی‌سازی به معنای واقعی در این صنعت انجام نشده است. نهادهای حاکمیتی در سال‌های اخیر بیشترین سهم را در سرمایه‌گذاری و اداره بنگاه‌ها و شرکت‌های فعال در صنعت برق کشور داشته‌اند و این موجب خصولتی بودن صنعت شده است. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر دشواری و طولانی بودن فرآیند تعمیرات و نوسازی نیروگاه‌ها نیز گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که از کمبود نقدینگی سرچشمه می‌گیرد، ناتوانی نیروگا‌ه‌ها در پرداخت به موقع بدهی به پیمانکاران است. هنگامی که یک نیروگاه برق را با قیمتی دستوری و بسیار پایین‌‌تر از نرخ واقعی با بازگشت پول چند ماه می‌فروشد، نمی‌تواند بدهی خود به پیمانکاران را به موقع پرداخت کند. در نتیجه تعمیرات و اورهال نیروگاه مقطعی یا با مدت زمان بسیار طولانی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت پویش‌گستر صنعت با اشاره به موانع و مشکلات پیش روی شرکت‌های پیمانکاری اعلام کرد: یکی دیگر از چالش‌های شرکت‌هایی مانند ما که هم فعالیت‌های تولیدی و هم فعالیت‌های خدماتی داریم، بحث ثبت سفارش، واردات محصول، فرآیند طولانی و سلیقه‌ای عمل کردن قوانین و مقررات توسط سازمان تامین‌اجتماعی است. اکبری ادامه داد: اگر در رفع این موانع سازمان‌های ذی‌ربط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان تامین‌اجتماعی همکاری‌‌های لازم را داشته باشند، نه تنها می‌توانیم اشتغال‌زایی کنیم، بلکه می‌توانیم به روند تولید قطعات و تجهیزات حوزه صنعت برق کمک بزرگی کنیم. مدیرعامل شرکت پویش‌گستر صنعت با اشاره به تاریخچه و زمینه فعالیت‌های این شرکت گفت: در سال ۱۳۷۵ با هدف ارائه خدمات فنی و مهندسی در تهران این شرکت را به ثبت رساندیم اما فعالیت رسمی خود را با مدیران جدید در سال ۱۳۸۱ آغاز کردیم. در ادامه به منظور بالا بردن توان پشتیبانی خود در اجرای پروژه‌های EPC، تهیه و تامین قطعات یدکی و تجهیزات موردنیاز نیروگاه‌ها، اقدام به تاسیس شرکت در کرمان و آبادان کردیم تا امکان سرویس‌دهی بهتر به جنوب و جنوب شرق کشور را تسهیل کند.