این شرکت در ۱۵ ژوئن اعلام کرد که مجموعه ایستگاه‌های تولید برق آن می‌تواند ۱۴ گیگاوات برق بادی و خورشیدی، همراه با ۳ گیگاوات ساعت ذخیره انرژی و ۲ گیگاوات برق تولید‌شده با هیدروژن سبز به ظرفیت برق این کشور اضافه کند. شرکت LEAG روز پنج‌شنبه هفته گذشته گفت که این شرکت و شرکای آن قصد دارند در ابتدا ۲۰۰ میلیون یورو (۲۱۹ میلیون دلار) با حمایت بیشتر سرمایه‌گذاران و سهامداران برروی این پروژه سرمایه‌گذاری کنند. در میان حامیان این پروژه، نام Breakthrough Energy، یک گروه انرژی مستقر در ایالات متحده به چشم می‌خورد که توسط بنیان‌گذار مایکروسافت، بیل گیتس، تاسیس شده و هدف آنها تسریع نوآوری در انرژی پایدار و سایر فناوری‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

سایر شرکت‌های برق در حال بررسی نصب سیستم ذخیره‌سازی انرژی حرارتی در نیروگاه‌های بازنشسته یا نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز که به زودی بازنشسته می‌شوند، با بهره‌گیری از زیرساخت‌های انتقال موجود هستند. اکسل انرژی شرکت برق آمریکایی درباره نصب سیستم ذخیره انرژی نمک مذاب در ایستگاه تولید برق هایدن خود در شمال غربی کلرادو، جایی که قرار است دو واحد در پنج سال آینده تعطیل شوند، مذاکراتی کرده است. همچنین مرکز هوافضای آلمان یا DLR در چند سال گذشته به بررسی چگونگی تغییر کاربری نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز با ذخیره انرژی پرداخته است.

گزارشی از آزمایشگاه‌‌‌های ملی ساندیا تخمین می‌‌‌زند که هر شرکت سازنده قطعات و تجهیزات اصلی که واحدهای زغال‌‌‌سنگ‌سوز را راه‌‌‌اندازی می‌کند، می‌تواند با استفاده از فناوری ذخیره‌‌‌سازی انرژی حرارتی مستقر در نیروگاه‌‌‌های سابق، سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌‌‌جویی کند. این استراتژی به تحقق هر دو هدف اقتصادی و الزامات نظارتی کمک می‌کند.

ذخیره انرژی

طرح ذخیره انرژی در این پروژه آلمانی، با استفاده از فناوری ذخیره انرژی طولانی‌مدت (LDES) مبتنی بر آهن ارائه شده توسط شرکت ESS و با همکاری LEAG و ESS برای ساخت یک سیستم باتری جریان آهن ۵۰مگاواتی یا۵۰۰ مگاوات ساعتی در نیروگاه باکسبرگ آغاز می‌شود. این سیستم ذخیره انرژی در سال ۲۰۲۷ راه‌اندازی می‌شود. ایستگاه باکسبرگ یک تاسیسات ۲۵۷۵مگاواتی مبتنی بر سوخت زغال‌سنگ است که متعلق به LEAG است. این نیروگاه که برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ راه‌اندازی شد، شامل چهار واحد توربین بخار، دو واحد با ظرفیت ۵۰۰ مگاواتی، یکی با ۶۷۵ مگاوات و دیگری با ۹۰۰ مگاوات است.

راینر شیلر، سرپرست پروژه ذخیره‌‌‌سازی ثابت در مقیاس بزرگ در LEAG Energy Cubes که بازوی نیروگاه مجازی LEAG است گفت: طرحی که امروز اعلام شد بر اساس دستورالعمل دولت آلمان برای حذف تدریجی زغال‌سنگ و سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۳۸ است. اکثر اپراتورهای نیروگاه در آلمان گفته‌اند که تا سال ۲۰۳۰ واحدهای زغال‌سنگ‌سوز خود را بازنشسته خواهند کرد. وی در ادامه افزود: یک نیاز کلیدی برای تبدیل ما به یک نیروگاه سبز در آلمان، استقرار ذخیره‌‌‌سازی انرژی طولانی‌‌‌مدت و مقرون‌‌‌به‌‌‌صرفه است.

تورستن کرامر، مدیرعامل LEAG، در یک بیانیه خبری اظهار کرد: ما انگیزه بسیاری داریم تا ارزش فناوری باتری مبتنی بر جریان آهن را در مقیاس بزرگ به جهان نشان دهیم. گروه پیشرو انعطاف‌‌‌پذیری انرژی (ERLG) و شرکت Breakthrough Energy چارچوب ایده‌‌‌آلی را برای توسعه سریع فناوری و استقرار برای دستیابی به اهداف انتشار در اسرع وقت فراهم کرده‌‌‌اند. اریک درسلهاوس مدیرعامل ESS می‌گوید: ما مشتاقانه منتظر همکاری با LEAG برای توسعه مدلی برای تاسیسات و جوامع در سراسر جهان هستیم که از زغال‌سنگ به انرژی پاک و تجدید‌پذیر تبدیل می‌شوند. وی تصریح کرد: استقرار انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و ذخیره‌‌‌سازی طولانی‌‌‌مدت برق، نه‌تنها انرژی قابل‌‌‌اعتماد و پاکی را برای جایگزینی موثر نیروی بار پایه‌‌‌ که در حال حاضر توسط زغال‌‌‌سنگ تولید می‌شود، ارائه می‌کند، بلکه فرصت‌‌‌های اقتصادی و محیطی پاک‌‌‌تر را برای آلمان به ارمغان می‌‌‌آورد.

گروه پیشرو

شرکت‌های LEAG و ESS به گروه پیشرو انعطاف‌‌‌پذیری انرژی (ERLG) پیوسته‌‌‌اند، که یک ابتکار چندجانبه به رهبری شرکت Breakthrough Energy و زیمنس انرژی است که مدیران عامل شرکت‌ها، رهبران سیاسی، موسسات مالی و استارت‌آپ‌‌‌ها را برای پیشبرد فناوری‌های حوزه انرژی گرد هم می‌‌‌آورد. طرح ERLG در کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۳ راه‌اندازی شد که در فوریه سال‌جاری برگزار شد. اهداف آن افزایش انعطاف‌پذیری انرژی اروپا از طریق گسترش سریع فناوری‌های در حال ظهور است. گروه ERLG با توسعه مشارکت بین استارت‌آپ‌ها و سایر نهادهای شرکتی تلاش می‌کند تا در عرض ۲۴ ماه در جهت استقرار پروژه‌های انرژی تجاری قابل دوام گام بردارد و پروژه در باکسبرگ از جمله پروژه‌هایی است که ERLG از آن پشتیبانی می‌کند.

فیلیپ آفنبرگ، مدیر ارشد اروپا در Breakthrough Energy، گفت: ما از حمایت استراتژیک بلندمدت بین متخصصان انرژی و فناوری LEAG و ESS بسیار خرسندیم. ارائه برق بار پایه سبز به لطف ذخیره‌‌‌سازی انرژی مقیاس‌‌‌پذیر و طولانی‌مدت، نه‌تنها یک چالش بزرگ برای کربن‌‌‌زدایی را حل می‌کند، بلکه انعطاف‌پذیری انرژی اروپا را افزایش خواهد داد، زیرا به واسطه آن گاز طبیعی کمتری برای تولید برق پشتیبان در آینده موردنیاز خواهد بود. شرکت LEAG گفت که زمانی که پروژه باکسبرگ به طور کامل عملیاتی شود، انتظار داریم یک سیستم انرژی تجدید‌پذیر در مقیاس بزرگ را داشته باشیم که نه تنها جایگزین نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز بازنشسته می‌شود، بلکه از ذخیره انرژی کوتاه‌مدت و بلندمدت همراه با برق تولیدشده با هیدروژن و گاز طبیعی برای جایگزینی و ایجاد تعادل در شبکه استفاده می‌کند.