آماتورهای حرفه‌ای
بازار دیجیتال- بازار دوربین‌های عکاسی طی سال‌های اخیر دست‌خوش تغییرات زیادی چه از لحاظ تکنولوژی و چه از لحاظ قیمت و... بوده است.

افزایش تنوع این کالا در زمینه برند، مدل و قیمت در کنار گسترش خدمات پس از فروش که از جانب برخی از شرکت‌های عرضه‌کننده انجام می‌شود، طی سال‌های اخیر باعث شده است تا طیف بیشتری از مصرف‌کنندگان در رده کاربران این کالا قرار بگیرند و به عبارتی استفاده از این کالا عمومیت بیشتری یابد. می‌توان گفت طی سال‌های اخیر، تعداد کاربران دوربین‌های خانگی و نیمه حرفه‌ای دیجیتال رشد بسیار بیشتری داشته است تا دوربین‌های حرفه‌ای و این نشان‌دهنده این است که عرضه این کالا در رده‌های قیمتی مختلف به افزایش تعداد کاربران این کالا کمک زیادی کرده است.
رده‌بندی قیمت
همان‌طور که در بازار کالاهای مختلف نظیر گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ و... رده‌های قیمتی مختلفی وجود دارد، در بازار دوربین‌های عکاسی نیز رده‌های قیمتی مختلفی وجود دارد که هر رده یک طیف کاربر خاص را به خود اختصاص می‌دهد. این رده‌بندی به نوعی نوع دوربین‌های عکاسی را به دسته‌های خانگی، نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای تقسیم می‌کند. به عنوان مثال، دوربین‌های خانگی را نمونه‌هایی با قیمت یکصد هزار تا ۵۰۰ هزار تومان، دوربین‌های نیمه حرفه‌ای را نمونه‌هایی با میانگین قیمت ۵۰۰ تا یک میلیون تومان و نمونه‌های حرفه‌ای را که در بازار به دوربین‌های DSLR معروفند، دوربین‌هایی با میانگین قیمت ۷۰۰ هزار تا هشت میلیون تومان به خود اختصاص داده‌اند. البته در حوزه دوربین‌های خانگی، نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای نیز رده‌های مختلف قیمتی وجود دارد.
به گفته نمایندگی‌های فروش، معمولا دوربین‌های خانگی با رده قیمتی 100 تا 200 هزار تومان،200 تا 350 هزار تومان و 350 تا 500 هزار تومان به بازار عرضه می‌شوند. به گفته صدیق‌زاده، مدیر فروش مرکز تجهیزات حرفه ای دوربین، که دوربین‌های نیکون و کانن را به بازار داخلی عرضه می‌کند، دوربین‌های نیمه حرفه‌ای که قیمتی بین 500 هزار تا یک میلیون تومان دارند در رده‌های قیمتی 500 تا 600 هزار تومان، 600 تا 800 هزار تومان و 800 هزار تا یک میلیون تومان به بازار عرضه می‌شوند. وی همچنین در مورد رده‌بندی قیمت در مورد دوربین‌های حرفه‌ای (DSLR) گفت: دوربین‌های حرفه‌ای به طور متوسط در رده‌های قیمتی 700 هزار تا یک میلیون تومان، یک میلیون تومان تا 5/1 میلیون تومان و 5/1 میلیون تا دو میلیون تومان به بازار عرضه می‌شوند. رده قیمتی دو میلیون تومان به بالا هم برای دوربین‌های حرفه‌ای گران قیمت است. کاسیو نیز از برندهای دیگری است که نمونه‌های کامپکت آن با میانگین قیمت 130 هزار تومان تا 400 هزار تومان متغیر است که کار انتخاب را برای خریداران ساده می‌کند. در مورد سایر برندها همچنین رده‌بندی قیمتی رعابت می‌شود. به گفته کاوه، مدیر فروش شرکت بانیان الکتریک، عرضه‌کننده دوربین‌های پاناسونیک در بازار داخلی، دوربین‌های خانگی با میانگین قیمت 150 تا 450 هزار تومان، دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای با قیمتی حدود 450 تا 700 هزار تومان و دوربین‌های حرفه‌ای با قیمتی بین حدود 750 تا یک میلیون و 500 هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند.
برندهایی مانند سونی، المپیوس، فوجی فیلم و... هم در بازار موجودند که با همین میانگین قیمتی به بازار عرضه شده‌اند. اما بر اساس اعلام فعالان بازار برندهای نیکون، کانن و پس از آن سونی در بازار فروش بالایی دارند و سایر برندها در حاشیه بازار قرار دارند.
ارزان‌قیمت‌های بازار
در خانواده CANON که از برندهای پرفروش در بازار دوربین است مدل PowerShot A۴۹۵ از دوربین‌های پرفروش در رده قیمتی ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است که با قیمتی حدود ۱۰۰ هزار تومان تا ۱۱۰ هزار تومان به بازار داخلی عرضه شده است. این دوربین کم حجم کامپکت، وضوح تصویری معادل ۱۰ مگاپیکسل و قابلیت بزرگنمایی ۴ برابر را دارد. مدل powerShot A۳۰۰۰ IS نیز از دوربین‌های ارزان قیمت خانگی این برند است که با قیمت ۱۳۵ هزار تومان تا ۱۴۵ هزار تومان به بازار عرضه شده است. این دوربین به صفحه نمایش ۷/۲ اینچی مجهز است و وضوح تصویر آن ۱۰ مگاپیکسل است.
از خانواده NIKON نیز مدل Coolpix L21 از دوربین‌های پرفروش در رده قیمتی 100 تا 200 هزار تومان است که با قیمت 100 هزار تومان به فروش می‌رسد. این دوربین به صفحه نمایش 5/2 اینچی مجهز است و وضوح تصویر آن 8 مگاپیکسل است.
بر اساس اعلام عمادی، مدیر فروش شرکت نورنگار، مدل DSC- W۳۱۰ نیز از دوربین‌های پرفروش سونی در میانگین قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است که با قیمت ۱۷۵ هزار تومان به بازار داخلی عرضه شده است. همچنین مدل
shot DSC-W320 از دوربین‌های پرفروش سونی با این رده قیمتی است که با قیمت 180 هزار تومان به بازار داخلی عرضه شده است.
رده قیمتی ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان
مدل‌های Powershot SX 130، IXUS 130 IS و Powershot SX210 IS از دوربین‌های پرفروش کانن در رده قیمتی 200 تا 350 هزار تومان هستند که به ترتیب با قیمتی حدود 235 هزار تومان، 240 هزار تومان و 320 هزار تومان به فروش می‌رسند.
از خانواده NIKON نیز مدل Coolpix L۱۱۰ از دوربین‌های پرفروش با میانگین قیمت ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است که به صفحه نمایش ۳ اینچی مجهز است و وضوح تصویر آن ۲/۱۲ مگاپیکسل است.
مدل H-55 نیز از خانواده سونی از دوربین‌های پرفروش این برند است که با قیمت 330 هزار تومان به فروش می‌رسد.
مدل Cyber-shot DSC-W۳۵۰ نیز از دوربین‌های پرفروش سونی در این رده قیمت است که با قیمت ۲۵۶ هزار تومان به بازار عرضه شده است. این دوربین به صفحه نمایش ۷/۲ اینچی مجهز است و وضوح تصویر آن ۱/۱۴ مگاپیکسل است.
350 تا 500 هزار تومان
مدل PowerShot SX۳۰ IS از دوربین‌های پرفروش CANON در رده قیمت ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است. این دوربین به صفحه نمایش ۷/۲ اینچی مجهز است و وضوح تصویر آن نیز ۱/۱۴ مگاپیکسل است.دوربین مذکور با قیمتی حدود ۴۷۵ هزار تومان تا ۵۲۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است. از خانواده نیکون نیز مدل Coolpix P۱۰۰ به عنوان دوربین پرفروش در این رده قیمت معرفی شده است که با قیمت ۴۲۰ هزار تومان تا ۴۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
از خانواده پاناسونیک نیز مدل‌های FT2،TZ10 از نمونه‌های پرفروش در این رده قیمت هستند که به ترتیب با قیمت 460 هزار تومان و 465 هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند.
نیمه حرفه‌ای‌های پرفروش
دوربین‌های نیمه حرفه یا معمولا با میانگین قیمت 500 هزار، 800 هزار تومان و گاه تا یک میلیون تومان به بازار عرضه می‌شوند که در خانواده CANON می‌توان به مدل PowerShot G12 که از دوربین‌های پرفروش این برند است، اشاره کرد. این دوربین که با قیمتی حدود 580 هزار تومان تا 600 هزار تومان به بازار داخلی عرضه شده است، دارای ویژگی‌هایی چون، تجهیز به صفحه نمایش 8/2 اینچ و وضوح تصویر 10 مگاپیکسل است. همچنین مدل Coolpix P7000 از دوربین‌های نیمه حرفه‌ای پرفروش NIKON است که با قیمت550 هزار تومان به بازار عرضه شده است. از خانواده PANASONIC نیز مدل FX7000 به عنوان دوربین نیمه حرفه‌ای پرفروش معرفی شد.
حرفه‌ای‌های گران‌قیمت
از میان مدل‌های مختلف دوربین‌های حرفه‌ای CANON، مدل 550D / KissX4 جزو پرفروش‌های بازار است که با قیمتی حدود 890 هزار تا 910 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. همچنین مدل EOS-7D از دوربین‌های پرفروش این برند است که قیمت بدنه آن حدود یک میلیون و 550 هزار تا یک میلیون و 600 هزار تومان است. مدل 5D از دوربین‌های حرفه‌ای این برند است که بدنه آن با قیمتی حدود دو میلیون و 600 هزار تا دو میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. از خانواده NIKON نیز مدل Kit D3100 از دوربین‌های پرفروش است که با قیمتی حدود 780 تا 820 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. مدل‌های D90، D7000 از نمونه‌های پرفروش NIKONهستند که قیمت مدل D90 یک میلیون و 200 هزار تومان و قیمت بدنه مدل D7000 حدود یک میلیون و 550 هزار تومان است. و اما در خانواده پاناسونیک مدل G2 از دوربین‌های حرفه‌ای پرفروش است که با قیمت یک میلیون تومان در بازار عرضه شده است. مدل‌های GF1 و FH1 نیز از دوربین‌های پرفروش حرفه‌ای پاناسونیک هستند که به ترتیب با قیمت یک میلیون و 180 هزار تومان و یک میلیون و 470 هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند.