رویارویی  و جبران خسارت  بعضی از مدیران اجرایی با مشاغل  مهم در  سال 2011

هوتسا عسکری نسب

بخش نخست

اکثر مدیران ارشد با تصمیم گیری‌های بزرگ در سال ۲۰۱۱ روبه‌رو هستند به ویژه در زمینه احیای بازار فروش. اما برخی از شرکت‌ها با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو هستند. از میان مدیرانی که با چالش‌های بزرگی در سال ۲۰۱۱ مواجهه هستند می‌توان به استفان الوپ از شرکت نوکیا‌، کارول بارتز از یاهو‌، ویلیام ولدون از شرکت جانسون‌، سرجیو مارچیون از گروه کرایسلر و آنتونیو پرز از کداک اشاره کرد. برای تعدادی از شرکت‌ها مواجه شدن با رقابت‌های شدید همچون آقای «الوپ» از شرکت نوکیا بسیار مهم است‌. تلفن‌های هوشمند iphone محصول شرکت Apple و Andrroid (نرم‌افزار سیستم عامل تلفن همراه) از شرکت گوگل دچار افت شدید بازار سهام شده‌اند و در نتیجه آقای «الوپ» باید تغییرات اساسی در‌این زمینه انجام دهد.

خانم «بارتز» از شرکت یاهو در حالی که با رقبایی چون گوگل و فیس‌بوک سخت در مبارزه است باید سرمایه‌گذاران شکاک را هم متقاعد کند که یاهو رشد چشمگیر و شروع دوباره‌ای خواهد داشت.

همچنین آقای «مارچیون» از شرکت اتومبیل‌سازی کرایسلر با رقبای تازه نفس مانند شرکت فورد موتور و جنرال موتور در شهر دیترویت رقابت می‌کند.

مدیران اجرایی دیگر نیز برای به‌دست آوردن موقعیت‌شان تلاش بسیار می‌کنند. برای مثال آقای «ولدون» از شرکت جانسون (محصولات بهداشتی) پس از تولید محصولات با کیفیت پایین سعی در کسب اعتبار و بالا بردن کیفیت تولید شرکت دارد. آقای «برز» از شرکت کداک هم‌، به‌زودی با یک مرحله مهم از زندگی‌اش مواجهه می‌شود و در تلاش است تا شرکت عکاسی را متحول کند.

در‌اینجا نگاهی می‌اندازیم به برخی از چالش‌های شرکت‌های بزرگ در سال ۲۰۱۱.

استفان الوپ، نوکیا

آقای «الوپ»، مدیر اجرایی پیشین شرکت مایکروسافت که در ماه سپتامبر اداره شرکت نوکیا را به عهده گرفت‌، باید اقدامات زیرکانه‌ای در زمینه رقابت با تلفن هوشمند به قصد بهبود شرایط انجام دهد.

مدیر اجرایی جدید‌، طی اولین سخنرانی‌اش با سرمایه‌گذاران در اواخر ماه اکتبر اعلام کرد که فنلاندی‌ها باید برای رقابت با رقیبان و رفع نگرانی‌های موجود هرگونه تغییری را پذیرا باشند.

آقای «الوپ» با فشار زیادی مواجه است و تلاش می‌کند شرکت نوکیا به‌رغم داشتن ضعف در سیستم عامل تلفن هوشمند symbian «سیمبیان» به فعالیت خود ادامه دهد و سیستم عامل Andrroid «آندروید» را به کار نبرد. سهام تلفن هوشمند «سیمبیان» در بازار جهانی سه چهارم کاهش داشته و از ۶/۴۴ درصد در سال گذشته به ۶/۳۶ درصد رسیده است در حالی که بر اساس گزارش شرکت مشاوره و تحقیق‌، سهام سیستم عامل «‌آندروید» از ۵/۳ درصد به ۵/۲۵ درصد افزایش یافته است.

«اومش راماکریشانان» متخصص ارتباطات و نایب رییس بخش استخدام CTPartners گفت: «آقای «الوپ» در عین حال باید فرهنگ اتحاد و نوآوری را رواج دهد.»

آقای «الوپ» اذعان کرد: «طی سرمایه‌گذاری در ماه اکتبر دچار چالش‌های جدی بوده است. او همچنین گفت‌: باید نقش و رویکرد خود را نسبت به صنعت مجددا‌ ارزیابی کنیم‌.»

سخنگوی وی می‌گوید: «مدیر اجرایی هیچ موضوع جدیدی برای اضافه کردن به استراتژی خود ندارد.»

کارل بارتز‌. یاهو

خانم «بارتز» برای بازگشت موقعیت شرکت یاهو و پیشرفت سریع‌تر آن تلاش می‌کند و تحت فشار است. او در اوایل سال ۲۰۰۹ همکاری‌اش را با گروه آغاز کرد و به سرعت موفق شد با شرکت مایکروسافت رقابت کند و از میزان هزینه‌ها بکاهد‌؛ اما هنوز شرکت یاهو در تلاش است تا فروش تبلیغات را به خصوص در آمریکای شمالی که مهم‌ترین منطقه به شمار می‌رود، افزایش دهد.

در ماه اکتبر‌، شرکت از رشد کند درآمد خبر داد‌. سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران در مورد‌ آینده و موفقیت شرکت یاهو در میان رقبای سرسختی مانند گوگل و فیس‌بوک نگران هستند.

در ماه دسامبر، یاهو اعلام کرد که تعداد۶۰۰ شغل یا در حدود ۴‌ درصد از نیروی کار خود را کاسته است. طبق گفته کارشناسان‌، AOL (شرکت خدمات‌ اینترنتی در آمریکا) اخیرا‌ مشاوران مالی را برای بررسی گزینه‌های مختلف استراتژیک استخدام کرده است که احتمالا‌ شروع ارتباط تجاری با یاهو نیز در دستور کارشان قرار دارد.

«تیم آرمسترانگ» مدیر اجرایی شرکت AOL اخیرا‌ گفت‌: «هر دو شرکت از همکاری با یکدیگر سود می‌برند اگرچه او صریحا‌ نظری درباره ادغام شرکت‌ها نداد.»

«روی باستاک» رییس هیات مدیره طی بیانیه‌ای که از پیش آماده کرده بود گفت: «ما از پیشرفت کاری‌ای که «کارول» در یاهو داشته است بسیار خوشحالیم و هیات مدیره هم از نقشه استراتژیک بلند مدت او پشتیبانی می‌کند.

منبع: wall street journal