هزینه خدمات دندانپزشکی و دلایل گران بودن آن

مهمترین دلایل گران بودن نرخ بالای دندانپزشکی به دلیل گران بودن مواد اولیه است. برای بررسی دقیق هزینه دندانپزشکی باید از دکتر دندانپزشک قابل اعتماد خود مشورت بگیرید.

نرخ خدمات دندانپزشکی چقدر است؟

دندانپزشکی جزو  معدود خدمات درمانی بوده که لازم است، بخش قابل توجهی از هزینه ‌ها را بیماران تقبل کنند، به همین جهت نرخ های ارائه شده برای درمان دندان برای بیماران گران محسوب می شود.

معمولاً کارهای مربوط به خدمات درمانی دندان ها با توجه به هزینه مواد اولیه و مدت زمان صرف شده برای انجام کار محاسبه می‌ شود و به هیچ عنوان هزینه خارج از برنامه در این نرخ ها وجود ندارد.

نرخ خدمات دندانپزشکی ممکن است که زیر نظر هر متخصص یا دکتری تفاوت داشته باشد، چرا که برخی از این تفاوت ها به دلیل داشتن سابقه و تبحر بیشتر پزشک بوده و برخی به خاطر استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالاتر می باشد.

خدمات مختلفی که دندانپزشکان ارائه می ‌دهند شامل موارد ذیل است:

  • معاینه و تشخیص اولیه مشکل بیمار
  • خدمات مربوط به جراحی دهان و دندان
  • خدمات مربوط به درمان ریشه دندان ها
  • خدمات مربوط به اصلاح طرح لبخند
  • خدمات مربوط به پروتز دندان
  • خدمات مربوط به دندانپزشکی ترمیمی
  • خدمات مربوط به ارتودنسی
  • لوازم مربوط به ایمپلنت و کاشت دندان

هزینه عصب کشی

پوسیدگی در دندان ها جزو شایع ترین مشکلاتی است که برای بیماران به وجود می ‌آید. در صورتی که شدت پوسیدگی زیاد باشد و به عمق ریشه نفوذ کرده، باید عصب کشی صورت بگیرد. عصب کشی به معنای درمان ریشه است که دیگر در برابر عوامل حساسیت زا بیمار دچار درد نمی ‌شود.

هزینه مربوط به عصب کشی دندان با توجه به عوامل مختلفی محاسبه می گردد که بخشی از آن را در اینجا ذکر می کنیم:

نوع دندان

نوع دندان تحت درمان بر قیمت عصب کشی تأثیر دارد چرا که دندان های عقبی هزینه بیشتری را شامل می شود.

تعداد کانال های دندان

دندان ها دارای تعداد کانال های متفاوتی هستند و هرچه تعداد کانال ها بیشتر باشد، هزینه عصب کشی هم بیشتر می‌ شود. دندان ‌های جلو معمولاً تک کاناله و دندان‌ های عقبی ۳ کاناله و ۴ کاناله است.

شدت پوسیدگی

زمانی که فقط یک سوراخ و پوسیدگی در دندان وجود داشته باشد عصب کشی دندان راحت ‌تر صورت می ‌گیرد، به همین جهت هزینه آن هم کمتر است.

مواد ترمیمی

دندانپزشکان برای پر کردن دندان ها از مواد مختلفی استفاده می کنند که از طریق رنگ می ‌توان آنها را به سه دسته مواد نقره‌ای، مواد سفید و مواد طلایی طبقه بندی کرد.

هزینه پین دندان

گاهی اوقات پوسیدگی دندان به قدری زیاد است که دندانپزشک برای نجات دادن دندان آسیب دیده است از یک پین کمک کننده استفاده می کند و یک قطعه فلزی یا پلاستیکی در دندان به کار می ‌برد.

هزینه های ترمیم ریشه را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

دندانپزشکی 4

برای مشاهده نرخ کامل هزینه های دندانپزشکی به صفحه تعرفه های جدید دندانپزشکی مراجعه کنید.

هزینه پر کردن دندان

پوسیدگی در دندان ها جزو شایع‌ترین مشکلاتی بوده که به وجود می‌ آید و علت مهم آن هم تمیز نکردن دهان بعد از خوردن مواد قندی است. معمولاً پوسیدگی های دندان سطحی بوده و دندانپزشک پس از تراشیدن پوسیدگی محل آن را با کمک مواد مخصوص پر می کند.

اما هزینه ای که باید برای پر کردن دندان بپردازند با توجه به برخی از عوامل مشخص می گردد:

نوع ماده پرکننده

مواد مختلف وجود دارد که برای پر کردن دندان استفاده می شود، طلا جزو گرانترین مواد پر کننده بوده و کامپوزیت و سرامیک و برخی از مواد دیگر نیز برای پر کردن دندان به کار می رود.

روش پر کردن دندان

در سال های اخیر که استفاده از روش لیزر برای پرکردن دندان مورد استفاده قرار می ‌گیرد، کیفیت پر کردن دندان ها بالاتر رفته و در نتیجه قیمت آن هم افزایش دارد.

تعداد دندان های پوسیده

هزینه های مربوط به هر واحد دندانی به صورت مجزا محاسبه می ‌شود و تعداد دندان‌ ها هم بر هزینه نهایی تأثیر دارند.

بسته به میزان ناهنجاری و نوع جراحی دندان مورد نیاز برای فرد مراجعه‌کننده، هزینه جراحی دندانپزشکی متفاوت است. انتخاب بهترین روش درمان می‌بایست زیر نظر متخصص دندانپزشک صورت گیرد.

دندانپزشکی 5

دندانپزشکی 2

دلیل گران بودن نرخ ندان پزشکی

هزینه های دندانپزشکی از نظر مردم گران است؛ اما در واقعیت هزینه‌های مربوط به دندانپزشکی در داخل کشور ما به نسبت سایر کشورهای دیگر مناسب می باشد.

نکته مهم در مورد نرخ دندانپزشکی این بوده که خدمات دندانپزشکی در همه جای دنیا قیمت تمام شده بالایی دارند. اما در داخل کشور ما این هزینه ها چندان بالا نیست. اما دلیلی که موجب گران تر به نظر رسیدن نرخ دندانپزشکی می ‌شود قیمت مواد اولیه است.

اصولاً مواد اولیه مورد استفاده در دندانپزشکی به طور کامل وارداتی بوده و گران بودن ارز و تغییرات و نوسانات زیاد آن و همچنین تحریم ها و روش های واردات این مواد اولیه موجب می شود تا هزینه نهایی دندانپزشکی گران باشد.

هزینه هر کدام از خدمات دندانپزشکی با چه معیاری تعیین می شود؟

در هنگام دریافت خدمات دندانپزشکی معیارهای زیادی وجود دارد که در هزینه نهایی آن تأثیر می گذارند. با شناخت هر کدام از این معیارها ممکن است که در انتخاب های خود تجدید نظر کرده و روش های مقرون به صرفه تر را انتخاب کنید.

در این بخش به بررسی برخی از معیارهایی که در هزینه خدمات دندانپزشکی تأثیر دارند می پردازیم:

گران بودن دستگاه ها و تجهیزات

تمامی دستگاه هایی که در زمینه دندانپزشکی کاربرد دارند دستگاه های گران است.

دوره های آموزشی

برای برخی از خدمات دندانپزشکی نیاز به گذراندن دوره های مخصوص بوده و این خدمات هزینه های بیشتری دارند.

مواد مورد استفاده در دندانپزشکی

موادی که برای ترمیم و بازسازی دندان ها به کار می رود، معمولا گران بوده و بسته به انتخاب نوع ماده اولیه هزینه نهایی مشخص می گردد.

صبر و دقت دندانپزشک

انتخاب یک دندانپزشک صبور و با دقت منجر به دریافت نتیجه بهتر می شود، چنین افرادی هزینه های بالاتری را دریافت می کنند.

دندانپزشکی 3

دندانپزشک های مختلف می توانند نرخ های مختلف بگیرند؟

ممکن است با مراجعه به چندین مرکز دندانپزشکی با قیمت های متفاوتی روبرو شوید و این سوال برای شما به وجود بیاید که چرا دندان پزشک های مختلف نرخ های مختلف دارند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که علل زیادی وجود دارد که هر پزشک برای خود نرخ مشخصی را تعیین می کند، در ادامه به مهمترین آن می ‌پردازیم:

کلینیک و محل انتخابی برای درمان با توجه به موقعیت جغرافیایی می ‌تواند بر هزینه نهایی تأثیر داشته باشد.

دستگاه های مورد استفاده در روند کار هر چقدر که پیشرفته تر بوده در نتیجه کیفیت کار بالاتر رفته و هزینه هم افزایش دارد.

سابقه دندانپزشکی نیز می ‌تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد؛ چرا که دندان پزشکان مجرب به شکل بهتری می ‌توانند مشکل را پیدا کرده و کامل آن را رفع کنند.

با بررسی این موارد به این نکته پی می بریم که با انتخاب دکتر دندانپزشک منصف و با تجربه با خیال راحت تر می توانید اقدام به دریافت خدمات درمانی نمایید. پس به هیچ عنوان از روی هزینه ها، دندانپزشک خود را انتخاب نکنید، بلکه در مورد نحوه کار و رضایت بیماران نیز دقت داشته باشید.

سلامت دهان و دندان بخش مهمی از سلامت و رفاه کلی افراد است. درد ناشی از پوسیدگی دندان و سایر مشکلات سلامت دهان و دندان می تواند بر فعالیت های روزمره افراد تأثیر بگذارد و کیفیت زندگی آنها را کاهش دهد. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که سلامت دهان و دندان بر بیماری‌های مختلف از جمله دیابت و بیماری قلبی تاثیرگذار است.

اگرچه بیماری های دهان و دندان یکی از شایع ترین و قابل پیشگیری ترین مشکلات سلامتی است، اما دستیابی به سلامت دهان نیازمند دسترسی سریع به بهترین پزشکان دندانپزشک در ایران دارد تا افراد بتوانند از خدمات پزشک ها به موقع استفاده کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.