پادکست چیست و چطور پادکست بسازیم؟

در این مقاله مختصر که نسخه کامل آن را می‌توانید در وبلاگ سایت نوین به آدرس:

www.novin.com/blog/podcast

مطالعه کنید، می‌خواهیم توضیح دهیم پادکست یعنی چه؛ راه‌های گوش دادن به پادکست را معرفی می‌کنیم و آخر هم توضیح می‌دهیم چطور می‌توانید بدون هزینه پادکست خودتان را بسازید.

پادکست چیست؟

پادکست به زبان ساده یعنی صدای ضبط شده‌‌ای که در اینترنت منتشر می‌کنند و هرکسی می‌تواند به این محتوای صوتی گوش دهد. این محتوای صوتی می‌تواند صحبت‌های یک نفر درباره موضوعی خاص، یک مکالمه چند نفره، تعریف کردن خلاصه کتاب‌ها، داستان، آموزش زبان، یا هر موضوع دیگری باشد.

یک اپلیکیشن در موبایل خود نصب می‌کنید، هدفون می‌گذارید در گوشتان و از شنیدن پادکست لذت می‌برید. حالا بیایید یک ذره‌بین برداریم و کمی دقیق‌تر ببینیم چرا پادکست با یک Voice ضبط شده در تلگرام یا برنامه‌های رادیویی متفاوت است. با این تعریفی که از پادکست گفتیم، یعنی همین پیام صوتی که در تلگرام و واتساپ دارند منتشر کنیم یعنی پادکست ساخته‌ایم؟ جواب این سوال هم بله است و هم خیر!

بله، به خاطر این که پادکست یک نوع محتوای صوتی حساب می‌شود و محدود به چهارچوب‌های خاصی نیست. برای مثال، اگر محمد که یک گل‌فروشی دارد، راهنماهای نگهداری گل‌های خانگی را به صورت صدای ضبط شده در کانال تلگرامش منتشر کند یعنی پادکست ساخته است.

خیر، به خاطر این که پادکست‌ها چند ویژگی مهم و مشترک دارند. پادکست‌ها فقط از اپلیکیشن‌های مخصوص قابل دریافت هستند پس از نظر فنی، هر فایل صوتی که در اپلیکیشن‌های پادکست قابل دریافت نباشد پادکست نیست. به علاوه، معمولاً پادکست‌ها کیفیت خوبی از نظر صوت و محتوا دارند.

اینطوری به راحتی می‌توانید برای سازنده پادکست نظر بنویسید، پادکست را دانلود کنید یا به صورت مستقیم کمک مالی کنید. مهم‌تر این که، سازنده پادکست آمار کامل و دقیقی از شنونده‌ها خواهد داشت.

همین حالا هم افرادی هستند که صدای خودشان را با موبایل ضبط می‌کنند و بعد از چسباندن آن روی تصویر و تبدیل به ویدیو در اینستاگرام منتشر می‌کنند؛ اصطلاح پادکست برای این نوع پست‌ها هم استفاده می‌شود. همین افراد اگر چند کار ساده را که در ادامه می‌گوییم انجام دهند می‌توانند محتوای تولید شده را در قالب یک پادکست واقعی منتشر کنند.

چگونه می‌شود از پادکست کسب درآمد کرد؟

چگونه می‌شود از پادکست کسب درآمد کرد؟

خبر خوب اینکه راه‌های مختلفی برای کسب درآمد از پادکست وجود دارد و شما می‌توانید هر کدام برایتان راحت‌تر است انتخاب کنید.

کسب درآمد از تبلیغات

وقتی که شنونده‌های شما زیاد شد، می‌توانید تبلیغ کردن کالا و خدمات در پادکستتان کسب درآمد کنید. چرا از اول نباید این کار را بکنید؟ چون مخاطب باید ال پادکست شما را به عنوان یک محتوای ارزشمند بشناسد نه تبلیغاتی! بعد که توانستید حسن نیت خود را ثابت کنید به تبلیغ شما هم گوش می‌دهد.

افیلیت مارکتینگ

شما می‌توانید محصولات و خدمات دیگران را در پادکستتان تبلیغ کنید و از هر فروش درصدی دریافت کنید. معمولاً درصد فروش در آموزش و خدمات بیشتر از فروش محصول است و تا 50 درصد هم پرداخت می‌شود.

فروش محصول

یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد از پادکست، فروش محصول فیزیکی است که برای گرفتن نتیجه بهتر باید حتی‌الامکان مرتبط با موضوع پادکستتان باشد. مثلاً شما در پادکست خود هر قسمت خلاصه یک کتاب جذاب را تعریف می‌کنید؛ در کنارش کتاب چاپی آن را به مخاطب پیشنهاد بدهید و بفروشید.

ارائه خدمات مشاوره و آموزش

اگر در پادکست درباره موضوع خاص صحبت می‌کنید که تخصص شماست، می‌توانید درکنارش خدمات و آموزش‌هایتان را تبلیغ کنید و به فروش برسانید. مثلاً فرض کنید شما روانشناس هستید و در هر اپیزود درباره یکی از مشکلات فردی حرف می‌زنید، شما می‌توانید به مخاطبان اعلام کنید که می‌توانند از خدمات مشاوره شما استفاده کنند و از این طریق کسب درآمد کنید.

گرفتن اسپانسر

این روش معمولاً در بین پادکسترها بیشتر استفاده می‌شود. شما برای هر قسمت از پادکست خود (یا هر چند قسمت) یک حامی مالی جذب می‌کنید و در ازای دریافت پول آن‌ها را در طول پادکستتان معرفی می‌کنید. حالا اینکه چگونه و کجا و چطور تبلیغ کنید بستگی به خودتان دارد.

مثلاً بعضی‌ها تبلیغ‌طور رفتار می‌کنند، بعضی‌ها یک میهمان از طرف شرکت اسپانسر دعوت می‌کنند و در خلال گفتگو (که معمولاً به موضوع کاری اسپانسر مربوط است) خیلی ریز شرکت را معرفی می‌کنند و روش‌های دیگر!

فروش اشتراک

یک را دیگر برای کسب درآمد از پادکست، فروش اشتراک برای دسترسی به اپیزود‌های پادکستتان است. برای موفقیت در این روش پادکستتان باید موضوع جذابی داشته باشد یا مخاطبانی که به موضوع پادکست شما علاقه دارند را پیدا کنید؛ در واقع باید حسابی پادکستتان را بازاریابی کنید تا افراد حاضر باشند برای شنیدن فایل‌های صوتی شما هزینه کنند.

دونیت کردن و حمایت مالی

شما می‌توانید خیلی مستقیم از مخاطبانتان بخواهید که برای ادامه ساخت پادکستتان از شما حمایت کنند. خیلی از پادکسترها از این روش برای کسب درآمد استفاده می‌کنند و مخاطبان علاقه‌مند نیز از آن پشتیبانی می‌کنند.

چه پادکستی گوش کنیم؟

تنوع پادکست‌ها آنقدر زیاد شده که هر کسی با هر سلیقه‌ای حتماً می‌تواند یکی دو تا پادکست جذاب پیدا کند. انواع مختلف پادکست مثل موسیقی، پادکست عاشقانه یا پادکست کتاب و... می‌توانید پیدا کنید. در ادامه چندتا از پادکست‌های پرطرفدار فارسی را معرفی می‌کنیم

.چه پادکستی گوش کنیم؟

  • چنل بی

در هر قسمت از چنل بی داستان یک ماجرای واقعی را می‌شنوید. داستانی از اتفاقات کمی عجیب و بعضی وقت‌ها جنایی که شنیدنش واقعاً جالب است.

  • رادیو دیو

رادیو دیو مجله‌ای شنیداری است که هر اپیزود آن به موسیقی و ادبیات یک منطقه یا فرهنگ در ایران یا کشورهای دیگر اختصاص دارد. با رادیو دیو به سفری در میان موسیقی و فرهنگ می‌روید.

  • استرینگ کست

پادکست stringcast حال و هوای علمی دارد. در این پادکست، موضوعات علمی که شاید پیچیده باشند به زبان ساده و به شکل داستانی توضیح داده می‌شوند.

  • ۳۶۵ بوک

در 365 بوک هر روز خلاصه یک کتاب مفید و کاربردی را می‌شنوید. در این پادکست می‌توانید خلاصه کتاب‌های مختلف با موضوعاتی مثل توسعه فردی، انگیزشی، کسب و کار، مدیریت، رابطه و .. را به زبان ساده و لحن صمیمی بشنید و لذت ببرید.

برای شروع، کافی است صفحه خلاصه صوتی ۳۶۵ کتاب در سایت نوین را مشاهده کنید.

  • فردوسی خوانی

از اسم این پادکست مشخص است که درباره فردوسی است. در فردوسی‌خوانی کل شاهنامه را به زبان ساده می‌شنوید. البته شنیدن شاهنامه با جزئیات کامل خیلی شیرین‌تر از خواندن کتابش است.

  • دایجست

با دایجست به عمق مسائل سیاسی، فرهنگی، علمی و اجتماعی سفر می‌کنید. حتماً اپیزودهای دایجست مسائلی هستند که ذهنتان را مشغول کرده‌اند اما نتوانستید منبع مناسبی برای درکش پیدا کنید.

  • ساگا

اگر به اساطیر و افسانه‌های باستانی علاقه دارید، پادکست ساگا دقیقاً همان چیزی است که دنبالش هستید.

  • هلی تاک

پادکست هلی‌تاک درباره مهارت‌های فردی است. مهارت‌هایی که هرکسی فارغ از سن، جنسیت و شغل باید یاد بگیرد.

  • رادیو گیک

رادیو گیک یکی از قدیمی‌های پادکست فارسی است. «جادی» در این پادکست درباره فناوری، رایانه‌ها، برنامه‌نویسی و موضوعات اجتماعی مرتبط صحبت می‌کند.

  • آلبوم

هر اپیزود پادکست آلبوم به یک خواننده یا گروه موسیقی اختصاص دارد. در آبوم با موسیقی‌ها و داستان‌های آنها آشنا می‌شوید.

  • رادیو آفساید

پادکست رادیو آفساید یک موشکافی تمام‌ عیار درباره فوتبال اروپا است. در رادیو آفساید خبرهای فوتبالی و گاهی غیرفوتبالی را می‌شنوید.

خودتان پادکست بسازید

اگر قصد ساخت پادکست دارید، به شما بگوییم که کارهای فنی، انتشار و ضبط پادکست آسان‌ترین بخش کار است. بخش سخت داستان پیدا کردن موضوع و تهیه محتوا است. یعنی همان حرف‌هایی که می‌‌خواهید در پادکست بگویید.

اگر می‌خواهید ساخت پادکست را یاد بگیرید به مقاله کامل «پادکست چیست» در سایت نوین مراجعه کنید. در این مقاله با برنامه‌های ساخت پادکست و مراحل آماده سازی آن آشنا می‌شوید.

منبع: آموزش‌های بازاریابی دیجیتال سایت نوین

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.