سئو چیست + توضیح کامل مفاهیم و بخش‌های سئو

 سایتی که روی سئو آن کار نکرده‌اند مثل انسانی است که تهِ چاهی تاریک گیر افتاده و هرچقدر فریاد می‌زند کسی صدایش را نمی‌شنود.

منبع: مقاله سئو چیست – وبلاگ نوین

وبسایتی که در نتایج نخست یا حداقل صفحه اول نتایح جستجو دیده نمی‌شود دقیقاً وضعیت مشابهی با انسان گیر افتاده ته چاه دارد. جواب دادن به سوال سئو چیست آسان است اما بدون اطلاع از نکات و روش‌های آن، سئو را در ذهن شما به یک افسانه تبدیل شود. سئو اصلاً افسانه نیست.

در واقع سئو اصول و تکنیک‌هایی است که هرکسی می‌تواند یاد بگیرد. پس با خواندن این مقاله اولاً یک نمای کلی از سئو را می‌بینییم؛ درباره مدل‌های مختلف سئو (یعنی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری) حرف می‌زنیم، با سئو داخلی و خارجی و نکات مهم هر کدام آشنا می‌شویم.

این سئو یعنی چی آخرش؟

اجازه دهید یک راست بروم سر اصل مطلب و تعریف سادۀ سئو (SEO) را به شما بگویم: کلمۀ SEO مخفف کلمه Search Engine Optimization است. Search Engine Optimization یعنی چه؟ یعنی: «بهینه سازی برای موتورهای جستجو» بهینه سازی برای موتورهای جستجو، به مجموعه‌ای از تاکتیک‌ها و دستورالعمل‌ها گفته می‌شود که اگر به‌درستی انجام شوند منجر به بهتر شدن جایگاه سایت در موتورهای جستجو (به خصوص گوگل) و افزایش بازدید سایت و هدایت ترافیک بیشتر می‌شوند.

چرا سئو اهمیت دارد؟

روز به روز به تعداد کاربرانی که از طریق گوگل نیازهایشان را جست و جو می‌کنند، اضافه می‌شود. بر اساس آمار رسمی سایت گوگل روزانه بیش از 8 میلیارد سرچ در گوگل انجام می‌شود. پس کاربران (مشتریان بالقوۀ شما) به گوگل اعتماد زیادی دارند. سئو فرآیندی است که به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را شناسایی کرده، زمینه فعالیت شما را بفهمد و بر اساس کلمات کلیدی مرتبط، سایت شما را در صدر نتایج جستجو نشان دهد. در حقیقت سئو به افزایش بازدید سایت شما کمک ویژه‌ای می‌کند.

انواع تکنیک‌های سئو و توصیه‌های لازم!

بد نیست که بدانید متخصصان، تکنیک‌های سئو را در سه گروه مختلف دسته‌بندی کرده‌اند. این گروه‌ها عبارتند از: سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری.

سئوی کلاه سفید: ما واقعاً خیلی خوبیم!

منظور از سئوی کلاه سفید تکنیک‌هایی است که بر اساس قوانین تعیین شده توسط موتورهای جستجو انجام شده و باعث می‌شوند رتبۀ سایت به‌طور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ترفیع پیدا کند. فرایند سئوی کلاه سفید که بهترین و مناسب‌ترین روش سئو است، یک شبه انجام نمی‌شود و نیاز دارد که مدت زمان مشخصی پیوسته و دائما روی سایت خود کار کنید، در عوض به اصطلاح یک عمر راحتید، گوگل به شما اعتماد می‌کند و به این راحتی جایگاه شما را به دیگران نمی‌دهد. راستی اگر به جای سئوی کلاه سفید، سئوی اخلاقی را هم شنیدید تعجب نکنید؛ از بس که این روش بر پایه اخلاق و صداقت و درستی است به آن سئوی اخلاقی هم می‌گویند.

سئوی کلاه سیاه: ما تظاهر می‌کنیم که خیلی خوبیم!

در مقابل سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه قرار دارد. یعنی چه؟ یعنی برعکس سئوی کلاه سفید، در سئوی کلاه سیاه سعی بر فریب موتور جستجو، سوءاستفاده از ضعف‌ها و دور زدن قوانین آن است. این روش سئو برعکس روش قبلی خیلی زودتر نتیجه می‌دهد؛ اما تاثیر آن همیشگی نیست و گوگل هم بیکار ننشسته که فریبش بدهید! گوگل مدام در حال آپدیت و ارائه الگوریتم‌های جدید است و دیر یا زود می‌تواند دست شما را بخواند.

سئوی کلاه خاکستری: ما خوبیم! ولی نه همیشه.

سئوی کلاه خاکستری به تکنیک‌هایی گفته می‌شود که قانونی و درست نیست اما طوری اجرا می‌شوند که گوگل متوجه نشود. مثلاً گاهی سئوکارها تعداد زیادی صفحۀ جعلی در شبکه‌های اجتماعی مختلف (توئیتر، اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، گوگل پلاس و ...) ایجاد می‌کنند و از این صفحات به سایت خودشان لینک می‌دهند. خب گوگل فعلاً نمی‌تواند تشخیص دهد که تمام این صفحات متعلق به خود شما هستند، بنابراین می‌توانید فیدبک خوبی از آن‌ها بگیرید. اما بعید هم نیست که تا چند وقت دیگر این راز هم بر ملا شود و دچار جریمۀ گوگل شوید!

سئو (SEO) چه بخش‌هایی دارد؟

در کل کارهایی که برای سئو انجام می‌شود را به بخش‌ها یا حوزه‌های مختلفی تقسیم می‌کنند. یک نوع تقسیم کار متداول، تقسیم کارهای داخل سایت و بیرون سایت و مسائل فنی سایت است. به این سه بخش کارها سئو یا بهینه‌سازی داخلی (On-Page SEO)، سئو یا بهینه‌سازی خارجی (Off-Page SEO) و سئوی تکنیکال می‌گویند.

سئوی داخلی سایت چیست؟

منظور از سئوی داخلی، بهینه‌سازی صفحات داخلی سایت برای موتورهای جستجو، با هدف رسیدن به جایگاه بالا در گوگل و افزایش ترافیک سایت است. با سئوی داخلی، موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کرده و می‌خوانند، موضوع آن را درک می‌کنند و اگر استاندارهای لازم را داشته باشد، آن را به عنوان یک سایت مفید برای کاربران می‌شناسند.

سئوی خارجی سایت چیست؟

سئوی خارجی مکمل سئوی داخلی سایت است. منظور از سئوی خارجی یا Off-page SEO اقداماتی است که در بیرون از سایتمان انجام می‌دهیم تا جایگاهمان را در نتایج گوگل بهتر کنیم و رنک بهتری بگیریم.

منظور از خارج از سایت خودمان کجاست؟

سایت‌های دیگر، شبکه‌های اجتماعی و حتی جستجوی نام برندمان در گوگل، از جمله سیگنال‌های خارجی هستند که روی رتبه‌بندی نتایج تأثیر گذارند.

سئوی تکنیکال سایت چیست؟

سئو تکنیکال به بهینه‌سازی وب‌سایت از نظر فنی اشاره دارد. برخلاف سئو خارجی یا سئو داخلی، بیشتر کارهایی که در سئو تکنیکال می‌کنیم مرتبط با موتور جستجو، مسائل فنی وب‌سایت، ربات‌ها، کدهای برنامه نویسی و... هستند. هدف اصلی اجرای سئو تکنیکال در وب سایت، آماده کردن سایتی است که در مرحله اول برای ربات‌های موتور جستجو به راحتی قابل درک و بررسی باشد و در مرحله دوم سایتی که ساختار صحیحی داشته و کاربر از بودن در آن و کار کردن با بخش‌های مختلفش، لذت ببرد!

شما رتبه یک هستید اگر...

درست است که بازار تبلیغات سئو و فتح کردن قله‌های گوگل داغ است و همه از رتبه‌های بالا حرف می‌زند اما واقعیت این است که سئو نه یک چیز افسانه‌ای است نه رمز و راز خاصی دارد. فقط کافی است وقتی در حال ایجاد صفحات سایت خود هستید، حواستان به چک لیست سئو داخلی و تکنیکال باشد و مرحله به مرحله رعایت کنید.

برای اینکه کاتالیزور این رقابت باشید و به این راه سرعت بدهید، به سراغ سئوی خارجی بروید تا زودتر صفحاتتان به دست کاربران برسد و دیده شود. همه‌اش همین است؛ حالا بنشینید و از صعود خود در نتایج گوگل لذت ببرید. در نهایت، پیشنهاد می‌کنیم برای تکمیل دانش خودتان در زمینه سئو، حتما صفحه آموزش های seo در آکادمی نوین را ببینید و مقالات کاربردی آن را مطالعه کنید.

اگر هم می‌خواهید مهارت سئو را جدی‌تر یاد بگیرید و به درآمد برسید، همین حالا سرفصل های دوره سئو نوین را مشاهده کنید. در این دوره، از اصول و مفاهیم تا تکنیک های پیشرفته سئو را یاد خواهید گرفت: منبع: https://www.novin.com/academy/seo-course/  

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.