ورق آجدار را گالوانیزه شده بخریم یا گالوانیزه نشده؟

 ورق های آجدار فولادی خود در دو دسته گالوانیزه شده و گالوانیزه نشده قرار می‌گیرند. فرایند گالوانیزه سازی شیت های فولادی، در بسیاری از ویژگی های آن ها تاثیر مثبت دارد. مقاومت در برابر خوردگی و رطوبت مهمترین ویژگی هایی هستند که با گالوانیزه سازی بهبود می‌یابند. در عین حال، قیمت خرید ورق آجدار گالوانیزه شده هم نسبت به انواع فولادی بالاتر است. به همین خاطر، بسته به نوع کاربرد و هزینه در نظر گرفته شده، می‌توان نسبت به خرید شیت های آجدار گالوانیزه شده یا گالوانیزه نشده اقدام نمود.

تفاوت شیت های آجدار گالوانیزه و غیر گالوانیزه

به طور کلی، فولاد یکی از رایج ترین فلزات مورد استفاده برای تولید صفحات آجدار است. این پلیت های فولادی که دارای یک سری برجستگی یا آج بر سطح خود می‌باشند، به منظور جلوگیری از سر خورن افراد و اشیاء مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد ورق های آجدار بسیار گسترده بوده و از کف ماشین های حمل بار و کامیون ها، پله های هوایی، سطوح شیب دار خارجی تا کارخانه های صنایع غذایی و دارویی را شامل می‌شود. برای تولید این ورق ها، گریدهای مختلف فولاد و عمدتا فولاد St۳۷ مورد ستفاده قرار می‌گیرد. در اکثر مواقع هم جهت بهبود خواص و ویژگی های صفحات آجدار، آن ها را گالوانیزه سازی می‌کنند. شیت های آجدار فولادی گالوانیزه شده و گالوانیزه نشده در برخی ویژگی‌ ها با هم تفاوت دارند که مهمترین آن ها، عبارتند از:

خرید ورق آجدار

مقاومت در برابر خوردگی

فولاد با وجود استحکام بالایی که دارد، در برابر خوردگی ضعیف بوده و به ویژه حین برخورد با مواد خورنده، دچار آسیب می‌شود. زمانی که شیت های آجدار فولادی گالوانیزه می‌شوند، مقاومت آن ها در برابر خوردگی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. به همین خاطر، حین استفاده از پلیت های آجدار در اماکن صنعتی، آزمایشگاهی و مکان هایی که احتمال تماس با مواد خورنده بالا باشد، بهتر است نوع گالوانیزه شده آن مورد استفاده قرار بگیرد.

مقاومت در برابر رطوبت

از دیگر نقاط ضعف فولاد می‌توان به مقاومت نه چندان مناسب در برابر آب و رطوبت اشاره کرد. زمانی که از ورق آجدار فولادی در اماکن مرطوب یا محیط های در تماس با آب استفاده شود، این ورق ها به مرور زمان زنگ زده شده و فرسوده خواهند شد. بنابراین اگر قصد استفاده از شیت های آجدار در محیط های بیرونی، اماکن مرطوب و محیط های در معرض بارش برف و باران را داشته باشید، باز هم ترجیح به استفاده از ورق های گالوانیزه شده است. زیرا صفحات آجدار گالوانیزه از مقاومت فوق العاده بالایی در برابر آب و رطوب برخوردار بوده و به سادگی آسیب نخواهند دید.

قیمت خرید ورق آجدار

تفاوت دیگر شیت های آجدار گالوانیزه شده و گالوانیزه نشده مربوط به قیمت آن ها است. صفحات آجدار گالوانیزه ممکن است مستقیما از ورق های گالوانیزه ساخته شده یا پس از تولید از ورق فولادی، فرایند گالوانیزه سازی آن ها انجام شده باشد. در هر دو حالت، هزینه های گالوانیزه سازی به هزینه های پایه تولید ورق فولادی افزوده می‌شود. به این ترتیب، قیمت خرید ورق آجدار گالوانیزه شده نسبت به ورق گالوانیزه نشده بیشتر است. اما با توجه به این که گالوانیزه سازی دوام و مقاومت این پلیت ها را در برابر عوامل محیطی، آب برف و باران و محیط خورنده افزایش می‌دهد، خرید نمونه گالوانیزه شده در بلند مدت صرفه اقتصادی دارد.

خرید ورق آجدار

برای رسیدن به پاسخ این سوال که ورق آجدار را گالوانیزه شده بخریم یا گالوانیزه نشده، باید به کاربرد مد نظر توجه کنید. در صورتی که ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی برای شما حائز اهمیت باشد، بهتر است نوع گالوانیزه ورق های آجدار را خریداری کنید. برای مثال، هنگام استفاده از این ورق ها برای ساخت پله های اضطراری بیرون ساختمان، محیط های مرطوب، آزمایشگاه ها و سایر موارد مشابه، بهتر است نوع گالوانیزه به کار گرفته شود.

 اما اگر کاربرد مد نظر شما به گونه ای است که عامل محیطی خاصی اعم از مواد خورنده، آب یا رطوبت این ورق ها را تهدید نکند، می‌توانید از ورق های فولادی معمولی که روی اندود نشده هم استفاده کنید. این ورق ها به‌خصوص زمانی که قصد پرداخت هزینه کمتری دارید، گزینه مناسب تری خواهند بود.

قیمت ورق آجدار

نرخ فروش پلیت های آجدار هم مانند سایر ورق های فولادی به عوامل گوناگونی بستگی دارد. برای مثال، شیت‌های آج دار روی اندود و گالوانیزه نشده از نظر قیمت با هم تفاوت دارند. نرخ فروش صفحات آجدار گالوانیزه بالاتر است. از طرف دیگر، این ورق ها توسط شرکت ها و برندهای مختلفی تولید می‌شوند که با توجه به کیفیت محصول و اعتبار هر برند، قیمت محصول آن با دیگری فرق دارد. جنس ورق پایه مورد استفاده جهت تولید شیت های آجدار هم در قیمت نهایی آن ها  تاثیرگذار است.

معمولا برای ساخت ورق های آجدار روی اندود یا فاقد روی، از فولاد St37 استفاده می‌شود. به این صورت که ورق St۳۷ آج‌دار شده را در وان مذابی از فلز Zn وارد کرده و به این ترتیب یک روکش از گالوانیزه در سطح ان ایجاد می شود. اما در برخی موارد که نیاز به استحکام و سختی بیشتری باشد، ممکن است سایر گریدهای فولاد مثل St52 نیز برای تولید این ورق ها استفاده شود.

ورق آجدار فولادی

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.