LED نوعی فناوری است که به آن "روشنایی حالت جامد" یا SSL می گویند. اساساً، SSL دیگر مانند لامپ رشته ای نور را از یک نقطه منتشر نمیکند و نور را از یک قطعه جامد ساطع می کند. در مورد LED باید این را بدانید که، آن قطعه جامد یک جسم نیمه هادی است. اگر بخواهیم ساده تر کارکرد آن را توضیح دهیم یک LED زمانی که جریان الکتریکی از یک ریزتراشه عبور می‌کند، نور تولید می‌کند که منابع نور کوچکی به نام LED را روشن می‌کند و در نتیجه نور مرئی را ما میبینیم.

مشکل LED ها به عنوان روشنایی اولیه خانه در حالی که نور زیادی از خود ساطع می کنند مقداری از آن نور را در داخل خود محبوس میکنند. بنابراین، لامپ های LED کم نورتر از لامپ های رشته ای هستند و بیشتر مردم می خواهند لامپ ها و وسایل سقفی آن ها بسیار روشن باشند. در ادامه با مزایای LED آشنا می شویم.

مهتابی ال ای دی

مهتابی ال ای دی

مزایا مهتابی ال ای دی

نکته دوم راهنمای خرید و قیمت مهتابی ال ای دی مزیت های آن نسبت به مدل های دیگر است. اولین مزیت مهتابی ال ای دی نسبت به لامپ های دیگر تاثیری است که بر کاهش مصرف انرژی می گذارد. روش LED برای تولید نور نسبت به سایر فناوری های روشنایی انرژی بسیار کمتری برای گرم کردن مصرف می کند. این به طور چشمگیری کارآمدتر از لامپ رشته ای است. انرژی که در لامپ های رشته ای استفاده می شود حداقل 75 درصد بیشتر از مهتابی ای ای دی است. در مقایسه با لامپ های رشته ای که 90 درصد انرژی خود را به عنوان گرما آزاد می کنند و CFL که حدوداً همه انرژی را به عنوان گرما آزاد می کنند گرمای بسیار کمی منتشر می کند. CFL 80 درصد انرژی آن به صورت گرما است.

اگر بخواهیم از یک لامپ حدود 4320 ساعت در سال کار کند یعنی روزانه 12 ساعت از آن استفاده کنیم اگر یک لامپ رشته ای 100 وات باشد از 432 کیلووات ساعت انرژی در سال استفاده می کند، در حالی که یک لامپ LED معادل 14 وات. فقط بیش از 60 کیلووات ساعت انرژِ در سال استفاده می کند. LED ها همچنین 90 درصد کمتر از هالوژن های قدیمی و 50 درصد کمتر از CFL ها CO2 منتشر می کنند.

اما مصرف انرژی پایین تنها یکی از مزایای مهتابی ال ای دی است و مزیت بعدی آن کارایی مهتابی در زمان مناسب است. یعنی یک لامپ LED با کیفیت از نظر تئوری می تواند طول عمر 25000 ساعت یا بیشتر داشته باشد، در حالی که لامپ های رشته ای دارای طول عمر 1000 ساعت هستند. لامپ های حالت جامد مانند ال ای دی ها منابع نوری پایدارتری نسبت به لامپ های رشته ای یا فلورسنت هستند و تفاوت بسیار زیادی باهم دارند. شما باید یک چراغ LED را به مدت 24 ساعت شبانه روز، هفت روز در هفته به مدت سه سال روشن بگذارید تا با یک لامپ رشته ای از نظر طول عمر مطابقت داشته باشد. متاسفانه نکته منفی که باید در اینجا به آن اشاره کنیم این است که همه لامپ‌های ال‌ای‌دی از نظر تئوری تا آنجایی که می‌توانند دوام نمی‌آورند. اگر قطعات پیش از موعد فرسوده شوند، ممکن است عمر کوتاه‌تری داشته باشند.

دو مزیتی که درباره آن ها به شما توضیح دادیم میتواند باعث شود در بحث مالی هم افرادی که از مهتابی ال ای دی استفاده میکنند جلو تر از بقیه افراد باشند. یک لامپ LED 60 وات در محدوده یک میلیون برای یک بسته چهارتایی است. در حالی که همان بسته برای لامپ های رشته ای قیمت پایین تری دارد.

واقعیت این است با این که قیمت مهتابی ال ای دی بیشتر است اما، LED ها در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه می شوند. اگر بخواهید از لامپ های دیگر استفاده کنید حدود شش تا هفت برابر مهتابی ال ای دی باید هزینه کنید. مصرف انرژی نسبت به لامپ های رشته ای بیشتر است و مصرف انرژی را تا بیش از 80 درصد کاهش می دهد. در ادامه مقاله راهنمای خرید و قیمت مهتابی ال ای دی به انواع آن در بازار اشاره می کنیم.

مهتابی LED

مهتابی LED

انواع مهتابی ال ای دی

مهتابی ال ای دی به چهار نوع مختلف دسته بندی میشود. در ادامه با انواع دسته بندی های آن آشنا می شویم.

نوع A

نوع اول که مهتابی ال ای دی نوع A نامیده میشود. این نوع مهتابی دارای یک درایور هستند که با استفاده از آن میتوانند از بالاست فلورسنت استفاده کنند. نوع طراحی این مهتابی ها به گونه ای است که با بالاست های T12، T5 و T8 کار میکنند. به همین دلیلی دیگر از منبع تغذیه برای کار کردن استفاده نمی کنند. این مدل کهتابی نصب راحتی دارد به همین دلیل برای افرادی که به سیم کشی زیاد درون ساختمان خود علاقه ندارند گزینه مناسبی است.

نوع B

 نحوه کارکرد نوع B همانند مدل A است و از درایور استفاده میکند. اما درایور این مدل از منبع اصلی ولتاژ برای تامین انرژی استفاده میکند. فیوز نوع B به صورت خطی ساخته می شود.

سیم کشی این مدل مهتابی ال ای دی به صورت مستقیم است و احتمال ایجاد مشکل ناسازگاری بین اجزا آن پایین است. همچنین حذف شدن قطعه بالاست در این مدل هزینه نگهداری و تعمیر آن را پایین آورده است.

در مجموع نوع B به دلیل هزینه نگهداری پایین و نحوه ساخت آن کارآمد تر از نوع A است. اما تنها نکته منفی این مدل از مهتابی ها تنظیمات آن است. به دلیل طراحی مستقیم سیم های ورودی افرادی که میخواهند این مدل مهتابی ال ای دی را نصب کنند باید در معرض مستقیم ولتاژ قرار بگیرند که بسیار خطرناک است و میتواند آتش سوزی ایجاد کند.

نوع C

آخرین مدلی که در مقاله راهنمای خرید و قیمت مهتابی ال ای دی آن را بررسی میکنیم نوع C است. در این مدل مهتابی با استفاده از یک درایور از راه دور کنترل میشود. از قابلیت های جذاب آن میتوان به داشتن قابلیت کم و زیاد کردن نور آن اشاره کرد که باعث محبوبیت آن شده است.

مزایای مهتابی ال ای دی

مزایای مهتابی ال ای دی

خرید مهتابی ال ای دی

آخرین نکته راهنمای خرید و قیمت مهتابی ال ای دی نیاز کاربر است. مهتابی ال ای دی طبق ویژگی ها و نیاز افراد مدل های مختلفی دارد و بعضی از مدل ها با همدیگر ترکیب شده اند. مانند دو نوع A و B که با ترکیب این دو یک مدل جدید به دست می آید. مدل های مختلف بین شکل ظاهری، فضای مورد نیاز، مقدار ولتاژ مورد نیاز و مقدار روشنایی که تولید میکنند متفاوت باشند. اطلاعاتی که برای خرید مهتابی به آنها نیاز دارید در بالا توضیح داده شد. شما باید نسب به نیاز اولیتان مهتاب مورد نظرتان را تهیه کنید. امیدوارم مقاله راهنمای خرید و قیمت مهتابی ال ای دی برای شما مفید بوده باشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.