شب سلطان!

گروه ورزش: نظرسنجی‌های سریالی برنامه نود همچنان ادامه دارد. بعد از مشخص شدن ترکیب بهترین تیم تاریخ فوتبال ایران پس از انقلاب، نوبت به معرفی بهترین مربیان این تیم رسید. همان‌طور که عادل فردوسی‌پور از قبل وعده‌اش را داده بود، این هفته نظرسنجی مزبور در مورد بهترین مربی ایرانی تیم ملی برگزار شد. در این نظرسنجی که حدود یک‌ونیم میلیون شرکت‌کننده داشت، چهار گزینه در معرض انتخاب قرار گرفته بودند؛ علی پروین، منصور پورحیدری، امیر قلعه‌نویی و البته محمد مایلی‌کهن. با آنکه این دو نفر آخر به هیچ‌وجه رابطه خوبی با فردوسی‌پور و نود ندارند، اسم آنها در نظرسنجی این برنامه گنجانده شد تا از مردم رای بگیرند. در نهایت هم علی پروین با ۶۴درصد آرا اول شد و امیر قلعه‌نویی با کسب نزدیک به ۱۸درصد آرا روی پله دوم قرار گرفت. منصور پورحیدری و محمد مایلی‌کهن نفرات آخر این نظرسنجی بودند که به ترتیب ۱۲ و ۵ درصد از آرای شرکت‌کنندگان را به دست آوردند.

خستگی از تنم در رفت

علی پروین تا دو سال بعد از انقلاب به‌عنوان بازیکن در تیم ملی حضور داشت و به همین بهانه قرار بود در نظرسنجی‌های مربوط به انتخاب بهترین بازیکنان گنجانده شود، اما با درخواست خود او از عادل، نامش از این مسابقه خارج شد. همان زمان فردوسی‌پور وعده داد اسم سلطان سرخ‌ها را در بخش انتخاب بهترین مربیان جا بدهد که همین اتفاق هم افتاد. پروین که با رایی قاطعانه عنوان نخست نظرسنجی اخیر را به دست آورد، دیروز در مورد حس و حالش بعد از برنامه نود به خبرگزاری فارس گفت: «تشکر ویژه‌ای از مردم خوب کشورمان دارم. واقعا این انتخاب باعث شد خستگی سال‌های حضور در فوتبال از تنم به در شود. این انتخاب از جشن‌های تولد و تقدیری که برایم گرفته می‌شود باارزش‌تر و شیرین‌تر بود چرا که با انتخاب مردم به این عنوان رسیدم. از زمانی که فوتبال بازی می‌کردم و چه در زمانی که مربی بودم تمام تلاشم جلب رضایت مردم بود و جا دارد بار دیگر از آنها به‌خاطر رایی که به من دادند تشکر کنم.»

این نظرسنجی الکی است

امیر قلعه‌نویی اما نگاه متفاوتی به برنامه نود و نظرسنجی‌اش دارد. سرمربی تراکتورسازی که در این سال‌ها جزو جدی‌ترین منتقدان عادل فردوسی‌پور بوده است، بعد از ناکامی در نظرسنجی اخیر به سایت کاپ گفت: «من خواب بودم و این برنامه را ندیدم. اما سه‌شنبه صبح از طریق دوستان مطلع شدم که نظرسنجی گذاشتند و من هم به‌عنوان دومین مربی معرفی شدم. البته در ابتدا باید بگویم آقایان پروین و پورحیدری از مفاخر فوتبال ایران هستند و سال‌ها برای این فوتبال چه در لباس بازیگری و چه به‌عنوان مربی زحمت کشیدند و افتخار کسب کردند. آقای علی پروین که استاد بنده است و همچنین منصورخان پورحیدری که شاگردی ایشان را کرده‌ام و برای‌شان آرزوی سلامتی دارم با کمترین امکانات بهترین نتایج را برای فوتبال این مملکت گرفته‌اند و همیشه زحمات آنها از طرف برخی آقایان ضدمربی ایرانی نادیده گرفته شده است.» او با همین مقدمه، بار دیگر مجری برنامه نود را با حملاتی تند مواجه می‌کند: «معتقدم نظرسنجی‌های این برنامه الکی است و ارزشی ندارد. زیرا همین آقایان و همین برنامه تلویزیونی سالیان سال علیه مربی ایرانی فعالیت کرد و هدفش له کردن ایرانی‌ها بود. بنده سالی که سرمربی تیم ملی بودم با کوهی از مشکلات به همراه همکارانم کارها را جلو بردیم. فوتبال کشور تعلیق بود و فدراسیون رئیس نداشت. با این حال در رنکینگ آسیا بهترین جایگاه را داشتیم. جالب است در همان روزها وقتی ما از کمبود امکانات می‌گفتیم همین آقایان و همین برنامه علیه ما موضع می‌گرفتند و چون ایرانی بودیم ما را مورد تمسخر قرار می‌دادند.

حالا چه شده که نصف یک برنامه زنده را به این موضوع اختصاص می‌دهند که تیم ملی امکانات ندارد و برای افراد به‌به و چه‌چه می‌کنند. همه اینها نشان می‌دهد این افراد چه دشمنی با مربی ایرانی دارند. مربی ایرانی همواره مورد ظلم عده‌ای قرار گرفته ولی حالا افرادی که ۵۰ میلیاردتومان پول قراردادشان می‌شود زمین و آسمان را به هم می‌دوزند و می‌گویند ما امکانات نداریم. آقایان بروند ببینند امثال پورحیدری و علی پروین با چه امکاناتی برای این فوتبال چه افتخاراتی آوردند. حتی از جیب خودشان خرج می‌کردند و صدای‌شان در نمی‌آمد. این برنامه و این افراد هدف‌شان تخریب مربی ایرانی است در حالی که من معتقدم ایرانی از نظر هوش در دنیا جزو پنج ملت اول قرار دارد و اگر برخی مشکلات نبود، مطمئنا بسیاری از مربیان داخلی می‌‎توانستند در لیگ‌های معتبر مربیگری کنند. متاسفم که این افراد از ابزاری که در دست‌شان دارند و بودجه آن از کشورمان است علیه آدم‌هایی استفاده می‌کنند که از همین آب و خاک هستند و برای مملکت‌شان دل‌شان می‌سوزد. البته من خارجی ستیز نیستم و معتقدم مربیان خارجی بزرگی بوده‌اند که به این فوتبال خدمت کرده‌اند. افرادی چون رایکوف، راجرز، اوفارل و همین آقای برانکو که به نظرم هم از نظر فنی و هم از نظر شخصیتی مربی ارزشمندی است.»

دوئل با کی‌روش در راه است

شاید آنچه بیشتر از هر چیز دیگری امیر قلعه‌نویی را آزار می‌دهد، احتمال شکست او برابر کارلوس کی‌روش باشد. مطابق قواعدی که عادل برای نظرسنجی نود برگزیده، دو نفر اول نظرسنجی این هفته یعنی پروین و قلعه‌نویی باید به مصاف دو نفر برتر نظرسنجی بعدی بروند که در مورد بهترین مربی خارجی تیم ملی بعد از انقلاب برگزار خواهد شد. به این ترتیب و با توجه به رای بالای کی‌روش و پایگاه اجتماعی مساعد این مربی، به احتمال فراوان در نظرسنجی مشترک پیش‌رو، او با فاصله قابل‌توجهی بالاتر از قلعه‌نویی خواهد ایستاد که مسلما این امر به مذاق امیر خوش نمی‌آید.