جنجال‌های یک بیانیه

گروه ورزش: اواخر هفته گذشته باشگاه ملوان رسما اعلام کرد علاقه‌ای به تیم‌داری در حوزه بانوان ندارد و تیم زنان این باشگاه منحل خواهد شد. این تصمیم با انبوهی از اعتراضات مواجه شد و خیلی‌ها گفتند حیف است به خاطر مسائل مالی، قید تیم‌داری در فوتبال بانوان زده شود. در این میان مدیریت باشگاه ملوان انتقادها را برنتافت و بیانیه‌ای در این مورد منتشر کرد که منشأ جنجال‌های بسیار زیادی از کار درآمد.

در بخش التهاب‌زای این بیانیه آمده است: «باشگاه ملوان از اواسط فصل گذشته تصمیم به عدم تیم‌داری در حوزه بانوان گرفت. این تصمیم دلایل خاص خود را داشت و نمی‌توان آن طور که در برخی رسانه‌ها و مصاحبه برخی‌ها مطرح شده است تنها دلیل این تصمیم را به موضوعات مالی ربط داد؛ چرا که شاید دلایل مالی کوچک‌ترین بخش از دلایل این تصمیم بود و بزرگ‌ترین دلیل آن را باید در مواردی جست‌وجو کرد که نمی‌توان در یک جامعه اسلامی آنها را مطرح کرد.» آنچه مشخص است اینکه چنین جملات کلی، مبهم و عجیبی، تنها باعث ایجاد خدشه به حیثیت همه کسانی شد که در این سال‌ها در فوتبال بانوان مشغول به‌کار بوده‌اند. این همان مساله‌ای است که در سخن معترضان و منتقدان دیده می‌شود.

ساعاتی بعد از انتشار این بیانیه شگفت‌انگیز، نصرت ایراندوست که از پیشکسوتان ملوان است و دخترش هدایت تیم بانوان این باشگاه را بر عهده داشته، اعلام کرد از این باشگاه شکایت خواهد کرد. او در این مورد به خبرگزاری فارس گفت: « قطعا از باشگاه ملوان و مدیرانش به خاطر صدور چنین بیانیه اهانت‌آمیزی به قوه قضائیه شکایت می‌کنم. در این بیانیه به نوامیس بانوان فوتبالیست اهانت شده است. تیم فوتبال بانوان ملوان، بانوانی محجبه و پاکدامن دارد. پرچمدار کشورمان در المپیک برزیل یک بانوی محجبه قهرمان است، اما متاسفم که باشگاه ملوان چنین بیانیه‌ اهانت‌آمیزی را منتشر می‌کند. برای اولین بار می‌خواهم در رسانه‌ها بگویم من برادر شهید هستم. بیانیه آقایان باعث شد برای اولین بار بگویم برادرم در کربلای ۵ شهید شد تا به نوامیس ایران بی‌احترامی نشود. او برای دفاع از نوامیس ایرانی شهید شد و اکنون که اسم او را می‌آورم بغض گلویم را می‌فشارد.»

واکنش وزارت ورزش

بیانیه باشگاه ملوان آنقدر بحث‌برانگیز بود که بلافاصله پای وزارت ورزش هم به میان بیاید. بر همین اساس رضا حسنی‌خو، مدیر کل حراست وزارت ورزش نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و به خبرگزاری فارس گفت: «در مجموع مطرح کردن این موضوع در جامعه کار درستی نیست. ضمن اینکه هیچگاه به خاطر یک بی‌نماز در مسجد را نمی‌بندند. معتقدم شاید یکی دو نفر مشکل داشتند اما نباید به خاطر آن یک نفر، صورت مساله را پاک می‌کردند. به نظر می‌رسد بسط چنین مباحثی به این شکل در جامعه و مطرح کردن آن، کار منطقی و عاقلانه‌ای نیست و مسوولان مربوطه باید با آن برخورد کرده و پس از اصلاح مواردی که وجود دارد، این تیم به کارش ادامه دهد. اگر مسائلی که عنوان می‌شود وجود داشته باشد، مقصر مسوولان تیم هستند. آنها چرا اجازه دادند کار به اینجا برسد؟ این موضوع برای یک روز و دو روز نبوده و بالاخره یک دورانی را گذرانده که دوستان باید توجه می‌کردند تا این مشکل پیش نیاید.»