بالا، بالا، بالاتر!

گروه ورزش: شرایط اقتصادی لیگ شانزدهم شگفت‌انگیز است. پرداخت‌های افسانه‌ای که تا پیش از این حتی فکر کردن به آنها هم کار سختی به نظر می‌رسید، حالا به شدت رواج یافته و نفس فوتبال ایران را گرفته است. نمی‌شود باور کرد این اتفاقات در لیگی رخ می‌دهد که مهم‌ترین منابع مالی‌اش مسدود است، اما در سیستمی که «دخل» چندان ربطی به «خرج» ندارد، انگار همه می‌توانند تا هر کجا که دوست داشتند ریخت‌وپاش کنند و به هیچ‌کس هم پاسخگو نباشند. در شرایطی که کمتر از یک هفته از انتشار پرسروصدای لیست قرارداد بازیکنان و مربیان لیگ شانزدهم می‌گذرد، حالا هر روز خبرهایی در مورد جابه‌جایی رکورد بیشترین پرداختی به گوش می‌رسد که مخاطب را شوکه می‌کند. آیا واقعا کسی می‌داند اینجا چه خبر است؟

میلیاردر مصدوم

در فهرستی که هفته گذشته منتشر شد، قاسم حدادی‌فر عنوان گران‌ترین بازیکن لیگ شانزدهم را به خودش اختصاص داد. هافبک خلاق ذوب‌آهن طی سال‌های اخیر به‌طور مرتب مورد توجه باشگاه‌های بزرگی مثل پرسپولیس و استقلال بوده، اما هر فصل بعد از کش‌وقوس‌های فراوان تصمیم گرفته قراردادش را با اصفهانی‌ها تمدید کند. از قرار معلوم یکی از انگیزه‌های جدی قاسم برای رد کردن پیشنهاد سایر تیم‌ها، دستمزدهای هنگفتی بوده که او از ذوب می‌گرفته است. به‌عنوان مثال در ابتدای لیگ چهاردهم و در حالی که به نظر می‌رسید کار پیوستن حدادی‌فر به پرسپولیس علی دایی نهایی شده، او در ذوب‌آهن ماند و حتی عده‌ای گفتند به عشق این باشگاه قرارداد سفید امضا کرده است، هرچند بعدتر مشخص شد قاسم برای یک فصل، یک میلیارد و ۳۵۰میلیون تومان از ذوبی‌ها پول خواهد گرفت! باشگاه اصفهانی امسال هم برای حدادی‌فر رقم قرارداد قابل‌توجهی در نظر گرفت که او را در مرحله اول به‌عنوان گران‌ترین بازیکن لیگ شانزدهم معرفی می‌کرد. برابر اسناد منتشر شده توسط سایت سازمان لیگ، بنا بوده قاسم برای فصل جاری یک میلیارد و ۴۳۰میلیون تومان از باشگاهش دستمزد بگیرد، هرچند که با توجه به مصدومیت شدید و غیبت چندماهه او، احتمالا تغییراتی در مفاد قرارداد این بازیکن با ذوب‌آهن ایجاد خواهد شد.

کورس فشرده حاج‌صفی و آندو

چند روز بعد از انتشار قراردادها اما تکلیف باشگاه بعدی احسان حاج‌صفی مشخص شد تا این بار سپاهانی‌ها گوی سبقت را از حریف همشهری بربایند و گران‌ترین قرارداد لیگ شانزدهم را به نام خودشان سند بزنند. در مورد رقم قرارداد احسان با سپاهان حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. یک جا از قرارداد یک میلیارد و ۴۰۰میلیون تومانی یاد شده و این در حالی است که منابع دیگر، روایت‌های متفاوتی دارند. مثل سایت اختصاصی برنامه نود که در خبری مدعی شده رقم قرارداد حاج‌صفی با سپاهان یک میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که دیروز یک روزنامه ورزشی ادعا کرده باشگاه استقلال آماده بوده با دستمزدی دو میلیارد و ۱۰۰میلیون تومانی حاج‌صفی را به استخدام در بیاورد! به هر حال تا زمانی که رقم قطعی این انتقال در سایت سازمان لیگ منتشر نشود، نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد. نکته جالب اما اینجا است که دیروز آندرانیک تیموریان قرارداد یک ساله‌اش با باشگاه ماشین‌سازی تبریز را به ثبت رساند. به این ترتیب تا این لحظه و تا زمانی که تکلیف قطعی رقم قرارداد حاج‌صفی با سپاهان روشن شود، آندو با دستمزد یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومانی‌اش گران‌ترین بازیکن لیگ شانزدهم محسوب می‌شود. باید دید در نهایت این کورس فشرده پر از صفر را کدام بازیکن خوشبخت از آن خودش می‌کند!

ابهامات پرشمار

تازه باید بدانیم همه داستان، منحصر به همین اعداد زیبا و طولانی نیست؛ چه اینکه بسیاری بر این باورند چند باشگاه در اعلام رقم دستمزد بازیکنان‌شان، شفافیت لازم را به خرج نداده‌اند. به‌طور روشن در مورد پرسپولیس و استقلال و قراردادهایی که این دو باشگاه با مهدی طارمی و کاوه رضایی منعقد کردند سخن گفته می‌شود. به هر حال به زور نمی‌شود به مردم قبولاند که این دو بازیکن به ترتیب ۹۰۰میلیون و یک میلیارد تومان از سرخابی‌ها دستمزد گرفته‌اند. بسیاری عقیده دارند که پای برخی پرداخت‌های غیرشفاف هم در میان بوده است؛ آنچه بیش از پیش کفه «مخارج» را در فوتبال ایران سنگین‌تر می‌کند و معادلات اقتصادی این حوزه را در هم می‌پیچد!

بازتاب دستمزد حاج‌صفی در کیکر

معتبرترین نشریه ورزشی آلمان نوشت احسان حاج‌صفی، لژیونر فصل گذشته فرانکفورتی‌ها گران‌ترین بازیکن لیگ ایران شد. هفته‌نامه کیکر در جدید‌ترین شماره خود که روز دوشنبه منتشر شد، خبر انتقال ملی‌پوش ایرانی فصل گذشته تیم اف.اس‌.فاو فرانکفورت از دسته دوم بوندس‌لیگا را منتشر کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، این نشریه نوشت: «حاج‌صفی، ستاره ۲۶ ساله قراردادی با تیم سپاهان از لیگ کشورش بست. وینگر ایرانی که فصل گذشته در تیم فرانکفورت حضور داشت، با دریافت ۴۵۰ هزار دلار دستمزد سالانه، گران‌ترین بازیکن لیگ ایران شد.»