جنجال «جیووا»

گروه ورزش: اولین برنامه نود در فصل جدید سراغ یک سوژه جالب و مهم رفت. در این برنامه پیراهن‌های «جیووا» که حالا هم اسپانسر تیم ملی است و هم بسیاری از باشگاه‌های لیگ برتری و حتی لیگ یک که سراغ این برند رفته‌اند، مورد بررسی قرارگرفت و مشخص شد این لباس‌ها بی‌کیفیت و البته تقلبی هستند. این موضوع آنقدر اهمیت داشت که بسیاری از مسوولان نسبت به آن واکنش نشان دادند. قبل از همه، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال روی خط تلفنی این برنامه آمد و در این رابطه صحبت کرد: «قراردادی سه ساله با این شرکت بسته شده که پوشاک تیم ملی ما را رایگان بدهد و به سایر تیم‌ها نیز طبق لیستی که ما می‌دهیم، ۹۰ درصد تخفیف داده خواهد شد.

در جلسه‌ای که با کی‌روش داشتیم، ۲۳ مورد ایراد به لباس‌ها گرفتیم. زمانی که ما به فدراسیون فوتبال آمدیم، قرارداد بسته شده بود و ما باید طبق همین قرارداد پیش می‌رفتیم. اکنون دنبال راه جدیدی هستیم. با این شرکت جلسه داشتیم و ۲۳ مورد ایراد گرفته شده را گفتیم که اگر مرتفع نشود، قرارداد فسخ خواهد شد. با آدیداس صحبت کرده‌ایم و شاید به نتایج خوبی هم برسیم.» اما دیروز امیر عابدینی سرپرست سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال که با «ایسنا» گفت‌وگو کرده بود نیز به این موضوع پرداخت و گفت: «براساس پروتکل‌ها بین سرمربی تیم ملی و فدراسیون فوتبال، سرمربی هم باید از پوشاک تیم ملی راضی باشد. کی‌روش از این پوشاک راضی نیست و محمدرضا ساکت هم به دنبال تغییر پوشاک تیم ملی است. الان هم دوستان ما این موضوع را تعقیب می‌کنند و اگر از من کمک بخواهند به این موضوع ورود می‌کنم. ما خودمان در آن دوره آدیداس را از خارج از کشور وارد کردیم که کار بسیار خوبی بود و الان هم اگر بخواهند می‌توانیم این کار را انجام دهیم.»

جیووا در ایران چه می‌کند؟

بعد از مسائل مطرح شده در برنامه نود، سایت ورزش‌سه هم گزارشی تحلیلی از شیوه عملکرد شرکت‌هایی نظیر جیووا به انتشار رساند که در بخشی از آن می‌خوانیم: «اساسا کمپانی‌هایی مثل جیووا فعالیت خود را به این شکل آغاز می‌کنند که با قرارداد با باشگاه‌ها و استفاده از فضای تبلیغی فوتبال نام خود را در بازار ایران مطرح می‌کنند و سپس به فروش عمده و تک‌ می‌پردازند. آنها البته در ایران فضای گسترده‌ای برای عرضه اجناس خود ندارند، اما از آنجا که شرکت‌ها و موسسات از مشتریان بالقوه محسوب می‌شوند، سفارش‌های متعددی از ارگان‌ها و نهادها به دفاتر این دو کمپانی می‌رسد. جیووا در حال حاضر با استفاده از تجربه مشابه آل‌اشپورت، به‌دنبال بازاریابی و فروش در ایران است و تولیدی خود را در شیراز افتتاح کرده است. همان‌طور که در برنامه نود توضیح داده شد، مشتری از روی کاتالوگ لباس موردنظر را انتخاب کرده و این شرکت سفارش را برای تولید می‌گیرد و آن را در سریع‌ترین زمان ممکن به دست مشتری می‌رساند. این بیزینس مدل کاملا متفاوت با کار شرکت‌های آدیداس و نایکی است. شرکت‌های بزرگ تولید لباس ورزشی علاوه بر اینکه همواره موجودی متفاوتی را در انبار خود دارند، برای مشتری‌های رسمی (باشگاه‌ها) از مسیر دیگری اقدام به ثبت سفارش می‌کنند و البته کیفیت استاندارد دارند.»