دنیای اقتصاد: منصور پورحیدری به خاک سپرده شد. اسطوره محجوب فوتبال ایران که جمعه گذشته دار فانی را وداع گفته بود، دیروز روی دست صدها تن از هوادارانش به سمت منزل ابدی بدرقه شد. روز شنبه حرف و حدیث‌های زیادی در مورد محل تشییع پیکر پورحیدری به گوش می‌رسید و اخبار متناقض، حاکی از برگزاری مراسم در ورزشگاه‌های آزادی یا شیرودی بود. در نهایت اما امجدیه سابق به این منظور انتخاب شد تا ورزشگاهی که منصورخان خاطرات بسیاری در آن داشت، آخرین میعادگاه ملاقاتش با مردم باشد. با توجه به شرایط جوی، حضور مردم گسترده بود و البته تعداد بسیار زیادی از پیشکسوتان فوتبال کشور هم زیر تابوت تاج سر استقلال را گرفتند. بعد از برگزاری مراسم آخرین دور افتخار، پیکر مرحوم به قطعه نام‌آوران بهشت‌زهرا انتقال یافت و در کنار مزار مرحوم همایون بهزادی به خاک سپرده شد. خداحافظ برای همیشه آقا منصور؛ آقای نجیب و باوقار.

سنگ تمام پرسپولیسی‌ها

سال گذشته بعد از درگذشت ناگهانی هادی نوروزی، استقلالی‌ها در فضای مجازی و حقیقی پای کار ماندند و به کاپیتان فقید سرخ‌ها ادای احترام کردند. همین مساله امسال در ضایعه درگذشت منصورخان پورحیدری تکرار شد و این بار اکثر قریب به اتفاق هواداران و پیشکسوتان پرسپولیس هم در غم از دست رفتن پدر استقلال به سوگ نشستند. دیروز در ورزشگاه شیرودی و بهشت‌زهرا، انبوهی از چهره‌های اساطیری باشگاه پرسپولیس به‌چشم می‌خوردند؛ از شخص برانکو ایوانکوویچ تا سلطان علی پروین و از علی‌اکبر طاهری تا پیوس و مایلی‌کهن و علی کریمی. بدبختانه انگار تنها در چنین حوادث تلخی است که می‌توانیم طعم خوش اتحاد و همدلی را مزمزه کنیم. ‌ای کاش حجم اندکی از این همه احترام به یکدیگر، در ایام عادی هم وجود می‌داشت و به بهبود فضای فوتبال کشور کمک می‌کرد. در آن صورت حتما همه در کنار هم می‌توانستیم خیلی بیشتر از پدیده جهانی و صلح‌آفرین فوتبال لذت ببریم؛ اما افسوس که خیلی وقت‌ها فقط منتظریم تا ستاره‌ای از بین‌مان کوچ کند و بعد از آن سر کیسه «محبت»مان را شل کنیم.

پدر، فرزندانش را جمع کرد

مدت‌ها بود که عکاس‌ها تلاش می‌کردند تصویری از علیرضا منصوریان و فرهاد مجیدی در کنار هم به ثبت برسانند، اما چنین فرصتی پیش نمی‌آمد. منصوریان بعد از آنکه هدایت استقلال را بر عهده گرفت، رسما و علنا از مجیدی دعوت کرد تا به بهانه اعطای پیراهن شماره هفت به بختیار رحمانی، سر تمرینات آبی‌ها حاضر شود، اما مجیدی این دعوت را نپذیرفت. او در تمام طول این مدت نسبت به اتفاقاتی که برای استقلال رخ داده بی‌تفاوت باقی مانده تا شائبه اختلافش با منصوریان اوج بگیرد. با این وجود درگذشت منصور پورحیدری باعث شد مجیدی شنبه‌شب خودش را به تهران برساند و صبح یکشنبه در مراسم خاکسپاری پورحیدری حضور بیابد. به این ترتیب بالاخره یک قاب مشترک از مجیدی در کنار منصوریان به ثبت رسید تا شاید این موضوع به بهبود فضای روانی حاکم بر باشگاه استقلال کمک کند. علاوه بر این دو نفر، مهدی رحمتی و پرویز مظلومی هم از دیگر کسانی بودند که با وجود شایعه اختلاف، زیر تابوت منصورخان را گرفتند. انگار پدر استقلال برای آخرین بار همه فرزندان باشگاه را گرد هم جمع کرده بود. بعد از سردی ناگزیر خاک اما، آیا دوباره اثری از این اتحاد به چشم خواهد خورد؟

تداوم یک رفتار زشت

اخیرا انتشار تصویر عباس جدیدی بر بستر منصور پورحیدری، آن هم در حالی که اسطوره استقلال آخرین نفس‌های زندگی‌اش را می‌کشید جار و جنجال زیادی به‌وجود آورد و موجب اعتراضات فراوانی شد. خیلی‌ها گفتند و نوشتند که نباید مردی نظیر پورحیدری را هزینه کسب شهرت کرد، اما شگفت‌انگیز است که برخی از مردم عادی هم کماکان دست از چنین رویه‌ای نمی‌کشند و هر مراسم ترحیم و بزرگداشتی را به محملی برای سلفی انداختن در کنار ستاره‌ها تبدیل می‌کنند. پیش‌تر در حاشیه مراسمی که برای از دست رفتگانی همچون ناصر حجازی، هادی نوروزی، همایون بهزادی و حتی چهره‌های هنری مثل داود رشیدی برگزار شد، بارها رفتار سلفی‌بگیرهای هیجان‌زده مورد انتقاد قرار گرفت، اما انگار قرار نیست بساط این «کاسبان ترحیم» جمع شود. متاسفانه کماکان عده زیادی از هموطنان ما مترصد هم‌نشینی با ستاره‌ها به هر بهانه‌ای هستند تا چند عکس مشترک بگیرند و چهار تا لایک بیشتر جمع کنند. هیچ‌کس هم نمی‌داند آیا چنین کوششی، ارزش هتک حرمت از متوفی و به هم ریختن اعصاب نزدیکان او را دارد یا نه؟

جملات ماندگار

شفیعی (همسر مرحوم حجازی): یادم هست سال‌ها قبل وقتی آقای پورحیدری پدر خود را از دست داده بود ما به منزل آنها رفتیم. از پدرشان مبلغ ۳ میلیون تومان به ایشان به ارث رسیده بود که همه آن مبلغ را بین بازیکنان تقسیم کردند بدون آنکه باشگاه متوجه شود. شما می‌دانید ۳ میلیون تومان در آن سال‌های دور چه ارزشی داشت.

مسعود معینی: او هیچ‌گاه حرفی نزد که دلی بشکند. دلسوز بود و زمانی که استقلال به مشکل مالی خورده بود خانه‌اش را فروخت تا تیم زمین نخورد. بعد از انقلاب یکی از کسانی بود که نگذاشت تیم تاج منحل شود و هواداران این تیم پرطرفدار را به خود وابسته کرد.

سلطانی‎‌فر: پورحیدری یکی از بازیکنان با اخلاق و با تعصب فوتبال کشورمان بود، یک شخصیت بزرگ را از دست دادیم و باید بگویم که امروز آسمان نیز برای این مرحوم اشک می‌ریزد.

به نام پدر!

به نام پدر!

به نام پدر!

به نام پدر!

به نام پدر!

به نام پدر!

به نام پدر!

به نام پدر!

به نام پدر!

به نام پدر!