فغانی«ارمغان»آسیا شد!

AFC طی مراسمی از گروه داوری ایران تقدیر به‌عمل آورد و همچنین نامزدهای نهایی بهترین‌های آسیا را نیز اعلام کرد. به گزارش «ایسنا»، در این مراسم کنفدراسیون فوتبال آسیا از علیرضا فغانی، رضا سخندان و محمدرضا منصوری که قضاوت‌های خوبی در سال ۲۰۱۶ میلادی داشتند، تقدیر کرد. در این مراسم از گروه داوری استرالیا در بخش بانوان نیز تقدیر شد. شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در این مراسم گفت: «چشم‌انداز و هدف AFC این است که از موفقیت بازیکنان و دست‌اندرکاران فوتبال آسیا در جهان اطمینان حاصل کند. عملکرد داوران ما در سال گذشته یک‌بار دیگر نشان داد که قاره آسیا یک قدرت بزرگ جهانی در فوتبال است. داوران آسیایی - مردان و زنان- توانسته‌اند احترام فوتبال جهان را کسب کنند.» فغانی و کمک‌هایش در چند سال اخیر، رقابت‌های حساسی مثل فینال جام باشگاه‌های جهان و فینال المپیک را قضاوت کردند، همچنین AFC نامزدهای نهایی خود را در سه بخش بهترین بازیکن فوتسال، بهترین بازیکن جوان، در بخش مردان و بانوان و بهترین بازیکن شاغل در لیگ‌های خارجی را اعلام کرد که در این لیست نام سه فوتسالیست ایران به نام‌های علی‌اصغر حسن‌زاده، فرهاد توکلی و احمد اسماعیل‌پور به‌عنوان کاندیدای بهترین فوتسالیست سال آسیا دیده می‌شود.

تمجید فنایی از فغانی

در این میان کارشناس و پیشکسوت داوری فوتبال کشورمان نسبت به انتخاب علیرضا فغانی به‌عنوان یکی از بهترین داوران جهان ابراز خوشحالی کرد. محمد فنایی درباره نامزد شدن علیرضا فغانی در بخش بهترین داور در مراسم برترین‌های فوتبال جهان موسوم به Globe Soccer Awards، با تبریک به خانواده فغانی و جامعه داوری و فوتبال گفت: «امروزما شواهدی داریم که داوری ما بالاتراز سطح فوتبال کشورمان است، منتهی داوری مظلوم است و حمایت نمی‌شود. این ازمشکلات ماست که مسوولان نگاه مثبتی نسبت به داوری کشور ندارند. آرزو داریم که فغانی در این مراسم به‌عنوان نفر برتر انتخاب شود و ارمغان داوری ایران و آسیا شود.اکنون ما باید فغانی را جزو کسانی بدانیم که در جام‌جهانی قضاوت می‌کند. او باید نگاهش به مراحل بالای جام‌جهانی باشد. کمک‌های فغانی هم باید بدانند که موفقیت‌های او می‌تواند به آنها هم کمک کند.»

این کارشناس داوری فوتبال با بیان اینکه باید نگاه مردم نسبت به داوری کشور یک نگاه مثبت باشد، خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین نکته‌ای که باید توجه داشته باشیم این است که در خارج از ایران همه امکانات برای قضاوت حرفه‌ای مهیاست، این امکانات باید در داخل کشور هم فراهم شود. اکنون فغانی از بهترین و مهم‌ترین داوران آسیا و جهان است. این را باید بدانید که او آخرین نفر نیست و جوانان ما هم می‌آیند و مانند فغانی به جایگاه‌های بالای داوری می‌رسند. دغدغه ما این است که داوری از قطبی بودن درآید و برای رسیدن به این هدف حتما باید جوانان بیایند و اشتباه کنند و تجربه کسب کنند تا داوری مانند فغانی از آنها دربیاید.در حال‌حاضر اکثر داوران ما تحصیل کرده‌اند و با کار و تلاش زیاد سعی در به‌روز کردن خودشان دارند.» پیشکسوت داوری فوتبال کشورمان با تاکید بر اینکه آسیا هم باید نگاه ویژه‌ای نسبت به داوران ایرانی داشته باشد، تصریح کرد:«AFC با اینکه با فوتبال ایران مشکل دارد و همیشه سیاست را وارد ارتباطاتش با فوتبال ایران کرده است ولی نمی‌تواند از داوران ما چشم‌پوشی کند.»