رازهای سه‌شنبه سیاه

دنیای اقتصاد: تلخ و باورنکردنی بود. یکی از بهترین پرسپولیس‌های تاریخ، یکی از سنگین‌ترین شکست‌های ادوارش را چشید. تیمی که سخت به آن دل بسته بودیم تا شاید بعد از سال‌ها طلسم عدم حضور تیم‌های ایرانی در فینال لیگ قهرمانان آسیا را بشکند و چه بسا حتی جام قهرمانی این رقابت‌ها را بالای سر ببرد، بدجوری در مقابل الهلال نقره‌داغ شد. همه چیز شکلی کابوس‌وار و شگفت‌انگیز داشت.

بازی از همان اولین دقایقش فرم عجیب و یکطرفه‌ای پیدا کرد. اشتباهات پرتعداد بازیکنان سرخپوش به‌ویژه در فاز دفاعی باعث شد دروازه پرسپولیس به دفعات تهدید شود. آنها چند بار جان سالم به در بردند، اما معلوم بود که دیر یا زود دروازه‌شان فرو خواهد پاشید. نهایتا این تیم گل اول را در میانه‌های نیمه اول خورد و بعد از آن دقایقی برای به تساوی کشاندن کار فشار آورد، اما حملات این تیم منجر به خلق موقعیت جدی گلزنی نمی‌شد. در آخرین دقایق نیمه اول بار دیگر اشتباهات فردی این بار از بازیکنی مثل شجاع خلیل‌زاده کار دست سرخ‌ها داد و دروازه پرسپولیس را باز کرد. با این همه اما، قطعا گل کمرشکن الهلال در این بازی، گل سوم آنها بود. برانکو در وقت دوم با به میدان فرستادن احمد نوراللهی تصمیم گرفت میزان دوندگی در میانه میدان را افزایش بدهد که این اتفاق هم رخ داد. در حادثه‌ای نادر در دنیای فوتبال، عبدالله اوتایف دو بار ظرف دو دقیقه خطا کرد و کارت زرد گرفت تا از زمین مسابقه اخراج شود. درست در شرایطی که پرسپولیس می‌رفت تا در شکل جدید بازی بر حریف ۱۰نفره‌اش برتری بیابد، گل سوم از راه رسید. شایان مصلح که نقش اساسی در اخراج بازیکن الهلال داشت، این بار به طرز ناشیانه‌ای جا ماند تا روی ارسال تیز بازیکن حریف و یک اشتباه دیگر از شجاع خلیل‌زاده، دروازه باز شود. این گل، آب سردی بود روی پیکر سرخ‌ها و باعث شد در ۴۰دقیقه بعدی، تنها شبحی از شاگردان برانکو در زمین دیده شود. پرسپولیسی‌ها نمی‌توانستند موقعیت جدی خلق کنند و معدود فرصت‌های بادآورده هم با بی‌دقتی بازیکنان این تیم از کف می‌رفت. آنها حتی خوش‌شانس بودند که روی ضدحملات گل‌های بیشتری نخوردند، اما این خوش‌اقبالی هم در آخرین دقیقه بازی از بین رفت تا دروازه بیرانوند برای بار چهارم باز شود. در روزی که عمر خربین مهاجم سوریه‌ای الهلال ستاره بازی بود، تیم عربستانی به‌شدت به فینال نزدیک شد. بازی برگشت روز ۲۵مهر در مسقط عمان برگزار می‌شود و پرسپولیس برای صعود به پیروزی با پنج گل اختلاف نیاز دارد!

مجموعه عوامل یک کابوس

انگار همه چیز دست به دست هم داده بود تا پرسپولیس این سه‌شنبه سیاه را برای هوادارانش بسازد. محمد انصاری از حضور در این بازی محروم بود و در غیاب او که مدافع میانی مطمئن برانکو و کی‌روش است، همه امیدوار بودند جلال حسینی به میادین برگردد. جلال که بعد از ماه‌ها مصدومیت و غیبت از ابتدای هفته در قالب تیم اصلی تمرین کرده و با اطمینان گفته بود به این بازی می‌رسد، نهایتا در آخرین لحظه بازی را از دست داد تا حسین ماهینی و شجاع خلیل‌زاده بدترین زوج ممکن در قلب خط دفاعی را بسازند. در سمت راست این خط صادق محرمی افول کرده طبق معمول نه در دفاع و نه در حمله حرفی برای گفتن نداشت. در سمت چپ هم شایان مصلح بار دیگر نشان داد توانایی‌های هجومی دارد، اما در فاز تدافعی به‌ویژه در مسابقات مهمی مثل بازی با الهلال به مشکل برمی‌خورد. در خط میانی باید به نقش تعیین‌کننده کمال کامیابی‌نیا اشاره کرد. او در دقیقه۱۰ بازی برگشت با الاهلی اخراج شد و همبازی‌هایش به خوبی جورش را کشیدند، اما این بار جای خالی کمال خیلی به چشم آمد. محسن ربیع‌خواه فرسنگ‌ها با کمال فاصله دارد و شاید تنها اشتباه فنی برانکو در ارنج این مسابقه آن بود که نوراللهی را به ربیع‌خواه ترجیح نداد. طبیعی است که مثلث خربین، ادواردو و میلاسی در مقابل مثلث ربیع‌خواه، خلیل‌زاده و ماهینی در موضع برتری باشد و همین موضوع باعث ایجاد موقعیت‌های متعدد گلزنی برای تیم عربستانی شد. مشکل دیگر پرسپولیس اما افت بدموقع محسن مسلمان و به‌خصوص وحید امیری بود. امیری که مدتهاست از فرم ایده‌آلش فاصله گرفته در این بازی هم ضعیف ظاهر شد و بهترین بخت گلزنی سرخپوشان را در همان دقایق ابتدایی از دست داد. در فاز هجومی اما بی‌تردید غیبت مهدی طارمی هم بسیار مهم بود؛ بازیکنی که هم از نظر فنی با محرومیتش به تیم لطمه زد و هم از نظر روحی و روانی با آن حکم محرومیت اعلام شده از سوی فیفا و نیز افشای دریافتی زیرمیزی‌اش در برنامه نود باعث فروپاشی تیم شد. به علاوه باید قبول کرد باشگاه عربستانی هم تیمی بسیار یکدست و قدرتمند دارد. اگر پرسپولیس یک بار طلسم ۱۷ساله را شکسته و به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان رسیده، حضور در مراحل بالا کسب‌وکار الهلال است. آنها خوب و باتجربه بودند، آرامش داشتند و بدون هیچ‌کدام از مصائب حریف ایرانی‌شان، تحت‌تاثیر حمایت‌های پررنگ مردم امارات موفق به کسب پیروزی شدند.

آغاز بحران؟

به هر حال پرسپولیس در آستانه حذف از لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفته و این مساله می‌تواند تیم خوب برانکو را در مسابقات داخلی هم دچار بحران کند. دیروز البته سایت رسمی باشگاه با انتشار بیانیه‌ای از هواداران عذرخواهی کرده و وعده تلاش برای جبران نتیجه در بازی برگشت را داد، اما همزمان فدراسیون فوتبال هم با انتشار اطلاعیه‌ای از دعوت مهدی طارمی به کمیته اخلاق پرده برداشت. آقای گل دوفصل اخیر لیگ برتر باید به کمیته اخلاق برود و در مورد برخی مسائل از جمله پولی که از حسین هدایتی گرفته توضیح بدهد. آیا این آغاز یک بحران در پرسپولیس است؟ آیا تیم پرامیدی که در آسیا با چنین شکستی مواجه شد، می‌تواند خودش را برای مسابقات لیگ در سطحی بالا حفظ کند؟ فعلا که به‌نظر می‌رسد تعطیلی دوهفته‌ای در بهترین زمان ممکن از راه رسیده است. پرسپولیس روز ۲۰مهر باید بازی بعدی‌اش را در اهواز برابر استقلال خوزستان انجام بدهد.