بد، بدتر، بدترین

انگلیس شگفتی‌آور 

صدرنشینی آرسنال در لیگ برتر به قدر کافی شگفت‌انگیز هست، اما نباید از فرم بد بزرگان هم به سادگی گذشت. منچسترسیتی از زمان حضور پپ گواردیولا همواره مدعی اول قهرمانی بوده، اما امسال به شکل عجیبی با ترکیب‌های متفاوت پپ آنها درحال دور شدن از قهرمانی هستند. شکست این هفته برابر تاتنهام هم باعث شد تا این سرمربی به طلسم عجیب ۵ شکست و بدون گل زده در خانه اسپرز تداوم ببخشد. البته آنها هنوز در لیگ قهرمانان و جام حذفی شانس دارند و از این بابت از چلسی و لیورپول خیلی اوضاع بهتری دارند. آبی‌های لندن با بیش از ۶۰۰ میلیون پوند هزینه در دو پنجره نقل و انتقالاتی اخیر، نهم هستند و تنها یک شانس نصفه و نیمه در لیگ قهرمانان دارند. از آن طرف لیورپول هم با ترکیب ناهمگونش، یک پله پایین‌تر از چلسی ایستاده و بدترین دوران یورگن کلوپ در آنفیلد درحال رقم خوردن است. هردو تیم شانس بسیار اندکی برای حضور به رقابت‌های اروپایی در فصل آینده دارند و به همین دلیل شانس‌شان را در لیگ قهرمانان دنبال می‌کنند. هرچند بعید است با این فرم افتضاح بتوانند آنجا هم کاری از پیش ببرند.

بازگشت لالیگا به سابق 

سه فصلی می‌شود که بارسلونا پس از سلطه عجیب و غریبش با لیونل مسی، دیگر قهرمانی لالیگا را تجربه نکرده، اما احتمالا امسال به این افتخار دست پیدا می‌کنند. رئال مادرید به شکل غیرقابل توضیحی در آغاز سال جدید میلادی روی شیب نزولی افتاده و شکست دور از انتظار در خانه مایورکا هم تیر خلاصی بود بر پیکره کارلو آنچلوتی که فاصله تیمش با بارسلونای صدرنشین را به ۸ امتیاز افزایش داد. بعد از دست دادن قهرمانی سوپرکاپ با شکست در ال کلاسیکو، رئال باید در نیمه نهایی کوپا دل‌ری هم به مصاف تیم آماده ژاوی برود و همه در حال تداعی کردن خاطرات سال ۲۰۱۵ رئال با کارلتو هستند. همان فصلی که رئال به عنوان مدافع عنوان قهرمانی اروپا، فوق‌العاده آغازش کرد، اما با شروع سال جدید وارد افت شد و در نهایت همه جام‌ها به بارسلونا رسید. البته اوضاع دیگر تیم شهر مادرید هم خوب نیست و دیگو سیمئونه هم مثل همتای ایتالیایی‌اش به‌شدت تحت فشار است. اتلتیکومادرید پس از حذف از لیگ قهرمانان و جام حذفی، اکنون حتی در جایگاه چهارم هم احساس امنیت نمی‌کند و به نظر می‌رسد در انتهای فصل راه ال‌چولو از مادریدی‌ها جدا خواهد شد.

سقوط آزاد ایتالیایی 

امشب از ساعت ۲۳:۱۵ یوونتوس درخانه تورینو، دربی شهر تورین را برگزار می‌کند آن‌هم در شرایطی که پس از چندین دهه، در جدول پایین‌تر از این تیم ایستاده است. کسر ۱۵ امتیاز از بیانکونری به دلیل تقلب در اعلام سودسرمایه، اوضاع بد بیانکونری را تبدیل به افتضاح کرد و در شرایطی که صحبت از کسر امتیازات بیشتر هم هست، یووه درحال سپری کردن بدترین دوران تاریخ خود پس از سقوط اجباری به سری B ‌است. فوتبال ایتالیا هنوز هم با مشکلات مافیایی و وضعیت بد مالی تیم‌هایش دست‌وپنجه نرم می‌کند. همین سبب شده تا میلان به عنوان قهرمان فصل گذشته‌ سری A پس از اینکه در تابستان تنها ۳۵ میلیون یورو بودجه داشت، اکنون در مهم‌ترین بزنگاه فصل وارد افت عجیبی شده و از یک مدعی قهرمانی به تیم رده پنجمی تبدیل شود که در ۲۰ روز دو بار به همشهری‌اش می‌بازد و هم جام حذفی را از دست داده، هم سوپرکاپ ایتالیا و هم رقابت بر سر قهرمانی لیگ را. در این شرایط آیا میلان که از برد در ۷ بازی اخیر عاجز مانده، می‌تواند در لیگ قهرمانان حریف تاتنهام شود؟ پاسخ فعلا که منفی است.