p22 copy

فصل23-2022 در اکثر رشته‌های ورزشی به پایان رسید و حالا بهترین موقعیت است تا لیگ‌هایی که بیشترین دستمزد را به بازیکنانشان پرداخت می‌کنند، مورد بررسی قرار دهیم. با وجود ریخت و پاش‌هایی که در دنیای فوتبال انجام می‌شود و جدیدا هم سعودی‌ها نرخ را حسابی بالا برده‌اند، برخلاف تصور این لیگ‌های فوتبال نیستند که بیشترین دستمزد را به بازیکنان خود می‌دهند، بلکه رقبای دیگری هم این وسط وجود دارند. شاید جالب باشد بدانید فوتبالی‌ها به نزدیکی ورزش‌های محبوب آمریکایی‌ها هم نمی‌رسند. پرخرج‌ترین ورزش دنیا را اتحادیه ملی بسکتبال می‌چرخاند، رقابتی که ما آن را به اسم NBA می‌شناسیم.

 امسال دنور ناگتس با درخشش نیکولا جوکیچ، سنتر 2 متر و یازده سانتی متری خود برای اولین‌بار فاتح این مسابقات شد. همان بازیکنی که با قراردادی 5ساله با دستمزد خالص 250میلیون دلار، رکورد NBA را شکست. البته که دستمزد اکثر ستاره‌ها حول و حوش همین اعداد و ارقام است و به همین دلیل هم NBA با میانگین پرداختی سالانه 32/ 8میلیون دلار دستمزد، با فاصله رتبه نخست پرداخت حقوق را دارد. قطعا از دیدن رتبه دوم بیشترین پرداختی در لیگ‌های ورزشی دنیا شگفت زده می‌شوید؛ چراکه این عنوان در اختیار هندی‌هاست! لیگ برتر کریکت هند که قدمتی 15ساله دارد، با 10تیم برگزار می‌شود و آن‌قدر برای مردم این کشور با جمعیت میلیاردی‌اش جذاب است که بازیکنان شاغل در آن سالانه به‌طور میانگین 30/ 5میلیون دلار دریافتی دارند.

از این اعداد و ارقام تعجب نکنید؛ چراکه لیگ برتر کریکت هند اولین رویداد ورزشی جهان بود که از طریف یوتیوب به‌صورت مستقیم پخش شده و ارزش این لیگ در سال2022 میلادی، 11میلیارد دلار تخمین زده شده است. سومین لیگ در میانگین پرداخت دستمزد، لیگ بیسبال آمریکا است که با نام MLB شناخته می‌شود. ازآنجاکه این ورزش هم مثل بسکتبال برای آمریکایی‌ها بسیار محبوب است، تیم‌های حاضر در آن مبلغ زیادی را برای حقوق بازیکنان شاغل در آن اختصاص می‌دهند که میانگین سالانه آن به 03/ 4میلیون دلار می‌رسد. ولی دیگر نوبتی هم که باشد، نوبت لیگ برتر انگلیس است.

غالب دستمزدها در این لیگ بالاتر از کشورهای دیگر است و به همین دلیل به عدد 97/ 3میلیون دلار در سال می‌رسد. البته تا همین چند سال قبل، فوتبال آمریکایی هزینه بیشتری را نسبت به تمام لیگ‌های فوتبالی در دنیا به ثبت می‌رساند؛ اما جذابیت جهانی پرمیرلیگ در مقابل طرفدارانی که غالبا در ایالات متحده لیگ فوتبال آمریکایی یا همان NFL را دنبال می‌کنند، باعث شده است این رقابت پایین‌تر از لیگ جزیره قرار بگیرد؛ آن هم با پرداختی سالانه 26/ 3میلیون یورو به هر بازیکن.