سوپراسـتار صحرا

این‌گونه معرفی کنید  

«من می‌خواهم تاریخ جدیدی را بنویسم و لیگ حرفه‌ای عربستان، سرشار از انرژی، دارای بازیکنان باکیفیت و به طرز فوق‌العاده‌ای در حال رشد است. بنابراین معتقدم این‌جا، همان مقصد مورد نظر برای من است. الهلال یک باشگاه بسیار بزرگ با هوادارانی شگفت‌انگیز است. آنها بهترین تیم آسیا هستند. به خاطر همین، این احساس را دارم که پیوستن به الهلال، یک تصمیم درست و در زمان درست برای من است. من عاشق پیروزی و گلزنی هستم و هدفم ادامه‌دادن به این دو مورد در لیگ حرفه‌ای عربستان و با پیراهن الهلال است.» اگر سال قبل در همین روزها کسی می‌گفت که این صحبت‌ها از نیمار شنیده شده، قطعا به سلامت عقلی گوینده شک می‌کردید. اما سعودی‌ها بهترین و سریع‌ترین راه برای شناسایی و معرفی کشورشان به جهان را پیدا کردند و آن فوتبال است.

از زمستان تاکنون، همه‌چیز تغییر کرده؛ فیلم آواز دسته‌جمعی سعودی‌ها با کریم بنزما پخش می‌شود، کریستیانو رونالدو به زبان عربی توییت می‌کند و نیمار هم عربستان را سرشار از انرژی می‌داند. بقیه ستاره‌ها را هم رها کنید که هرکدام تا چند ماه قبل ستاره تیمشان در سطح نخست فوتبال دنیا بودند و حالا درحال معرفی سعودی‌ها به دنیا و البته بالا بردن سطح فوتبال در این کشور هستند. این اقدامات شاید منتقدان زیادی داشته باشد و در دراز مدت هم برخی از اثرات مخرب آن بگویند، اما هرچه که هست، مزایای آن از معایبش بیشتر به چشم می‌آید. حداقل اینکه آنها ابتدا زیرساخت‌ها را فراهم کردند و بعد پای ستاره‌ها را باز کردند. همین که سوپراستارها ورزشگاه‌های کهنه و رو به نابودی را نمی‌بینند و همه‌چیز در شهر برایشان فراهم است، یعنی پیشرفت با برنامه‌ریزی کامل.

این قرارداد شگفت‌انگیز  

اینکه نیمار در ۳۱ سالگی و درحالی که هنوز یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان شاغل در دنیای فوتبال بوده، اما ترجیح داد تا برای ادامه فوتبالش به خاورمیانه کوچ کند، عوامل متعددی دارد، اما مهم این است که اینجاست. کاپیتان تیم ملی برزیل که با توافقی نزدیک به ۹۰ میلیون یورو پاریس را به مقصد ریاض ترک کرد و قرار است در پایان قراردادش با الهلال، ۳۰۰ میلیون یورو دریافت کند. روی کاغذ او سالانه ۵۰ میلیون کمتر از کریم بنزما و کریستیانو رونالدو درآمد دارد، اما آپشن‌هایی وجود دارند که درآمد وی را حتی از این دو فوق ستاره هم بالاتر می‌برد. عربستانی‌ها برای اقامت وی، یک کاخ بزرگ همراه با چند خدمه و مستخدم تجهیز کرده‌اند و یک هواپیمای اختصاصی هم در اختیارش قرار داده‌اند. آن‌طور که دیلی‌میل نوشته، نیمار به ازای هر برد ۸۰ هزار یورو دریافت خواهد کرد و یک آپشن عجیب دیگر هم که خیلی از آن صحبت شد و در گزارش فوق هم آمده، پاداش ۵۰۰ هزار یورویی به ازای هر پست اینستاگرامی یا توییتری است که برای تبلیغ عربستان منتشر کند.

بهترین گلزن تاریخ تیم ملی برزیل با حضور در الهلال، یک رکورد جدید در تاریخ نقل و انتقالات به نام خودش ثبت کرده که جالب توجه است؛ این ستاره ۳۱ ساله که هنوز هم گران‌قیمت‌ترین انتقال تاریخ فوتبال است، به تنها بازیکن در تاریخ تبدیل شده که مجموع هزینه انتقال‌های او به تیم‌های مختلف به پیش از ۳۰۰ میلیون پوند می‌رسد! نیمار که در تابستان ۲۰۱۳ با ۸۸ میلیون یورو از سانتوس به بارسلونا و در تابستان ۲۰۱۷ با مبلغ رکوردشکن ۲۲۲ میلیون یورو از بارسا به پاری‌سن‌ژرمن پیوسته بود، با پوشیدن پیراهن الهلال عربستان، در مجموع رقمی در حدود ۴۱۰ میلیون یورو (معادل ۳۵۰ میلیون پوند) برای باشگاه‌های ذکر شده هزینه تراشیده است. از زمان انتشار خبر پیوستن این وینگر تکنیکی به جمع آبی‌پوشان ریاض تا نوشتن این مطلب، پیج اینستاگرامی الهلال ۳ میلیون دنبال‌کننده اضافه پیدا کرده و قطعا در هنگام خواندن این مطلب مجموع فالوورهای آن از ۷ میلیون نفر هم تجاوز می‌کند.