لیـگ برتـر تنـاقض

صحبت‌های مفصل رضا درویش درخصوص مشکلات مالی پرسپولیس و نارضایتی بازیکنان از وضع موجود، نکات قابل تاملی داشت. نخست اینکه طبق گفته مدیرعامل پرسپولیس، بازیکنان طفلی! درست است که تمام قرارداد فصل گذشته خودشان را دریافت کرده‌اند، اما هنوز آپشن‌های قهرمانی پرداخت نشده؛ یعنی صحبت از چند ده میلیارد اخذ شده است و قطعا هیچ‌کدام از بازیکنان تیم آن‌قدر ندار نیستند که مثلا ۱۳ میلیارد دریافت کرده باشند و برای ۳ میلیارد تومان ناچار به کارتن خوابی باشند. آن‌هم در روزهایی که شاید میانگین درآمد اکثریت مردم در یک سال، با دو صفر کمتر به مبلغ پایه قرارداد بازیکنان برسد. اما خب به هرحال طفلی بازیکنان پرسپولیس هستند که همین حالا برای یک تبلیغ در استوری پیج شخصی‌شان، کمتر از ده‌ها میلیون تومان دریافت نمی‌کنند و این شانس را دارند که حتی در تابستان، مدل لباس‌های زمستانه شوند.

دوم اینکه صحبت‌های درویش درباره فشارها به اسپانسر این باشگاه برای عقد قرارداد با استقلال هم قابل تامل است؛ اینکه هنوز صحبت از این می‌شود که دو باشگاه باید زیرنظر سازمان خصوصی‌سازی اداره شوند، اما مساله اینجاست که چیزی تغییر نکرده و هنوز هم اهرم‌های بیرونی هستند که سعی در مدیریت اوضاع دارند. فقط به این نکته توجه کنید دیگر اپراتور تلفن همراه که اسپانسر استقلال بود، در فصل گذشته یک ریال به این باشگاه پرداخت نکرد تا آبی‌ها وارد بحران عجیبی شوند و حالا هم که صحبت از اسپانسر مشترک است. تجربه‌ای که قبلا هم شکست خورده و طبق گفته آقای مدیرعامل، دلیل مشکلات مالی فعلی آنها هم این بوده که اپراتور فوق اعلام کرده تنها برای یک باشگاه بودجه کنار گذاشته و به همین دلیل همه‌چیز فعلا ملغی شده است.

اما نکته سوم متعلق به استقلالی‌هاست؛ اینکه آنها بلافاصله پس از مصاحبه مدیرعامل پرسپولیس، یک بیانیه بلندبالا منتشر کردند و پاسخ وی را دادند. البته در این بیانیه آمده که صحبت‌های درویش درخصوص ریخت و پاش باشگاه‌های خصولتی و صنعتی و ضربه به سلامت لیگ برتر، بجا بوده اما آنها هیچ‌گاه تقاضای اسپانسر مشترک نداشتند که هیچ، بلکه این باشگاه پرسپولیس بوده که با فشار خود مانع از حمایت اپراتور فوق از استقلال شده است! اینکه سرخ‌ها درگیر آپشن هستند و استقلالی‌ها هنوز بابت فصل گذشته با بازیکنانشان تسویه‌حساب نکرده‌اند، از نظر آبی‌ها اوج تبعیض را نشان می‌دهد و بیانگر تفاوت میان دو باشگاه است. کاری به محتویات بیانیه فوق نداریم، اما به یاد داشته باشید که همین یک ماه پیش بود که فدراسیون فوتبال انتشار بیانیه توسط باشگاه‌های لیگ برتری را ممنوع و اعلام کرد که با باشگاه‌های متخلف در این زمینه برخورد می‌کند. حالا که دو هفته از لیگ برتر گذشته، هیچ‌کس وقعی به این قانون ننهاده و معلوم هم نیست در ادامه این لیگ پر از تناقض، دوباره چه کسی به دیگری طعنه خواهد زد.