عدالت مهم‌تر است یا زیبایی؟

چلسی با نتیجه ۴‌بر‌یک تاتنهام را در خانه خودش شکست داد و قطعا دیداری که ۵ گل داشته، نمی‌تواند نازیبا تلقی شود. منتهی مهم‌ترین دلیلی که این بازی را می‌توان در تاریخ قرار داد نه برد بزرگ مائوریسیو پوچتینو در بازگشت به خانه سابقش یا نخستین شکست فصل اسپرز با هدایت آنژه پوستوکوئلو بود که وقفه‌ها و تصمیمات مهمی بود که با چک کردن VAR اتخاذ شد. ابتدا در دقیقه ۱۴ گل سون هیونگ مین رد شد. پس از آن در دقیقه ۲۱ گل رحیم استرلینگ بود که سیستم کمک داور ویدئویی آن را مردود اعلام کرد. شش دقیقه بعد نوبت به کایسدو رسید که گل این بازیکن هم توسط VAR رد شود. در دقیقه ۳۳ بازی، کریستین رومرو با تکلی خطرناک، انزو فرناندز را در محوطه جریمه سرنگون کرد که کمک داور ویدئویی، این مدافع اسپرز را اخراج کرد و یک پنالتی برای چلسی گرفت.

در نهایت بازهم شاهد یک گل مردود شده دیگر بودیم که این‌بار نوبت به نیکلاس جکسون در دقیقه ۳۷ رسید که گل او مردود اعلام شود. جنجال و وقفه‌های این بازی به حدی بود که نیمه اول دیدار تاتنهام و چلسی، ۵۶ دقیقه و ۲۶ ثانیه طول کشید. نکته اینجاست که تنها ۲۳ دقیقه و ۲۱ ثانیه در نیمه نخست این بازی شاهد آن بودیم که توپ در جریان بازی باشد و همین از تب و تاب بازی‌ای که به‌شدت سرعتی دنبال می‌شد، کاست.

البته تصور نکنید که در نیمه دوم هم خبری از این وقفه‌های طولانی نبود، چرا که اودوگی پس از دریافت کارت زرد دوم تیمش را ۹ نفره کرد، گل دوم تاتنهام توسط اریک دایر به دلیل آفساید مردود اعلام شد و کلی مصدوم هم روی دست میزبان ماند که البته با چک کردن‌های پیاپی توسط اتاق VAR، آبی‌پوشان شانس آوردند که با ۱۱ نفر بازی را به اتمام رساندند. در نهایت هم ۹ دقیقه زمان تلف شده در نیمه دوم توسط مایکل اولیور اتخاذ شد و چلسی در همین دقایق تلف شده ۲ گل توسط جکسون به ثمر رساند تا او تبدیل به سومین مهاجم تاریخ چلسی شود که در این دربی لندن هت‌تریک می‌کند و این مسابقه در مجموع حدود ۱۱۱ دقیقه طول بکشد!

اما توجه شما را به واکنش سرمربی اسپرز جلب می‌کنیم: «‌وقفه‌های طولانی به خاطر  VAR در بازی در حال عادی شدن است. متاسفانه از این پس باید فوتبال را به این شکل تماشا کنیم و در آن شرکت کنیم. من این را دوست ندارم. دوست ندارم بیکار بایستیم، همه منتظر بایستند برای تصمیم نهایی و این تغییرات مداوم از اقتدار داور کم می‌کند.» این عقیده‌ای است که آنژه دارد، اما شاید پوچ هم نظر درستی داشته باشد: «این همان فوتبالی است که ما می‌خواهیم یا می‌خواستیم اما اجازه دادیم فناوری وارد آن شود و اکنون دیگر نمی‌توانیم شکایتی داشته باشیم. نخستین باری که صحبت از ورود VAR شد گفتم که با آن موافق نیستم، اما پس از آنکه با آن موافقت کردم، باید از این فناوری حمایت کنیم و تلاش کنیم تا آن را بهبود ببخشیم. بسیاری از مربیان خواهان  VAR بودند اما حال که این فناوری به ضرر آنها کار می‌کند آن‌ را مایه شرمساری می‌دانند.» پس قضاوت نهایی با شما؛ اینکه عدالت را انتخاب می‌کنید یا زیبایی فوتبال را.