شیپور جنگ در اردوگاه قهرمان

جواد نکونام به وضوح با انتخاب علی خطیر به عنوان مدیرعامل باشگاه مخالف بود و پس از جنگ‌های ضمنی، طرفین اختلاف‌شان را علنی کردند. همین موضوع در کنار مشکلات دیگر سبب شد تا استقلال تابستان پرحاشیه‌ای را پشت سر بگذارد و تیمی نه چندان پرستاره روانه مسابقات شود. هرچند در میانه‌راه طرفین با وساطت علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی (هنوز چگونگی این اتصال را نمی‌دانیم!) با یکدیگر روبوسی کردند و عکسی تاریخی از محفل آشتی‌کنان آنها هم منتشر شد.

در کنار آن استقلال نتیجه هم می‌گرفت و پایان نیم‌فصل نخست با قهرمانی این تیم، حداقل روی کاغذ و در مقایسه با دیگر مدعیان آرامش را در اردوگاه آبی نشان می‌داد. با این حال انگار با ورود به تعطیلات، آتش در توپخانه نزاع شعله‌ور شد. درحالی که پرسپولیس وقتی هنوز سرمربی‌‌اش مشخص نشده بود دو خرید بزرگ انجام داد، تراکتور فوروارد کلاس جهانی گرفت و حتی ملوان هم با حضور سربازهایش تقویت شده، استقلال در پر کردن نقاط ضعفش ناکام بوده که هیچ، نفراتی مثل سعید مهری، کوین یامگا و امید حامدی‌فر (تا زمان نامشخص) را هم از دست داده است.

مدیریت ناکارآمد؟

شاید در‌ نگاه اول مقصر اصلی مدیریت باشگاه باشد که تا این اندازه در جذب نفرات مدنظر سرمربی منفعلانه عمل کرده، اما انصافا لیست مورد انتظار نکونام هم در صورتی محقق می‌شود که پای ورژن ایرانی از بازی کامپیوتری فیفا وسط باشد! مطرح شدن نام‌هایی همچون علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده و ‌اللهیار صیادمنش در حالی که این نفرات در باشگاه‌های اروپایی مشغول به بازی هستند، سنگ بزرگی است نه برای نزدن که برای مقابل هم قراردادن خطیر و هواداران با اسم رمز ناتوانی مدیریت. مدیرعامل استقلال هم که ید طولایی در لبیک گفتن به حواشی دارد، این‌بار مستقیما به اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های نزدیک به جواد واکنش نشان داد و بازی را شروع کرد.

بخشی از خبر لغو اردوی امارات که در کانال رسمی باشگاه منتشر شد را بخوانید: «این برای دومین بار است که اردوی خارجی استقلال در نیم‌فصل لغو می‌شود. پیش از این نیز یک بار باشگاه در آستانه عقد قرارداد برپایی اردوی ۱۰ روزه رایگان در امارات بود که جواد نکونام اعلام کرد تمایلی به اردوی خارجی ندارد. سرمربی استقلال هفته گذشته درخواست برپایی اردوی خارجی را مطرح کرد و این‌بار باشگاه با صرف هزینه دست به فراهم کردن مقدمات برپایی اردوی ۸ روزه در امارات، تهیه بلیت، رزرو هتل، تهیه زمین و امکانات تمرین و ریکاوری، توافق و تعیین دو بازی دوستانه زد که متاسفانه برای بار دوم سرمربی استقلال از برپایی اردوی خارجی منصرف شد.»

حرکت جوادگونه

خب حالا نوبت به نکونام و رسانه‌های نزدیک به او می‌رسد که واکنش نشان بدهند. به این ترتیب فورا در برخی صفحات مجازی و خبرگزاری‌ها این موضوع اعلام می‌شود که استقلال با توجه به عدم جذب نفر جدید، تنها ۱۳ بازیکن در اختیار دارد و با این شرایط امکان برگزاری اردو وجود نخواهد داشت. اینجاست که بلافاصله رسانه رسمی باشگاه وارد عمل می‌شود و جواب مخالفان پشت پرده را می‌دهد. بخشی از متن بعدی را بخوانید: «برخی افراد به نیت تخریب، مدعی شدند دلیل لغو اردو کمبود بازیکن بوده است اما برابر با لیست موجود در باشگاه استقلال، کاروان تیم قرار بود صبح سه‌شنبه با ۴۷ نفر (شامل ۲۰ بازیکن) به دبی پرواز کند.» نه قصد قضاوت داریم و نه می‌خواهیم جزئی از این بازی رسانه‌ای نخ‌نما باشیم. فقط باید گفت بیچاره هواداران استقلال که امیدوار بودند اگر تیم‌شان از آسیا حذف شده، نتوانسته ستاره بزرگی بخرد یا اوضاع مالی خوبی ندارد، حداقل در مسیر درستی قرار گرفته که می‌تواند یک بار دیگر شادی را ‌میهمان قلب‌های‌شان کند. اما افسوس که سهم‌خواهی و قدرت‌نمایی بر سر چیزی که منشأ آن اصلا مشخص نیست، حتی طرفداران از همه جا بی‌خبر را هم به جان یکدیگر می‌اندازد.


خودت می‌توانی اینها را بخری؟

روشن است که بخشی از مشکلات باشگاه استقلال به ناتوانی مدیریت در جذب بازیکنان مورد نظر کادرفنی مربوط می‌شود. گفتیم که قصد قضاوت نداریم و تقریبا در هیچ جدل و اختلافی هم این‌طور نیست که صددرصد یک طرف مقصر و طرف دیگر بی‌گناه باشد. با این حال انصافا فهرستی که نکونام برای جذب بازیکن در زمستان به باشگاه داده، بسیار عجیب و جذب این نفرات تقریبا ناممکن است. آن‌طور که رسانه‌ها خبر داده‌اند، در لیست نکونام نام نفراتی مثل علیرضا جهانبخش،‌ اللهیار صیادمنش، سعید عزت‌اللهی، علی قلی‌زاده، مجید حسینی، امید نورافکن و... به چشم می‌خورد. واقعا آیا جذب این نفرات مقدور است؟ واکنش جهانبخش به پیشنهاد استقلال حتی تا حدی طنزآمیز هم بود. لژیونرها چطور باید رضایت‌نامه بگیرند و برگردند؟ چطور ممکن است سپاهان حاضر شود با وجود قرارداد سه ساله‌ای که با نورافکن دارد، یکی از مهم‌ترین بازیکنانش را به رقیب اصلی‌اش در مسیر کسب عنوان قهرمانی بدهد؟ انصافا آیا اگر خود نکونام مدیرعامل باشگاه بود، می‌توانست این لیست را بگیرد؟