لیورپول به تاریخ می‌پیوندد؟...

حامد مومنی

بدون شک هواداران تیم سرخپوش لیورپول خاطره‌ بسیار خوبی از ورزشگاه استانبول دارند، پس از آن بازی بود که آنها شعری با نام «معجزه استانبول» را سرودند. امشب آنها دوست دارند برای ششمین بار جام‌قهرمانی باشگاه‌های اروپا را به خانه ببرند و این در حالی است که میلانی‌ها هم که با توجه به قهرمانی باصلابت همشهری خود در سری آ برای قرار گرفتن در صدر جدول تیم‌های سری آ در پایان فصل نداشتند حالا می‌کوشند با شکست لیورپول در بازی امشب تا حدودی ناکامی‌های این فصل خود را به دست فراموشی بسپارند.

ورزشگاه المپیک آتن امشب در حالی میزبان حساس‌ترین و پرتماشاگرین مسابقه فوتبال جهان در رده باشگاهی است که طبق آمار تعداد هواداران انگلیسی و ایتالیایی این بازی بیشتر از یونانی‌های حاضر در استادیوم خواهد بود.

خاطره فینال عجیب و غریب جام باشگاه‌ها در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ که لیورپول موفق شد شکست ۳ بر صفر خود مقابل میلان را در نیمه دوم جبران کند و سرانجام در ضربات پنالتی حریف ایتالیایی را مغلوب کند به خوبی در ذهن هواداران هر دو تیم نقش بسته است.

پس از پشت‌سر گذاشتن منچستر یونایتد در دو دیدار به یاد ماندنی، میلان اکنون با انگیزه‌ بسیار زیادی به آتن سفر کرده است تا انتقام دیدار فینال سه سال گذشته را از بندرنشینان لیورپول بگیرد. در آن سوی میدان شاگردان رافائل بنیتز که حضور خود در لیگ برتر را با ۲۱ امتیاز اختلاف نسبت به تیم قهرمان به پایان بردند دندان‌های خود را برای فتح ششمین جام خود در تاریخ این بازی‌ها تیز کرده‌اند.

کارلو آنجلوتی، سرمربی کهنه‌کار میلان پیش از پرواز به آتن درباره این بازی گفت:‌ «فکر می‌کنم هر دو تیم در‌حال‌حاضر در شرایط نسبتا متعادل و برابری به سر می‌برند. در فینال آن سال بازیکنان ما کمی خسته بودند و با شرایط بدنی نامساعد پا به زمین گذاشتند. سال گذشته هم هدفمان تنها رسیدن به فینال بود و انتظارات بیشتری نداشتیم ولی امسال تنها تلاش می‌کنیم تا با جام به میلان بازگردیم.»

اگرچه میلانی‌ها هنوز برای به زمین فرستادن پائولو مالدینی تصمیم نگرفته‌اند و معلوم نیست مصدومیت زانوی مالدینی به او اجازه بازی می‌دهد یا نه، سرمربی میلان دراین‌باره می‌گوید:‌ «در چنین بازی حساسی تجربه فاکتوری تعیین‌کننده است. بازیکنان با تجربه روش متفاوتی برای غلبه بر استرس خود در مقایسه با بازیکنان جوان دارند همین عامل باعث می‌شود از مالدینی به عنوان یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های خود در بازی چهارشنبه استفاده کنم».

برخلاف آنجلوتی که سعی می‌کند صحبتی درباره شکست دور از انتظار تیمش برابر لیورپول در ورزشگاه استانبول نکند بینتز اسپانیایی با یادآور کردن خاطرات آن بازی می‌کوشد روحیه بازیکنان تیمش را افزایش دهد: «اگر بازی را ببریم احتمال دارد تا مردم چند صد سال بعد هم درباره این فینال رویایی صحبت کنند. در حقیقت با پیروزی در این مسابقه شانس پیوستن به تاریخ را داریم و این برای ما فوق‌العاده است. میلان تیم بسیار خوبی است ولی ما هنوز خاطره استانبول را به خوبی به یاد می‌آوریم. تنها برتری میلان به لیورپول این است که بازیکنان آنها تجربه بیشتری در فتح جام‌های اروپایی و جام‌جهانی دارند ولی این باعث نمی‌شود که ما بازنده از میدان خارج شویم».

بنیتز مردی که دیده‌ها و روش‌هایش برای موفقیت در لیگ برتر در اروپا مفیدتر به نظر می‌رسد معتقد است میلان در عین حال که از تجربه بسیار بالایی برخوردار است در برخی خطوط ضعف‌هایی آشکار دارد.

یکی از نقاط ضعف این تیم در خط دفاعی است. جایی که دیدار برزیلی روی توپ‌های بلند ناتوان و پراشتباه نشان می‌دهد.

اگرچه لیورپول ممکن است یک کاکا خلاق و انفجاری نداشته باشد اما در خط دفاعی تقریبا غیرقابل نفوذ به نظر می‌رسد.

بدون شک میلان سعی می‌کند با تخریب بازی هافبک‌های حریف به حفظ دفاع محکم لیورپول نزدیک شود تا شاید روزنه‌ای برای بازکردن دروازه رینا بیابد.

ترکیب احتمالی دو تیم:

لیورپول: رینا- فینان- کرگر- آگر- آربلو- ماسکرانو- ژابی آلونسو- رییسه- کراوچ - کویت

سرمربی: رافائل بنیتز

آ.ث.میلان: دیدا- اودو- نستا- مالدینی- یان کولونسکی- گتوزو- پیرلو- آبرویسنی- کاکا- سیدورف- ژیلاردینو

سرمربی: کارلو آنجلوتی