گذشت فوتبالیست قدیمی از قصاص
برنامه دوشنبه شب نود در حالی برگزار شد که حسین فرکی از سوی مخاطبان این برنامه به عنوان بهترین مربی لیگ برتر انتخاب شد.سرمربی تیم فولاد خوزستان که موفق شد این تیم را به عنوان قهرمانی برساند، میهمان حضوری برنامه نود بود. وی ضمن اشاره به جدایی‌اش از نفت تهران، تاکید کرد: احساس کردم دیگر نمی‌توانم با تیم نفت پیشرفت کنم. برای همین به فولاد رفتم.وی که تاکید داشت وضعیتی‌اش برای فصل آینده مشخص نیست، با تشکر از افرادی که قهرمانی فولاد را به او تبریک گفته بودند، تصریح کرد: در این چند روز بیش از 2 هزار پیامک تبریک برایم ارسال شده است.
فرکی تصمیم‌گیری نهایی درباره ماندن یا جدایی از فولاد را به بعداز مسابقات لیگ قهرمانان آسیا موکول کرد. همچنین سروش رفیعی و مهرداد جماعتی دو بازیکن ۲۴ ساله فولاد هم دیگر میهمان حضوری و مهدی تاج نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال هم دیگر میهمان برنامه نود بود. سوال پیامکی این هفته به بهترین مربی فصل اختصاص یافته بود که در نهایت این آمار به دست آمد:حسین فرکی: ۴۴ درصد، علی دایی: ۲۹ درصد، امیر قلعه‌نویی: ۱۲ درصد، یحیی گل محمدی: ۱۱ درصد، دراگان اسکوچیچ: ۳ درصد و زلاتکو کرانچار: یک درصد.
آنچه در برنامه نود دوشنبه شب بیشتر از همه به چشم می‌آمد پیگیری عادل فردوسی پور درباره سرنوشت اعدام جوانی بود که در سال ۸۶ فرزند یکی از فوتبالیست‌های قدیمی مازندران را به قتل رساند و قرار بود روزگذشته مراسم اعدام برگزار شود. فردوسی‌پور در برنامه‌اش بارها از خانواده مقتول درخواست کرد تا با همه سختی‌هایی که متحمل شدند از حق خودشان بگذرند و بعد از چند سال رضایت بدهند تا جوانی که اشتباه کرده بتواند به آغوش خانواده برگردد. مجری برنامه ۹۰ در قسمت‌هایی از برنامه اعلام کرد که چهره‌های زیادی تماس گرفته‌اند و حاضرند دیه خانواده مقتول را هم بپردازند تا اعدام لغو شود، او در قسمت‌های پایانی برنامه اعلام کرد پدر مقتول از حق خودش گذشته و قرار است خبرهای خوشی به گوش جامعه برسد.
چگونگی گذشت از قصاص
سرانجام تلاش‌ها نتیجه داد و روز گذشته خبر رسید اولیای دم از قصاص گذشتند. در همین رابطه حجت‌الاسلام فضل‌الله سیفی رئیس دادگستری شهرستان نور چگونگی گذشت اولیای دم عبدالله حسین‌زاده را از قصاص قاتل فرزندشان تشریح کرد. وی اظهار کرد: با توجه به اینکه این پرونده در دادگاه کیفری استان مازندران رسیدگی شده بود درخواست اجرای حکم از دادسرای ساری به دادسرای نور ارجاع شد تا حکم قصاص نیابتا اجرا شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه اولیای دم خواستار قصاص بودند از همه ظرفیت‌های شهرستان از جمله آیت‌الله سجادی امام جمعه شهر، اعضای شورای اسلامی شهر رویان و انجمن حمایت از زندانیان نور برای اخذ رضایت از اولیای دم مرحوم عبدالله حسین‌زاده استفاده شد.
سیفی افزود: ابتدا یک فرجه سه ماهه برای تاخیر در اجرای حکم داده شد و در این سه ماه بیشترین تلاش‌ها برای اخذ رضایت انجام گرفت و در نهایت دادستان محترم نور در راستای نیابت سابق، امروز را به عنوان زمان اجرای حکم اعلام کرد.
رئیس دادگستری نور اظهار کرد: دوشنبه شب آقای شالیکار رئیس محترم زندان نور به همراه دیگر افراد متنفذ تلاش‌هایی کردند که این تلاش‌ها منجر به این شد که خانواده مرحوم حسین‌زاده گفتند پای چوبه دار اعلام رضایت می‌کنند.
وی تصریح کرد: دیروز صبح زمان اجرای حکم، اولیای دم آمدند و مادر مقتول گفت اگرچه من یک پسرم را در حادثه تصادف و پسر دیگرم را این‌گونه از دست داده‌ام و سفره من خالی است، اما انتظار ندارم سفره کسی خالی شود.
سیفی در پایان گفت:‌ روی هم رفته با وجهه مذهبی که در خانواده مقتول بود، اولیای دم پای چوبه دار آمدند و طناب را از گردن قاتل برداشتند و به صورت عملی و بعدا هم به صورت کتبی رضایت خود را اعلام کردند و با این کار از قصاص قاتل فرزندشان گذشتند.
مراسم نمادین تحویل چاقو در نور
در همین رابطه تهیه‌کننده «خط ویژه» که در یک ماه گذشته تلاش فراوانی برای جمع‌آوری پول دیه و همچنین گرفتن رضایت خانواده مقتول داشت، ‌خاطر نشان کرد: خیلی خوشحال هستم و نمی‌دانم باید چگونه این حس و حالم را بیان کنم. از قول خانواده متهم نیز باید از مردم تشکر کنم، همچنین باید به شکل ویژه‌ای از رئیس و مددکار زندان شهر نور که کمک بسیاری به ما کردند و آنها بودند که موضوع را به ما ارجاع دادند، تشکر کنم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا خانواده مقتول همچنان قرار است با دیه دریافت شده یک مدرسه در مناطق محروم بسازد، گفت: بله خانواده مقتول همچنان در فکر چنین هزینه‌کردی هستند. آنها اکنون بین ساخت یک مدرسه یا یک ورزشگاه برای جوانان شهر مردد‌ هستند.
لشکری قوچانی در عین حال خاطرنشان کرد: برای ساخت مدرسه و براساس آنچه ما حساب کرده‌ایم، هنوز ۱۰۰ میلیون تومان کم داریم. به همین دلیل بچه‌های «خط ویژه» به خانواده مقتول قول دادند که تمام تلاش خود را برای جمع‌آوری این پول انجام دهند تا بتوان یک کار خیریه بزرگ با این پول انجام داد، البته این را نیز باید تاکید کنم که این کار زیر نظر نهادهای ذی‌ربط و با نظارت آنها انجام می‌شود.
تهیه‌کننده «خط ویژه» در ادامه سخنانش با تشکر مجدد از رئیس و مددکار زندان شهر نور گفت: نکته جالب توجه دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که قرار است روز جمعه ساعت ۴ بعدازظهر در میدان اصلی شهر نور مراسم نمادینی برگزار شود تا طی آن تمام جوانان زیر ۲۰ سالی که با خود چاقو حمل می‌کنند، چاقوهای خود را تحویل دهند.