پرونده پیچیده سیاسی

گروه ورزش: هفته جدید برای پرسپولیس با یک غافلگیری بزرگ شروع شد. در شرایطی که فضای این باشگاه همچنان متاثر از شکست برابر ذوب‌آهن و حذف از جام حذفی بود، ظهر روز شنبه خبر رسید حمیدرضا سیاسی بازداشت و طی تنها چند ساعت به زندان اوین منتقل شده است. این می‌توانست یک شوک بزرگ باشد؛ به ویژه برای تیمی که بسیار امیدوار بود کم‌کاری ابتدای فصل در زمینه جذب بازیکن را در نقل‌وانتقالات بین دو نیم‌فصل جبران کند. مدیرعامل باشگاه پرسپولیس اما دومین مسافر فوتبالی زندان اوین ظرف یک ماه گذشته است. پیش‌تر محمد مایلی‌کهن در تاریخ ۲۰ آبان به واسطه شکایت علی دایی راهی همین ندامتگاه شده بود؛ هرچند سرمربی پیشین تیم ملی کشورمان روز ۲۴ آبان با اعلام رضایت شاکی آزاد شد، در مورد سیاسی اما فضا به‌طور کلی متفاوت است. از یکسو مسوولان باشگاه پرسپولیس و امیررضا خادم اصرار دارند که موضوع ربطی به شخصیت حقیقی او ندارد و پرونده‌های پیشین سرخپوشان منجر به گرفتاری آقای مدیرعامل شده، از سوی دیگر اما برخی از آنها که اسم‌شان به‌عنوان شاکی این پرونده مطرح شده، خودشان را کنار کشیده‌اند تا به درستی روشن نباشد دلیل بازداشت سیاسی چیست؟ شاید برای استقلال هم اتفاق بیفتد!

امیررضا خادم به‌عنوان معاون وزیر ورزش و نماینده این وزارتخانه در بحث واگذاری پرسپولیس و استقلال، این روزها فشارهای بسیار سنگینی را تحمل می‌کند. او که جمعه شب یک مناظره‌ تلویزیونی سنگین را با امیر عابدینی و علی فتح‌الله‌زاده تجربه کرده بود، تنها ساعاتی بعد با خبر دستگیری مدیرعامل پرسپولیس مواجه شد؛ کسی که چند ماه پیش از سوی خود او به‌عضویت در هیات‌مدیره جدید سرخپوشان منصوب شده بود. خادم اما سعی کرد موضعی آرام در قبال این موضوع اتخاذ کند. او به خبرگزاری فارس گفت: «به‌علت پرونده‌های گذشته که از مدیریت‌های سابق وجود داشته و متاسفانه هنوز تعیین تکلیف نشده است، قاضی دادسرای فرهنگ و رسانه با احضار آقای سیاسی حکم بازداشت موقت او را صادر کرد. متاسفانه مشکلات مالی گسترده و بدهی‌های زیادی برای استقلال و پرسپولیس بر جای مانده و اکنون ما باید جوابگو باشیم. امیدوارم با حل آنها بتوانیم روند واگذاری دو تیم را سرعت ببخشیم. امیدوارم آقای سیاسی هر چه سریع‌تر آزاد شود؛ هرچند این احتمال وجود دارد که همین مشکلات گریبان استقلال را هم بگیرد.» خواجه‌وند، سخنگوی باشگاه پرسپولیس هم در گفت‌وگوهایش با رسانه‌های مختلف، تقریبا مواضع مشابهی اتخاذ کرده بود. این در حالی است که خود سیاسی ساعاتی بعد از بازداشت کمی مصداقی‌تر در این مورد حرف زده بود. مدیرعامل باشگاه پرسپولیس به خبرگزاری فارس می‌گوید: «من به دلیل پرونده‌های قبلی از جمله شکایت والیبالیست‌ها، کشتی‌گیران و اسپانسر بازداشت شده‌ام.»

به ما ربطی ندارد، شفاف‌سازی کنید

داستان اما به همین سادگی‌ها نیست. تنها دقایقی پس از آنکه مدیرعامل پرسپولیس مدعی شد شکایت کشتی‌گیران و والیبالیست‌های طلبکار از باشگاه در بازداشت او موثر بوده، وکیل این گروه از ورزشکاران موضوع را تکذیب کرد. او به خبرگزاری مهر گفت: «اینکه گفته می‌شود بازداشت سیاسی برای شکایت ورزشکاران بوده، فرافکنی است. این اظهارنظرها کذب محض بوده، چرا که هنوز به دادخواست رسیدگی نشده است.» این خبرگزاری همچنین دیروز مصاحبه‌ای هم از محمد رویانیان منتشر کرد که طی آن مدیرعامل پیشین پرسپولیس، ارتباط بازداشت سیاسی با مدیریت‌های قبلی را به چالش کشیده بود: «آقایان اعلام کرده‌اند بازداشت آقای سیاسی به خاطر مدیریت مدیران قبلی پرسپولیس است. بیایند صادقانه بگویند مربوط به کدام مدیران است و پیرامون چه موضوعی است. من وکیلم را فرستاده‌ام تا پیگیری کند مدیران قبلی که آقایان عنوان کرده‌اند چه کسانی هستند. من تاسف خوردم از اظهارات برخی مسوولان ورزش که بدون آگاهی حرف زدند. برای من جای تاسف و تعجب دارد که این آقایان ابتدایی‌ترین مسائل قضایی را هم مورد توجه قرار نمی‌دهند. این ماجرا اصلا به مدیران قبلی ربطی ندارد.» همچنین تفرشی، نماینده شرکت بهنام پیشرو کیش در باشگاه پرسپولیس در مصاحبه با خبرگزاری نسیم می‌گوید: «در اینکه ما از باشگاه پرسپولیس شکایت کرده‌ایم هیچ شکی وجود ندارد، ولی اینکه بازداشت سیاسی ربطی به این پرونده داشته باشد را نمی‌دانم. به هرحال پرونده ما در دادسرا در حال پیگیری است و ما هم تا آخر شکایت خود را دنبال خواهیم کرد. من می‌دانم پرسپولیس چند پرونده شکایت دیگر هم در دادسرا داشته و به همین دلیل مطمئن نیستم سیاسی به خاطر شکایت ما دستگیر شده باشد.»

احتمال حضور یک ماهه سیاسی در زندان

در این میان اما سایت کاپ هم گزارشی را با تیتر «پشت پرده دستگیری مدیرعامل پرسپولیس» روی خروجی‌اش قرار داد که می‌تواند در نوع خودش جالب باشد. در این گزارش از سه مورد به‌عنوان عوامل بازداشت سیاسی یاد شده است: «بحث اول ماجرای اختلاف با اسپانسر باشگاه پرسپولیس است که چندی پیش منجر به قطع همکاری این مجموعه با باشگاه شد. آنها اعتقاد دارند تخلفی در قرارداد صورت گرفته و پرسپولیس و در راس آن سیاسی به‌عنوان مدیرعامل باید پاسخگو باشد. گفته می‌شود مساله دوم دیدار سیاسی با جهانشاهی، عنصر ضد انقلاب است که در دیدار مدیرعامل پرسپولیس با رئیس باشگاه رئال مادرید حاشیه‌های زیادی به همراه داشت. دلیل سوم هم فردی است که ادعا می‌کند ۱۰ میلیارد تومان به پرسپولیس کمک کرده، اما سیاسی این مبلغ را میان چند شرکت تقسیم کرده است.» این در حالی است که خواجه‌وند، سخنگوی باشگاه پرسپولیس شنبه شب در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ارتباط این پرونده با عنصر ضدانقلاب را رد کرده بود: «پرونده جهانشاهی دراین باره مطرح نشده، اما موارد متعددی باعث شد تا پس از تفهیم اتهام قرار بازداشت صادر شود.» سایت کاپ همچنین از قول یک وکیل مدعی شده قاضی پرونده سیاسی همان فردی است که پرونده‌های مایلی‌کهن و اسفندیار رحیم مشایی را پیگیری کرده است. گزارش این رسانه اما با این جملات مهم به پایان می‌رسد: «در حال حاضر تحقیقات مقدماتی روی پرونده مربوط به مدیرعامل پرسپولیس صورت می‌گیرد. تحقیقاتی که ممکن است یک ماه زمان ببرد و در این مدت حمیدرضا سیاسی باید در بازداشت باشد، زیرا شرایط پرونده طوری است که سیاسی حتی به قید ضمانت هم نمی‌تواند موقتا آزاد شود.» بد نیست بدانید حمید استیلی هم دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته بود: «با توجه به شرایطی که من می‌بینم فکر نمی‌کنم به زودی مشکل آقای سیاسی برطرف شود.»