جویندگان صعود در سیدنی!

گروه ورزش- از ساعت دوازده‌ونیم ظهر امروز، دومین بازی تیم ملی کشورمان در مسابقات جام ملت‌های آسیا برگزار خواهد شد؛ جایی که شاگردان کارلوس کی‌روش به مصاف تیم ملی قطر خواهند رفت. دو تیم شروعی کاملا متفاوت در جام شانزدهم داشتند. ایران با کسب برتری دو بر صفر مقابل بحرین، آغازی قدرتمندانه در این تورنمنت داشت، اما قطر با نتیجه پرگل چهار بر یک برابر امارات شکست خورد تا در آستانه حذف از این رقابت‌ها قرار بگیرد. میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ بعد از آن باخت حالا چیزی برای از دست دادن ندارد و مسلما بازی با ایران را به چشم مسابقه مرگ و زندگی نگاه خواهد کرد. این موضوع، می‌تواند برای تیم ملی کشورمان مزایا و خطرات خاص خودش را داشته باشد. از یک سو بازی انتحاری قطری‌ها کار را برای خط دفاعی ایران سخت می‌کند و از سوی دیگر، این جلو کشیدن بی‌محابای بازیکنان حریف، فضای بهتری در اختیار عناصر تهاجمی تیم کشورمان قرار خواهد داد. یک بازی «خانگی» در غربت!

تا اینجای کار استقبال هواداران تیم ملی کشورمان از این مجموعه، همه را شگفت‌زده کرده است؛ تا جایی که گفته می‌شود ایران بعد از استرالیا پرهوادارترین تیم جام شانزدهم است. نخستین بازی تیم ملی کشورمان در ملبورن، در ورزشگاهی مملو از تماشاگران ایرانی برگزار شد و حالا به نظر می‌رسد مسابقه دوم هم سناریوی مشابهی داشته باشد. دیدار امروز با قطر، در استادیومی به نام «استرالیا» در شهر سیدنی برگزار می‌شود و جالب اینکه تا غروب سه‌شنبه، ۲۵ هزار بلیت برای این مسابقه به فروش رسیده که اکثر آنها توسط ایرانیان خریداری شده است. مسلما این فضا کمک زیادی به بچه‌های تیم ملی خواهد کرد. آنها می‌توانند با پیروزی در این بازی خیلی زود، مقابل چشم همین هواداران جشن صعود بگیرند. دیگر خبر حاشیه‌ای از اردوی تیم ملی هم اینکه خبرگزاری تسنیم مدعی شده کنفدراسیون فوتبال آسیا از پررنگ بودن نقش یوز ایرانی روی پیراهن ملی‌پوشان ایراد گرفته و مدعی شده این نقش باید کمرنگ‌تر شود. تیم ایران در بازی امروز قرمز خواهد پوشید و باید ببینیم تغییری در طرح مزبور اتفاق می‌افتد یا نه؟

تیمی که کاپیتانش را از دست داد

تیم ملی قطر اما برای رویارویی با ایران دردسرهایی دارد. قاسم برهان، دروازه‌بان اصلی آنها در مصاف با امارات اشتباهات عجیب و مرگباری داشت که همین مساله باعث شده حضور او در ترکیب اصلی بازی با تیم کشورمان در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد؛ هرچند برهان قبلا نشان داده آنقدرها گلر بدی نیست. دو روز پیش اما مشکلی دیگر هم برای عنابی‌ها به وجود آمد و آنها کاپیتان‌شان را از دست دادند. بنا به گزارش خبرگزاری‌های معتبر، بلال محمد که جزو مدافعان کلیدی قطر نیز محسوب می‌شود، به واسطه تشدید مصدومیتش از فهرست بازیکنان این تیم حذف شد و جای خودش را به محمد کاسولا داد. او همان بازیکنی است که در آخرین بازی مرحله پیش‌مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ و در تساوی ایران و قطر، یکی از دو گل تیم میهمان را در ورزشگاه آزادی به ثمر رساند.

از گل گوچی تا نیم‌ساعت عجیب قطری‌ها!

ایران و قطر تا به حال ۱۹ بار به مصاف یکدیگر رفته‌اند که در این بین تیم ملی کشورمان موفق به کسب ۱۱ پیروزی شده است. همچنین پنج بازی دو تیم به تساوی انجامیده و سه بار نیز عنابی‌ها به برتری دست یافته‌اند. تلخ‌ترین خاطره ما از قطر، مربوط به پنجمین دیدار دو تیم است که طی آن شاگردان مایلی‌کهن در دوحه دو برصفر مقابل این تیم شکست خوردند و در شرایطی که در آستانه صعود به جام‌جهانی قرار گرفته بودند، ناچار به حضور در پلی‌آف و مصاف با ژاپن و استرالیا شدند. یکی از خوش‌ترین مصاف‌های ما با قطر اما، ۱۴ خرداد ۹۲ برگزار شد؛ جایی که تیم ملی کشورمان با تک گل رضا قوچان‌نژاد پشت این حریف را در زمین خودش به خاک مالید و نخستین گام از سه‌گانه پیروزی‌های حیات‌بخش را برای صعودی معجزه‌آسا به جام جهانی برزیل برداشت. حتما یادتان هست که بعد از آن گل، گوچی به سمت دریچه دوربین یکی از فیلمبرداران کنار زمین حرکت کرد و خوشحالی‌اش را از این طریق به ایرانیان سراسر جهان نشان داد. قطری‌ها اما چند روز بعد و درست همزمان با بازی ایران و کره‌جنوبی، به شکلی عجیب ظرف ۳۰ دقیقه پنج گل از ازبکستان دریافت کردند تا صعود تیم کشورمان به جام‌جهانی به خطر بیفتد، اما خوشبختانه دروازه ما در اولسان بسته ماند. دل ما با این حریف «صاف» نیست. خودتان دلیلش را بهتر می‌دانید!

اظهارنظر مربیان دو تیم

دیروز اما سرمربیان تیم‌های ملی ایران و قطر در کنفرانس خبری قبل از بازی در مورد این مسابقه صحبت کردند. به گزارش «ایسنا»، کارلوس کی‌روش گفت: «مسلما امروز بازی سخت و دشواری را پیش‌رو داریم. قطر تیمی است که مراحل آماده‌سازی خود را به خوبی پشت سر گذاشته و در آخرین تورنمنتی که شرکت کرده، به قهرمانی رسیده است. این تیم با بهترین امکانات برای حضور در جام ملت‌های آسیا آماده شده است. بازیکنان ما برای رسیدن به هدف اگر لازم باشد حتی پرواز یا شنا می‌کنند. پشت سر هر بازیکن تیم ملی یک تیم وجود دارد.» او در مورد شکست سنگین قطر در بازی نخست هم گفت: « من فیلم بازی قطر و امارات را دیدم. این بازی می‌توانست به نفع هر کدام از دو تیم تمام شود اما امارات از موقعیت‌هایش بهتر استفاده کرد و نتیجه‌ لازم را گرفت.» همچنین جمال‌بلماضی، سرمربی قطر هم گفت: «بازی مقابل امارات روز خوب ما نبود. ما خوب بازی نکردیم اما آن بازی را فراموش ‌کرده‌ و می‌خواهیم آن را جبران کنیم. ما در تلاش هستیم تا یک راه‌ برای شکست دادن ایران پیدا کنیم.»