استقلال، ذوب در بحران!

گروه ورزش: تنها یک باخت؛ ظاهرا همین کافی بود تا بحران به اردوی استقلالی‌ها بیاید و ماه‌عسل آبی را به پایان ببرد. بعد از دو برد خوب برابر سیاه‌جامگان و ملوان، کبک مظلومی و شاگردانش خروس می‌خواند.

در دو هفته گذشته هر روز انواع مصاحبه‌های بلند از بازیکنان استقلال منتشر می‌شد که محتوای آنها کری‌خوانی برای رقبا و اعلام بازگشت این تیم به روزهای طلایی بود. آنها از بازی تک‌ضرب و روان تیم‌شان به خصوص در نیمه اول بازی با ملوان با عنوان «تیکی‌تاکا» تعبیر می‌کردند، اما هفته سوم از راه رسید تا آبی‌پوشان مقهور تیکی‌تاکای واقعی ذوب‌آهن شوند.

شاگردان یحیی گل‌محمدی در ۴۵ دقیقه دوم بازی روز جمعه، هر کاری که دوست داشتند با توپ انجام دادند، دو گل زدند و حداقل چهار موقعیت عالی دیگر هم ایجاد کردند. استقلال در روزی که حرفی برای گفتن نداشت مقابل قهرمان فصل گذشته جام حذفی سپر انداخت تا آژیر قرمز خیلی زودتر از آنچه مظلومی گمان می‌کرد به صدا دربیاید.

استقلال «صفر» بود

منصور پورحیدری که در فصل جدید به‌عنوان سرپرست استقلال روی نیمکت آبی‌ها می‌نشیند، بعد از باخت به ذوب‌آهن تندترین مصاحبه ممکن را در مورد کیفیت فنی این تیم انجام داد. او که پیش‌تر افشا کرده بود گزینه اصلی باشگاه برای هدایت استقلال در لیگ پانزدهم حسین فرکی بوده، حالا بعد از نخستین شکست آبی‌ها به خبرگزاری فارس می‌گوید: «فکر می‌کنم شکست تلخی بود و ما اصلا خوب نبودیم. برخلاف آنکه عده‌ای می‌گویند ما در نیمه اول خوب بودیم، معتقدم فقط سه، چهار فرصت گل از حریف بیشتر داشتیم. کار تیمی ما کند بود و بچه‌ها کار قابل قبولی به نمایش نگذاشتند.

باید این موضوع را بپذیریم و قبول کنیم. اشکالاتی در خط دفاعی ما وجود داشت که قطعا باید بررسی شود. من بعد از پایان بازی در رختکن از کادر فنی خواهش کردم که اشکال را پیدا کنند.» پورحیدری سپس به مصائب مالی باشگاه اشاره می‌کند: «من از شما می‌پرسم چه چیز این استقلال به قهرمانی می‌خورد؟ من نمی‌خواهم خیلی از مسائل را باز کنم ولی قبول کنید هر روز در تمرینات قیافه بازیکنانی را می‌بینم که غرغر می‌کنند و مشکلات آنان حل نشده است! باید در حد انتظار توقع داشت، البته شکست جمعه ربطی به حرف‌های من ندارد و یک تیم نباید به یکباره این همه افت داشته باشد. در مجموع افت و خیز برای استقلال بوده و خواهد بود ولی نه اینکه تیم صفر باشد.

به نظر من استقلال به خصوص در نیمه دوم صفر بود و باید از هواداران عذرخواهی کنیم.» واضح است که نظر پورحیدری به‌عنوان یکی از موثرترین مردان باشگاه استقلال اهمیت زیادی دارد. این در حالی است که برخی دیگر از عوامل باشگاه مثل کردنوری، شهاب جهانیان و نظری جویباری هم اظهارنظرهای معناداری در مورد باخت استقلال به ذوب‌آهن انجام داده‌اند. آیا این فضا که تنها بعد از یک باخت به وجود آمده، کار را برای مظلومی سخت نمی‌کند؟

ستاره‌ای که ناجی نبود

بازی با ذوب‌آهن برای استقلالی‌ها یک نکته ویژه دیگر هم داشت؛ نخستین بازی پروپیچ برای آبی‌پوشان! مهاجمی که با تبلیغات فراوان و دردسرهای اداری عجیب و غریب به جمع آبی‌پوشان پیوسته بود، از فرصت مصدومیت سجاد شهباززاده نهایت استفاده را برد و ۹۰ دقیقه در پیشانی خط حمله استقلال به بازی گرفته شد. با این وجود پروپیچ کروات توفیقی در زمینه گشودن دروازه حریف نداشت و دو موقعیت خوب گلزنی را هم از دست داد. مسلم است که قضاوت در فوتبال براساس تنها یک بازی، اصلا کار درستی نیست، اما گویا برخی استقلالی‌ها اعتقادی به این موضوع ندارند! در همین راستا مسعود معینی، عضو هیات‌مدیره باشگاه به سایت کاپ می‌گوید: «استقلال در دیدار مقابل ذوب‌آهن عملکرد خوبی نداشت. این تیم در خط دفاع بسیار متزلزل نشان داد، به خصوص دو دفاع وسط تیم که اصلا عملکرد خوبی نداشتند. به نظرم اشتباه استقلال در این بازی حضور مهاجم کروات بود که با سایر بازیکنان ناهماهنگ بود. او در طول بازی در خط حمله تنها بود و هیچ بازیکنی وی را حمایت نمی‌کرد. ذوب‌آهن در نیمه اول بسیار محتاط بازی کرد اما در نیمه دوم توانست با استفاده از ضدحملات و جناح چپ تیم خود که ضعف استقلال در عدم پوشش بود به گل برتری برسد.»

یک بحث کهنه؛ کرار جاسم!

به نظر می‌رسد همه فوتبال‌دوستان کشور از دست کرار جاسم و حواشی او به ستوه آمده‌اند. بازیکن عراقی آبی‌پوشان در بازی با ذوب‌آهن هم مثل مسابقه قبلی به‌عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفت، اما تنها پس از چند دقیقه به دلیل مصدومیت از میدان خارج شد تا عملا یک تعویض استقلال بسوزد. نکته جالب اینجا است که جاسم را در حین بازی حتی به بیمارستان هم انتقال دادند، اما آنجا مشخص شد مشکل خاصی ندارد و در ناحیه قفسه سینه فقط کمی احساس درد می‌کرده است! این موضوع باعث شده کرار بار دیگر در مظان اتهام کم‌کاری یا کارشکنی قرار بگیرد؛ اتهامی که فصل گذشته و بعد از محرومیت او از دربی رفت تهران هم متوجه این بازیکن شده بود.

مسعود معینی در مورد این بازیکن می‌گوید: «کرار مطابق دو بازی گذشته عملکرد مطلوبی نداشت. ما حتما در جلسه هیات‌مدیره درخصوص وی تصمیم‌گیری خواهیم کرد. در ابتدای فصل چند تن از اعضای هیات‌مدیره با حضور وی در استقلال مخالف بودند. به هر حال ایشان در استقلال ماندنی شد، اگرچه در طول این فصل تاکنون حاشیه‌هایی را برای استقلال به وجود آورده است.» در همین راستا خبرگزاری تسنیم هم در گزارشی از تعیین تکلیف کرار در جلسه روز دوشنبه هیات‌مدیره خبر داده است.

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «برخی مسوولان استقلال از حواشی ایجاد شده توسط کرار جاسم ناراحت بوده و اعتقاد دارند وی باعث برهم زدن نظم تیم می‌شود و خواستار جدایی این بازیکن هستند. با اعلام عباس کردنوری، عضو هیات‌مدیره استقلال در جلسه روز دوشنبه هیات‌مدیره بحث همکاری یا عدم همکاری با این بازیکن مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.»