خطر کسر سهمیه در کمین فوتبال ایران؟

گروه ورزش: روز گذشته سایت فدراسیون فوتبال گزارشی را منتشر کرد که خیلی باعث نگرانی بود. این گزارش که توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا تهیه شده، به بررسی عملکرد کشورهای مختلف آسیایی در لیگ قهرمانان، بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ مربوط می‌شد؛ آنچه قرار است مبنایی برای تقسیم سهمیه بین کشورهای مختلف برای حضور در همین مسابقات در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ باشد. بررسی این گزارش نشان می‌دهد افت نتایج نمایندگان کشورمان و نیز برخی مشکلات و کمبودهای زیرساختی، باعث شده ایران در خطر کسر سهمیه در لیگ قهرمانان قرار بگیرد.

باشگاه‌ها وامدار تیم ملی

یکی از مهم‌ترین نکات در مورد گزارش مزبور، نقش تعیین‌کننده تیم ملی است. در حالی که کادر فنی تیم کشورمان مدام از سوی برخی باشگاه‌ها مورد انتقاد قرار می‌گیرد، حالا و با انتشار این گزارش روشن شده است که موفقیت تیم ملی چه نقش مهمی در حفظ سهمیه‌های کشورمان داشته است. تیم ملی ایران ماه‌ها است که در صدر جدول تیم‌های آسیایی در رنکینگ فیفا قرار گرفته و بهترین تیم قاره شناخته می‌شود. همین مساله هم باعث شده ایران ۳۰ درصد از امتیازات مد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا را برای تقسیم سهمیه، به شکل کامل دریافت کند. به عبارت دیگر در تقسیم‌بندی AFC،‌ ۳۰ درصد مربوط به عملکرد تیم‌های ملی کشورهای مختلف است و ۷۰ درصد هم به باشگاه‌ها و سایر مسائل مربوط می‌شود. در همین راستا موفقیت مستمر تیم ملی کشورمان باعث شده ۳۰ درصد ابتدایی امتیازات به‌طور کامل به ایران تعلق بگیرد، اما در مورد ۷۰ درصد بعدی مشکلات فراوانی وجود دارد!

فاصله اندک با امارات و ژاپن

با توجه به مجموع امتیازات کشورهای آسیایی، در حال حاضر ایران در رتبه سوم قاره قرار دارد، اما فاصله کم امتیازات تیم کشورمان با امارات این خطر را به وجود می‌آورد که در صورت ادامه نتایج ضعیف تیم‌های ایرانی در فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا، سهمیه کشورمان کاهش پیدا کند. لازم به یادآوری است که مطابق قوانین مسابقات لیگ قهرمانان، قاره آسیا به دو بخش شرق و غرب تقسیم شده است. تیم‌های اول و دوم هر گروه به لحاظ امتیاز، سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم خواهند داشت، تیم‌های سوم و چهارم دارای دو سهمیه مستقیم و دو سهمیه غیرمستقیم خواهند بود و تیم‌های پنجم نیز حداکثر یک سهمیه مستقیم و دو سهمیه غیرمستقیم دارند و به همین ترتیب سایر تیم‌ها نیز با سهمیه‌های کمتر به این مسابقات راه خواهند یافت. به این ترتیب اگر امارات جای ما را در جدول کلی بگیرد (که چندان هم بعید نیست) تیم کشورمان یک پله سقوط می‌کند و یکی از سهمیه‌های مستقیمش به سهمیه غیرمستقیم تبدیل می‌شود. ترتیب ۵ کشور برتر آسیا در حال حاضر به شکل زیر است:

۱- کره جنوبی: ................................................... ۸۹/ ۸۳۸ امتیاز

۲- عربستان: ...................................................... ۸۹ /۲۱۷ امتیاز

۳- ایران: ............................................................. ۷۸/ ۱۵۳ امتیاز

۴- امارات: ........................................................... ۷۷ /۳۱۴ امتیاز

۵- ژاپن: .............................................................. ۷۴/ ۳۱۴ امتیاز

مشکل از کجاست؟

عملکرد خوب باشگاه‌های عربستان، امارات و قطر در غرب آسیا و کره‌جنوبی، ژاپن و چین در شرق آسیا می‌تواند زنگ‌خطری برای تعداد سهمیه‌های ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا باشد. به این ترتیب عدم موفقیت و ناتوانی در کسب امتیازات مناسب از سوی باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا در فصل جاری می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را بر پیکره فوتبال ایران وارد کرده و کاهش سهمیه‌ها در این مسابقات را به دنبال داشته باشد بنابراین توجه بیش از پیش به باشگاه‌های ایرانی در رقابت ایجاد شده میان تیم‌های مختلف آسیایی بیشتر احساس می‌شود، به‌طوری که بسیاری از مشکلات باشگاه‌های ایرانی حاضر در این مسابقات باید به‌صورت جدی مد نظر قرار گیرد. معضلاتی مانند کمبودهای شدید مالی، موضوع حق پخش تلویزیونی، مطالبات بازیکنان از باشگاه‌ها، معضلات و مشکلات استادیوم‌ها و توجه ویژه به زیرساخت‌ها، بی‌توجهی باشگاه‌ها به تیم‌های پایه که عمدتا به دلیل مشکلات مالی است باید به‌صورت کامل مد نظر قرار بگیرد تا باشگاه‌های کشورمان بتوانند امیدوار به کسب بیشترین امتیازات باشند، چرا که سایه رقبای ایران در آسیا روزبه‌روز پر رنگ‌تر شده و هر آن این امکان وجود دارد که آنها گوی سبقت را از تیم‌های ایرانی بربایند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بر همین اساس و با وجود تحلیل‌های گزارش فوق به نظر می‌رسد زنگ خطر برای باشگاه‌های ایران برای حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به صدا درآمده است و در صورتی که نهادهایی مانند وزارت ورزش و حتی در راس آن دولت و مجلس شورای اسلامی کمک‌های لازم را برای توسعه و به روز‌رسانی زیرساخت‌ها‌ انجام ندهند، خیلی زود امتیازات لازم برای کسب حداکثر سهمیه‌های لیگ قهرمانان آسیا را از دست خواهیم داد. فراموش نشود که تا همین چند سال پیش فقط تیم‌های قهرمان لیگ و حذفی راهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا می‌شدند اما با روش جدید و سهمیه‌بندی کشورها در سال‌‌‌های اخیر شاهد هستیم که چه رقابت جالب و مهیجی در لیگ برتر به وجود آمده است و کسب سهمیه آسیا نیز در سطح قهرمانی لیگ برتر برای تیم‌های مختلف اهمیت پیدا کرده است. از سوی دیگر سازمان لیگ چنان از وضعیت لیگ برتر ایران تعریف و تمجید می‌کند که گویی هیچ خطری در راه نیست اما شواهد، آمار و ارقام نشان می‌دهد اگر به فکر نباشیم اتفاقات ناخوشایندی در راه خواهد بود.