ظرافت گم‌شده

گروه ورزش: ماجرا از غروب یکشنبه شروع شد. در حالی که خیلی ناگهانی مشخص شده بود استقلال باید روز دوشنبه به مصاف سیاه‌جامگان برود، این مساله به سوژه‌ای برای به‌روزرسانی صفحه اینستاگرام آرش برهانی تبدیل شد. مهاجم استقلال نوشت: «دارم می‌رم خونه که لوازم اردو و بازی را بردارم و برم هتل. همه بچه‌ها شوکه شدند که مگه می‌شه، مگه داریم؟ جاتون خالی حسابی هم ترافیکه. با این داستان‌ها حالا می‌فهمم که چرا ۳ ماه پیش تیم دوازدهم جدول ادعای قهرمانی می‌کرد و باعث خنده اهالی فوتبال شده بود. بنده خداها یک چیزی می‌دانستند که اینقدر مطمئن بودند.» اگرچه برهانی در این پست از تیم خاصی نام نبرده بود، اما طبیعتا همه فهمیدند که منظور او پرسپولیس است. این کری‌خوانی عجیب و ناگهانی که فلسفه‌اش هم مشخص نبود، به مذاق هواداران پرسپولیس خوش نیامد. ارسال هزاران کامنت اعتراضی به صفحه آرش، در نهایت کار را به جایی کشاند که او ناچار به حذف قسمت تنش‌زای این پست شد.

پشیمانی اول

ظاهرا از نظر آرش برهانی جنجال‌سازی در اینستاگرام کافی نبود که او تصمیم گرفت در میکسدزون ورزشگاه آزادی به حاشیه‌ها دامن بزند. برهانی که در بازی با سیاه‌جامگان بعد از مدت‌ها در ترکیب اصلی استقلال به میدان رفت و اتفاقا گل هم زد، بعد از پایان این مسابقه به خبرنگاران گفت: «من گفته بودم تیم دوازدهم و اسمی از هیچ تیمی نبردم. پس از آن هم این پست را برداشتم. خیلی هم از این کار پشیمان هستم. حس کردم به‌خاطر این پست شاید تاج و بهروان که خیلی زحمت می‌کشند تا بازی‌ها منظم برگزار شود ناراحت شده و به این دو بزرگوار بر بخورد اما دیدم هواداران تیم دوازدهم جدول بی‌ادبی کردند و اتفاقا تعدادشان هم زیاد بود. جالب اینکه فکر نمی‌کردم تیم دوازدهم این همه تماشاگر داشته باشد. همین که من نوشتم تیم دوازدهم هواداران این تیم خودشان متوجه شدند چون جایگاه واقعی تیمشان را می‌دانند اما من به خاطر تاج و بهروان این پست را برداشتم و خیلی هم پشیمانم.» اظهارات عجیب برهانی باعث تشدید واکنش‌های هواداران پرسپولیس شد. در این بین مهرداد میناوند هم در مصاحبه با رسانه‌ها، از برهانی خواست خودش را با هواداران رقیب در نیندازد.

پشیمانی دوم

برهانی اما دوشنبه‌شب و بعد از اوج گرفتن سروصداها، پست دیگری روی صفحه‌اش ارسال کرد که شاید به نوعی حاکی از پشیمانی مجدد او بود! این بازیکن استقلال در مطلب جدیدش مدعی شد فقط قصد کری خواندن داشته است: «در پست قبل که به احترام سازمان لیگ آن را ادیت کردم تیم خاصى طرف صحبتم نبود و تمام تیم‌ها، حتى تیمهاى ته جدولى برایم قابل احترام هستند. تمام زیبایی فوتبال به کرى خواندن و کل‌کل است ولى نباید باعث بى‌احترامى و فحاشى و بى‌فرهنگى در صفحات اجتماعى بشه. امیدوارم رفتار و صحبت‌هامون طورى باشه که شخصیت خانوادگیمون رو زیر سوال نبریم چه تیممون صدر جدول باشه چه ته جدول.»

کمی سنجیده‌تر لطفا!

این اولین باری نیست که مطالب ارسالی روی شبکه‌های اجتماعی بازیکنان فوتبال در ایران مایه دردسر می‌شود. حالا دیگر تقریبا به شنیدن هر روزه این اخبار عادت کرده‌ایم. در این میان یا همه بازیکنان سرشناس باید تصمیمی شبیه پرسپولیسی‌ها بگیرند و با بستن اینستاگرام، صورت مساله را به کلی پاک کنند یا باید قدری سنجیده‌تر در مورد به‌روزرسانی این صفحات عمل کنند. مثلا در مورد همین ماجرای اخیر آرش باید گفت در خیلی از نقاط جهان بازیکنانی را داریم که برای تیم‌های رقیب کری می‌خوانند، اما همیشه ظرافت‌هایی در کار است که مانع از دلخوری گسترده می‌شود. مثلا اخیرا جرارد پیکه (که معروف‌ترین دشمن رئال مادرید در میان بازیکنان بارسلونا محسوب می‌شود) به ماجرای حذف کهکشانی‌ها از کوپادل‌ری صرفا با درج چند استکیر لبخند واکنش نشان داد. بدیهی است که او هم می‌توانست چند جمله نامناسب بنویسد، اما پیکه با وجود اینکه حتی در مسابقات ملی هم توسط مادریدی‌ها هو می‌شود، به همین عکس‌العمل ساده بسنده کرد. به نظر می‌رسد جدا از مسائل فنی، بازیکنان ما در حوزه‌های دیگر هم برای رسیدن به کف استانداردهای موجود هنوز نیاز به آموزش دارند!