تنش‌آفرینی عربستان در فوتبال

گروه ورزش: سیاست نباید روی فوتبال تاثیری داشته باشد. این بخشی از وظیفه اصلی فیفا است. در صورتی که فوتبال سیاسی شود همه‌چیز این ورزش محبوب، نابود خواهد شد. فیفا نیز به‌عنوان مرجع قانون‌گذار در دنیای فوتبال بارها تاکید کرده است که سیاست‌های کشورهای مختلف نباید روی فوتبال اثرگذار باشد. اما روابط سیاسی ایران و عربستان اخیرا به تیرگی گراییده و همین موضوع بهانه‌ای شده تا مدیران باشگاه‌های عربستانی بار دیگر درخواست‌های غیرمعقولی را مطرح کنند.

بعد از مسائل اخیر پیش آمده در روابط سیاسی دو کشور، دو باشگاه فوتبال عربستان در پی شیطنت‌های مقامات سیاسی خود اعلام کردند قصد ندارند برای شرکت در لیگ قهرمانان آسیا به ایران سفر کنند و باشگاه‌های ایرانی هم حق سفر به عربستان را ندارند؛ موضوعی که دخالت آشکار سیاست در فوتبال محسوب خواهد شد. «ایسنا» در این خصوص نوشت: «هنوز لیگ قهرمانان آسیا شروع نشده است که سعودی‌ها حاشیه‌سازی‌های خود و رفتارهای تحریک‌آمیزشان را شروع کرده‌اند تا نشان دهند که مثل همیشه با باشگاه‌های ایرانی مشکل دارند و به دنبال حاشیه‌سازی در بیرون از میدان مسابقه هستند. آیین قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا چند روز پیش برگزار و مطابق آن روشن شد نمایندگان ایران باید با تیم‌های عربستانی مصاف بدهند. در حال حاضر الهلال عربستان با تراکتورسازی تبریز همگروه است، النصر با ذوب‌آهن در یک گروه قرار گرفته، فولاد به احتمال خیلی زیاد با الاتحاد این کشور پیکار می‌کند و همچنین در صورت صعود نفت از پلی‌آف، این تیم نیز باید برابر الاهلی عربستان به میدان برود.

عبدالله البترجی، نایب رئیس باشگاه الاهلی که به احتمال زیاد تیمش با نفت تهران همگروه خواهد شد، از باشگاه‌های عربستانی خواست تا با ارسال نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا از این نهاد بخواهند بازی‌های نمایندگان عربستان با تیم‌های ایرانی را در یک زمین بی‌طرف برگزار کند. او گفت: «باشگاه الاهلی نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهد نوشت و در آن از سران AFC می‌خواهیم که دیدارهای الاهلی با نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا را در زمینی بی‌طرف برگزار کند.» همچنین عبدالرحمان بن مساعد، رئیس باشگاه الهلال عربستان نیز گفت: «از باشگاه‌های عربستانی می‌خواهیم که با نوشتن نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا خواستار برگزاری دیدارهای خود با نمایندگان ایران در زمینی بی‌طرف باشند. نه ما می‌خواهیم به ایران برویم و نه می‌خواهیم آنها به عربستان بیایند. از باشگاه‌های عربی می‌خواهم با ما همدردی کنند و چنین خواسته‌ای را درک کنند. امنیت بازیکنان مهم‌تر از هر چیزی است و نمی‌توان در چنین کشوری که دشمن ماست امنیت خود را حفظ کرد. نیازی نیست که رفتارهایی را که آنها با ما داشتند یادآوری کنم.»

جنگ روانی آنها فایده‌ای ندارد

اما کارشناس حقوقی مسائل ورزشی کشورمان ضمن رد ادعای باشگاه‌های عربستانی معتقد است که کنفدراسیون فوتبال آسیا به درخواست این باشگاه‌ها توجهی نخواهد کرد. احمد رضا براتی در گفت‌وگو با «ایلنا» اظهار کرد: «عربستانی‌ها اعلام کرده‌اند که تیم‌های آنها برای مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به ایران نمی‌آیند و تیم‌های ایرانی هم به عربستان نروند. عربستانی‌ها همیشه چنین ادعاهایی را مطرح کرده‌اند اما ادعای آنها کافی نیست. آنها می‌توانند ادعای خود را برای کنفدراسیون فوتبال آسیا بفرستند و آنجا تصمیم‌گیری شود اما بسیار بعید است AFC ادعای آنها را بپذیرد، چون مناسبات سیاسی دخالتی در فوتبال ندارد. ضمن اینکه خوشبختانه ما به لحاظ میزبانی مسابقات سال‌ها است که عملکرد خوبی داشته‌ایم و امنیت تیم‌ها به‌طور کامل تامین شده است.

به نظر من ادعای عربستانی‌ها یک جنگ روانی است. تیم‌های عربی و به خصوص عربستانی همیشه دست به چنین کارهایی می‌زنند و سابقه طولانی در این زمینه دارند. این جنگ روانی فایده‌ای ندارد و در AFC توجهی به آن نمی‌شود. ما سال‌ها است که رابطه‌مان با آمریکا قطع است و مناسبات دیپلماتیک با این کشور نداریم اما در رقابت‌های ورزشی هم میزبان و هم میهمان آنها بوده‌ایم چون مناسبات دیپلماتیک نمی‌تواند حقوق ورزشی ما را سلب کند. اگر بنا بود این مسائل تاثیری بر میزبانی رقابت‌های ورزشی داشته باشد در این صورت عربستانی‌ها باید توضیح بدهند که با توجه به فاجعه بزرگ منا و همین‌طور برخورد غیراخلاقی که با زائران ایرانی در فرودگاه جده رخ داد، آیا کشور آنها شایستگی و توانایی برگزاری مسابقات ورزشی را دارد یا خیر؟ در واقع عربستانی‌ها خودشان زیر سوال هستند و باید برای این سوال توضیح مناسبی داشته باشند.»

این ادعا بیشتر شبیه شوخی است

کارشناس حقوقی فدراسیون فوتبال کشورمان نیز معتقد است فشار عربستانی‌ها برای تحریم فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا بی‌نتیجه می‌ماند. هوشنگ نصیرزاده در این مورد به «ایلنا» گفت: «این صحبت‌هایی که از سوی عربستانی‌ها مطرح شده بیشتر شبیه شوخی است. تشخیص این مساله که بازی تیم‌های ایرانی و عربستانی در زمین بی‌طرف برگزار شود به عهده کنفدراسیون فوتبال آسیا است و عربستانی‌ها کاری نمی‌توانند بکنند. ایران امن‌ترین کشور منطقه است. فدراسیون فوتبال کشورمان به‌طور قطع با این موضوع برخورد جدی خواهد کرد و به این حاشیه‌سازی‌ها واکنش نشان خواهد داد.»