سه‌چرخه خودران؛ تاکسی‌های آینده

خودران‌ها چه بخواهیم چه نخواهیم خودشان از راه می‌رسند و سیستم‌های حمل‌ونقل مرسوم را متحول خواهند کرد. برای خودران‌ها حوزه‌های مختلفی پیش‌بینی شده است که می‌توانند حضور موثر داشته باشند و در کنار مصارف شخصی در حمل‌ونقل عمومی نیز در سال‌های آینده وارد خواهند شد. اما نمی‌توان صریحا پیش‌بینی کرد خودروهای آینده چه شکل و شمایلی خواهند داشت. اخیرا گروهی از محققان سه‌چرخه‌ای الکتریکی با قابلیت خودران ساخته‌اند و به عقیده آنها این سه‌چرخه می‌تواند حمل‌ونقل فردی را متحول کند. موضوعی که در رابطه با این سه‌چرخه به عنوان یک مزیت مطرح می‌شود قیمت پایین آن است. اما قیمت پایین این سه‌چرخه می‌تواند باعث شود تا اشتراک‌گذاری آن در آینده بخشی از حمل‌ونقل عمومی را تسهیل کند.

در سیستم اشتراک‌گذاری افراد می‌توانند خودروهای مشخصی را در محل‌های مشخص استفاده کرده و رها کنند تا فرد بعدی بتواند از آن استفاده کند. در صورت خودران بودن این سه‌چرخه‌ها افراد نیاز نخواهند داشت تا این وسایل را به محل پارک از پیش تعیین شده ببرند و می‌توانند آن را در هر محلی که می‌خواهند رها کنند و خودرو خود به محل مناسب مراجعه می‌کند. در حال حاضر شرکت‌های تاکسیرانی مبتنی بر فناوری مانند اوبر سهم قابل توجهی از حمل‌ونقل‌های شهری را به خود اختصاص داده‌اند. محققان و طراحان این سه‌چرخه بعد از تکمیل شدن آن را آزمایش کردند و این سه‌چرخه توانست در مسیری دایره‌ای شکل حرکت کند و به برنامه از پیش داده شده پاسخ مثبت داده و به مقصدی که مورد نظر بوده است برسد. به عقیده تیم طراح، این حرکت تازه و نو به حساب نمی‌آید و پیش از این روبات‌های زیادی با این قابلیت ساخته شده‌اند؛ اما هدفی که این سه‌چرخه دنبال می‌کند خاص و جدید است.

این سه‌چرخه می‌تواند به دستورات واکنش نشان دهد و حتی با استفاده از کنترل از راه دور کنترل شود. این طرح به عقیده طراحانش مانند اولین گام‌هایی است که یک کودک برمی‌دارد و برای قدم‌های بیشتر نیاز به وقت و انرژی زیادی است تا بتوان گفت این سه‌چرخه می‌تواند وارد سیستم حمل‌ونقل شهری شود. استفاده از موتورهای الکتریکی باعث می‌شود این وسیله کوچک امکان حضور در مراکز شهرها را داشته باشد اما در رابطه با توان خروجی آن یا اینکه چه دامنه حرکتی و سرعتی برای آن در نظر گرفته شده است اطلاعاتی در دسترس نیست. قیمتی که برای این سه‌چرخه در نظر گرفته شده ۱۰ هزار دلار است که یک‌سوم خودروهای برقی و نیمه خودران تسلا است. به نظر می‌رسد با توجه به توانایی این سه‌چرخه نسبت به خودرو قیمت بالایی برای آن در نظر گرفته شده است؛ البته تا زمان تکمیل شدن طرح قیمت نهایی می‌تواند کاهش پیدا کند. باید منتظر ماند و دید که خودران‌ها چگونه حمل‌ونقل شهری را متحول می‌کنند.