مدتی پیش اولین گوشی هوشمند شرکت شارپ به بازار آمریکا عرضه شد که دارای باریک‌ترین حاشیه صفحه ‌نمایشی بود که تا به امروز در گوشی‌های هوشمند دیده بودیم. این گوشی هوشمند که «Aquos Crystal» نام دارد طراحی جالب و مدرنی داشته و می‌تواند قدمی برای نزدیک شدن به گوشی‌های بدون حاشیه صفحه‌ نمایش باشد. با این حال بهتر است قبل از هر چیز بدانیم که حاشیه صفحه‌نمایش مهم است و ما به آنها نیاز داریم. حاشیه صفحه نمایش یا به ‌اصطلاح Bezel از صنعت جواهرآلات و سنگ‌های زینتی آمده است که در آنجا برای تعیین نوع برش سنگ‌ها و مقطع رویی آنها به کار می‌رود. این کلمه همچنین در مورد حاشیه دایره‌شکل دور ساعت یا جواهرآلات هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دنیای گوشی‌های هوشمند، منظور از این واژه حاشیه دور صفحه ‌نمایش مورد نظر است که صفحه ‌نمایش شیشه‌ای گوشی که ما با آن سروکار داریم را سر جای خودش نگه می‌دارد.
در زمان‌های قدیم، گوشی‌های همراه تقریبا به‌طور کامل دارای حاشیه دور صفحه بودند و صفحه‌های نمایش کوچک بودند و چون صفحه‌های نمایش لمسی نبودند، مشکلی هم نبود. از زمانی که ما عادت به کشیدن و ضربه زدن به صفحه ‌نمایش با انگشت‌هایمان کردیم، آنها بزرگ‌تر شدند و حاشیه دور صفحه که باید صفحه ‌نمایش را درجایش نگه می‌داشتند کوچک و کوچک‌تر شدند.
حاشیه دور صفحه ‌نمایش یک قابلیت ارگونومیک: هرچند شاید حاشیه دور صفحه‌ نمایش جذاب‌ترین قسمت یک گوشی یا تبلت یا هر دستگاه دیگری با یک صفحه ‌نمایش نباشد، اما آنها در واقع کاربری زیادی برای ما دارند. انگشتان درشت ما هنوز به فضا، عمق و اصطکاک برای کار کردن احتیاج دارند تا با گوشی‌های هوشمند که هر روز نازک‌تر و باریک‌تر می‌شوند کار کنند. حقیقت این است که حاشیه دور صفحه ‌نمایش گوشی‌های هوشمند هنوز از لحاظ ارگونومیک یک ضرورت محسوب می‌شود؛ یک فضای مناسب و محکم برای نگه ‌داشتن گوشی بدون امکان سر خوردن از دست و همچنین جلوگیری از فشردن صفحه لمسی و اختلال در کاری که قصد دارید با گوشی خود انجام دهید. تصور کنید مجبور باشید یک بوم نقاشی که هنوز خیس است و تا لبه رنگ‌آمیزی شده را با دست از حاشیه آن نگه دارید؛ ما به یک قاب و حاشیه دور احتیاج داریم تا به‌ راحتی بتوانیم آن را برداریم.
دقیقاً مثال این موضوع گوشی هوشمند جدید کمپانی شارپ است. سه حاشیه اطراف و بالای صفحه‌نمایش فضای زیادی ندارند ولی حاشیه پایینی بسیار پهن است و درواقع این قسمتی است که می‌توان گوشی را از طریق آن نگه داشت.
راهکارهای نرم‌افزاری برای مشکلات سخت‌افزاری: شاید شما برخلاف مشکلات آناتومی که بدن ما ایجاد می‌کند در نگه‌ داشتن و کار کردن با یک گوشی هوشمند بدون حاشیه دور صفحه ‌نمایش راحت باشید. یک ‌قسمتی از دست شما همیشه روی صفحه لمسی قرار می‌گیرد. بیشتر اوقات زمانی که با گوشی کار می‌کنید، انگشتان شما به آن قسمت مالیده می‌شود. حالا این وظیفه سیستم‌ عامل است که تشخیص بدهد کدام‌ یک از ورودی‌های صفحه لمسی انگشت شماست و کدام ‌یک قسمت دست شماست که با لبه صفحه اصطکاک ایجاد می‌کند و این اصلا کار ساده‌ای نیست! زمانی که حاشیه دور صفحه‌ نمایش حذف می‌شود یا زمانی که کاهش پیدا می‌کند، کمپانی‌ها به چالش کشیده می‌شوند تا راهکارهایی درون سیستم‌‌عامل ایجاد کنند تا بتوانند فرق بین نحوه نگه ‌داشتن دستگاه در دست شما را تشخیص دهند. گاهی اوقات کمپانی‌هایی مثل کمپانی اپل، حاشیه دور صفحه را یک رابط کاربری تصور می‌کنند که کنترل‌گرهایی مانند کنترل صدا، دکمه خاموش/روشن و دکمه «خانه» را در خود جای می‌دهد و این کار حسگرهای دستگاه را هم در همین حاشیه جای می‌دهد. بعضی کمپانی‌هایی دیگر هم دستگاه را با ساختار نگه‌‌دارنده فقط در بالا و پایین تصور می‌کنند، یا شاید هم اصلا به حاشیه اعتقادی ندارند و در عوض، دستگاه را فقط با یک ساختار داخلی سر جایش نگه می‌دارند. حالا چه تعریف شما از حاشیه دور صفحه نمایش یک فریم با ساختار فلزی باشد یا یک رابط کاربری ثانویه که از طریق آن گوشی هوشمند خود را کنترل کنید، به‌هرحال یک ضرورت است که دستگاه را برای ما قابل ‌استفاده می‌کند و راهکار قاطعی برای حذف آن در حال حاضر وجود ندارد.
حاشیه‌ای هرچند نازک: هنوز دستگاهی بدون حاشیه دور صفحه‌ نمایش به بازار عرضه نشده است. سر و صدایی که محصول جدید شارپ به راه انداخته هم با در نظر نگرفتن این حقیقت است که هنوز حاشیه نازک در طرفین این دستگاه وجود دارد. هنوز راه طولانی در پیش داریم تا به گوشی هوشمندی بدون حاشیه دور صفحه‌ نمایش برسیم، اما کمپانی‌هایی مانند شارپ به این مقصود در حال نزدیک شدن هستند. بنا به گزارش‌ها بعد از امتحان گوشی هوشمند «Crystal»، حتی خطاهای عمدی در لمس اطراف صفحه لمسی نیز توسط سیستم‌ عامل این گوشی تشخیص داده می‌شد و این موضوع نشان می‌دهد که شارپ در حال توسعه سیستم‌ عاملی است که این خطاها را به‌صورت کامل درک کند.
در نهایت حاشیه دور صفحه ‌نمایش تنها حاشیه نیستند؛ آنها یک‌ لایه ثانویه کاربری را تشکیل می‌دهند که جای خالی بزرگی را در سیستم‌‌عامل و نرم‌افزار گوشی هوشمند پر می‌کنند و هنوز بسیار ضروری هستند. یادتان باشد که تمام کمپانی‌های تولید گوشی‌های هوشمند در دنیا در حال کار کردن روی این موضوع هستند و اصلا دور از ذهن نیست که ما بالاخره گوشی‌های بدون حاشیه دور صفحه داشته باشیم. تا آن زمان اما بهتر است که گوشی‌های هوشمند ما از این حاشیه‌ها بی‌بهره نمانند.