تفکر اقتصادی هاشمی، سالم بود

اولین فرماندار اصفهان پس از انقلاب و نماینده اولین دورۀ مجلس شورای اسلامی از اصفهان و از فعالان سیاسی، اعتقاد دارد هاشمی در فکر سازندگی و اقتصاد سالم بود و از روحانیونی بود که برنامه و بودجه را به خوبی درک می‌کرد و در این زمینه تحلیل داشت. دکتر فضل الله صلواتی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد اصفهان درخصوص شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: وی از ذخایر انقلاب و کشور و پشتوانه واقعی مسئولان بود و مردم به او امید داشتند و ما متأسفانه ذخیره با ارزشی را از دست دادیم. وی با بیان این که همه‌ افراد روزی از این دنیا خواهند رفت، همانطور که امام(ره) را هم از دست دادیم ادامه داد: مرحوم هاشمی از چهره‌هایی بود که تمام وجودش برای انقلاب بود، او زمانی که از رفسنجان رهسپار قم شد، استعداد خود را در فراگیری دروس و افزایش دانش دینی، به خوبی شکوفا کرد و همراه و همگام با نهضت امام(ره) از فعال‌ترین چهره‌ها در کنار امام(ره) بود.

دکتر صلواتی با اشاره به اینکه هاشمی جوان بود و فعال، گفت: وی پابه‌پای امام(ره) در نهضت، حرکت می‌کرد و در راه انقلاب پایدار بود و از روحانیونی بود که قبل از انقلاب اسلامی در مورد امیرکبیر کتاب نوشت و در مورد شخصیت او تحقیق کرد درحالی که در آن زمان روحانیون کمتر به چهره‌های سیاسی می پرداختند و این موضوع پس از انقلاب فراگیری بیشتری داشت. این فعال سیاسی با اشاره به اینکه او از چهره‌هایی بود که در زمینه‌های قرآنی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فعالیت داشت و خدماتش بارز بود، افزود: هاشمی رفسنجانی در مورد فلسطین بسیار تلاش کرد و در آن خصوص سخنرانی‌ داشت و حتی کتاب «سرگذشت فلسطین» نوشته اکرم زُعیتر را در این زمینه ترجمه کرد و مقدمه‌ بی‌نظیری برای این کتاب نوشت. وی با اشاره به کمک آیت الله هاشمی رفسنجانی به زندانیان و طلبه‌ها و فعالان سیاسی قبل از انقلاب اظهارکرد: ایشان سرمایه‌ای از پدر و مادر در زندگی داشت که به خانه‌سازی در قم صرف کرد و به خانوادۀ طلبه‌هایی که مبارز بودند و یا زندان می‌رفتند با اقساط طولانی، واگذار می‌کرد و همچنین مورد اعتماد تجار و بازاریان بود و آنها به او کمک می‌کردند تا خانه‌ها را تکمیل کند و تحویل دهد.

این روزنامه‌نگار فعال کشور با اشاره به اینکه امام(ره) اعتماد بالایی به ایشان داشت، افزود: او همواره و در تمام مراحل پس از انقلاب در کنار امام(ره) بود و پیام‌های مهم از جمله نخست وزیری مرحوم مهندس بازرگان را ایشان خواند و پس از آن نیز ریاست مجلس، ریاست جمهوری، ریاست مجلس خبرگان و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده گرفت و دومین چهره فعال کشور به حساب می آمد. صلواتی با اشاره به اینکه هاشمی پس از جنگ به عنوان یک آسیب جدی برای کشور، دوران سازندگی را به عهده گرفت، گفت: وی در آن شرایط با تدبیر و مدیریت خود دولت سازندگی را به اوج خود رساند و در حالی که کشور از نظر سرمایه و روحیه مردمی فلج شده بود، اما هاشمی کشور را ساخت. او با دولت همراهش همچون پروانه‌ای به دور این انقلاب می‌گشت تا از دنیا رفت. این استاد دانشگاه تاکیدکرد: چقدر به ایشان تهمت زدند که او ثروتمند است و هرکجا خانه آنچنانی! می‌دیدند می‌گفتند حتما این کاخ و ویلا متعلق به هاشمی است، این در حالی بود که در هیچ دفترخانه‌ای حتی مزرعه کوچکی به نام ایشان زده نشده و او تنها حقوق مختصری دریافت می کرده مثل همه مردم و کارکنان دولت.

صلواتی به بیان خاطره ای از آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخت و گفت: حدود ده سال قبل ایشان اظهار تمایل کردند که با من ملاقاتی داشته باشند و در تهران به دفتر ایشان بروم، چون به دیدارشان رفتم، در خصوص یکی از کتاب‌های من به نام «تحلیلی از زندگی و دوران امام محمدتقی(ع)» که تازه ملاحظه کرده بودند صحبت داشتند. آن را خوانده و پسندیده بودند، از من می‌خواستند که دربارۀ امامان: علی‌النقی و حسن‌عسکری(علیهماالسلام) هم کتابی بنویسم و فرمودندکه هر چه هزینه‌ آن باشد من بالشخصه می‌پردازم، من به ایشان گفتم مرا از اصفهان به تهران کشانده‌اید تا درباره کتاب صحبت کنید؟ فکر می‌کردم پیشنهاد و سمتی برای من در نظرگرفته‌اید، گفتند: کار شما از وزارت و وکالت و استانداری بالاتر است که توانسته‌اید چنین تحقیق‌هایی را عرضه کنید، ایشان اصرار داشتند که تا خودشان یا من زنده هستیم، این اقدام عملی شود.

بالاخره به خاطر مطالعات قبلی توانستم کتابی درباره ی دوران و زندگانی امام محمدباقر(ع) بنویسم و اگر عمری باشد برای عرضه ارادت به پیشگاه امامان یازدهم و دوازدهم انجام وظیفه کنم، ولی افسوس که آیت‌الله هاشمی نیست که مرا تشویق و حمایت نماید، خدایش رحمت کند. دکترصلواتی در پایان تصریح کرد: با اصرار دانشمندان و نخبگان، مخصوصا دوستان اصفهانی، ایشان برای انتخابات ریاست جمهوری سال۹۲ وارد شد، اما معلوم نشد مخالفان به چه علت ردصلاحیتشان! کردند که اتفاقی سخت و ناگوار بود، اما او دم نزد، برخی فریب‌خوردگان سخنرانی‌های او را قطع کردند، به او اهانت کردند، اما او از عاشقان انقلاب بود و ملت، ایران و انقلاب را عمیقا دوست می‌داشت. وی خاطرنشان کرد: او کشور را همواره سربلند و توسعه‌یافته می‌خواست، روابطش با تمام دنیا خوب بود و کشورهای عربی هنگام ریاست‌جمهوری او با ایران مخالفت نمی‌کردند. او در خارج و در داخل ایران محبوب بود و حتی کشورهای عربی که با ایران خوب نبودند برای او پیام تسلیت دادند.خدایش غریق رحمت بی‌منتهای خود بفرماید.